خطرات بدنسازی برای کودکان چیست؟ سن مناسب برای شروع بدنسازی در بچه ها

3

یک پدر و مادر آگاه از ضرورت ورزش برای سلامت جسمای و روانی فرزندشان مطلع اند. آنها همیشه به دنبال بهترین انتخاب ها برای فرزند دلبندشان هستند و پیش از هر انتخابی در مورد عواقب و خطرات آن تحقیق می کنند. یکی از سوالاتی که اخیراً ذهن مادران زیادی را به خود مشغول کرده بدنسازی برای کودکان است. اینکه آیا تمرینات بدنسازی برای کودکان خطرناک است؟ آیا بدنسازی می تواند رشد قد را کم کند و یا باعث سوزاندن قد شود؟  بهترین سن شروع بدنسازی در پسران و دختران چه سنی است؟

بدنسازی برای کودکان

تقریباً بیشتر مردم از مزایای تمرین با وزنه برای بزرگسالان آگاه اند. اما هنوز خیلی از والدین درباره ورزش بدنسازی برای کوپکان اطلاعات زیادی ندارند. هدف از این مطلب آگاهی رسانی و اصلاح باورهای نادرست درباره این موضوع است.

خطرات ورزش بدنسازی برای کودکان چیست؟

حتماً این را می دانید که هر ورزشی می تواند ریسک آسیب دیدن داشته باشد. خیلی از پدران و مادران این سوال را فقط در مورد بدنسازی می پرسند، درحالیکه هر رشته ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و یا بسکتبال می تواند خطر آسیب دیدگی داشته باشد. اما مزایای ورزش کردن کودکان، از خطر آسیب دیدن بسیار بسیار بیشتر است. یک کودک چاق و بی تحرک در معرض آسیب ها و بیماری های بیشتری است تا یک کودک فعال و ورزشکار.

اگر بدنسازی را به معنی تمرین با وزنه های سنگین می دانید، باید بگویم بله تمرین با وزنه های خیلی سنگین برای کودکان مناسب نیست. اما بدنسازی مناسب برای کودکان با چیزی که در ذهن شماست متفاوت است. بدنسازی کودکان باید با ملاحظات و ویژه سن آنها طراحی شود و تحت نظر یک مربی بادانش انجام شود در غیر این صورت می تواند مانند همه ورزش ها آسیب های اسکلتی-عضلانی را به همراه داشته باشد.

مزایای ورزش بدنسازی برای کودکان چیست؟

بدنسازی در همه سنین مزایای بی شماری دارد. تمرین بدنسازی مناسب برای کودکان می‌تواند فواید زیادی را برای فرزند شما به دنبال داشته باشد. از جمله از فواید عبارتند از:

● افزایش قدرت و استقامت عضلانی

● پیشگیری از آسیب های مفصلی در بزرگسالی

● اصلاح ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی

● بهبود عملکرد ورزشی کودکان در سایر رشته ها مثل بسکتبال، فوتبال ، والیبال و …

● پیشگیری از چاقی در نوجوانی و بزرگسالی

● تقویت استخوان ها و مفاصل بدن

سن مناسب برای شروع بدنسازی برای کودکان چند سالگی است؟

در اکثر تحقیقات علمی که روی کودکان انجام شده است به این نتیجه رسیده‌اند که سن مناسب برای شروع ورزش بدنسازی برای پسران و دختران ۷ تا ۸ سالگی است. در این سن فرزند شما می تواند تعادل خود را حفظ کند و حرکات بدنسازی را فرا گیرد. اکثر باشگاه های ورزشی دارای حداقل سن برای ورود افراد هستند و یا یک مربی متخصص را برای نظارت به حرکات افراد زیر سن مجاز در نظر میگیرند.

مهم ترین نکته در بدنسازی بچه ها آموزش نحوه صحیح اجرای حرکات و استفاده کردن مناسب از ابزارها است. بدن شک استفاده از وزنه های آزاد مانند دمبل های سبک و تمرینات با وزن بدن مانند شنا برای بچه ها مناسب تر از دستگاه های بدنسازی است زیرا ابعاد دستگاه های بدنسازی برای کودکان استاندارد نیست. تنظیم دستگاه با توجه به قد بچه ها و شروع وزنه در دستگاه ها خیلی مناسب برای همه ی بچه ها نیست. وزنه های آزادی که کودکان می‌توانند از آن استفاده کنند شامل: دمبل و هالتر های سبک، کش های تمرینی، کتل بل های سبک و… است.

بدنسازی برای بچه ها

برنامه بدنسازی برای بچه ها باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

برنامه بدنسازی برای کودکان باید شامل حرکات با وزن بدن و یا وزنه های سبک باشد. تاکید تمرینی روی نحوه ی اجرای صحیح حرکات است. تمام حرکات بدنسازی برای بچه ها مناسب است به این شرط که آنها را در ابتدا با وزن بدن انجام دهند. سپس با وزنه های بسیار سبک تمرینات خود را اجرا کنند.

هرگز اجازه ندهید تا فرزندتان به تنهایی وزنه بزند، همیشه در کنار او باشید و یا از یک مربی با تجربه در این زمینه استفاده کنید. تکنیک صحیح اجرای حرکات بسیار مهم است. به هیچ عنوان هدف از بدنسازی برای کودکان وزنه های سنگین و اجرای حرکات با سرعت بالا نیست.  پس انتخاب وزنۀ مناسب و اجرای آهسته و کنترل شده حرکات اهمیت زیادی دارد. تمرینات بدنسازی برای بچه ها باید کل بدن آنها را درگیر کند و شامل تمرین برای عضلات بزرگ باشد.

آیا ورزش بدنسازی برای کودکان باعث سوزاندن قد آنها می شود؟

اگر کودک شما از سن کم هر رشته ورزشی را به صورت حرفه ای شروع کند و با وجود تمرینات روزانه و سخت تغذیه درست نداشته باشد، ممکن است به رشد قد او لطمه وارد شود. مادران زیادی از من با نگرانی می پرسند که آیا بدنسازی می توند رشد قد کودک آنها را کم کند؟ به صراحت باید بگویم خیر. تحقیقات انجام شده روی کودکان نشان داده است که بدنسازی برای کودکان رشد قد آنها را کاهش نمی دهد و به صفحات رشد آنها آسیب وارد نمی‌کند. فقط در یک صورت فرزند شما ممکن است از بدنسازی آسیب ببیند، آن هم وقتی است که وزنه های بیش از حد سنگین بلند کند و یا تکنیک اجرای حرکاتش اشتباه باشد.

پس این را بدانید. بدنسازی نه تنها قد کودکان را نمی سوزاند بلکه با تحریک صفحات رشد باعث رسیدن آنها به پتانسیل قدی خود می شود. چیزی که باعث سوزاندن قد کودکان می شود بی تحرکی و ورزش نکردن است!

تمرینات با وزن بدن برای کودکان به چه معنی است؟

قبل از اینکه فرزند شما شروع به کار با دستگاهای بدنسازی و بلند کردن وزنه کند ابتدا باید تمرینات وزن بدن را بطور کامل تعلیم و آموزش ببیند. او ابتدا باید بتواند بر وزن بدن خود مسلط شود. تمرینات با وزن بدن بسیار متنوع هستند. از دراز و نشست تا حرکت اسکوات و بارفیکس تا بالا رفتن از طناب، همه و همه تمرینات با وزن بدن است. این حرکات و تمرینات را کودکان بطور معمول در مدرسه آموزش می بینند. با استفاده از مقاومت وزن بدن، بخش میان تنه یا عضلات مرکزی بدن کودک شما قوی تر می شود. در نتیجه از آسیب دیدگی های مفاصل و بافتهای همبند یعنی تاندون ها و لیگامنت ها در آینده بطور محسوسی جلوگیری خواهد کرد.

تجهیزات ورزشی بدنسازی مناسب بچه ها در خانه و یا باشگاه کدام اند؟

تجهیزات ورزشی مناسب تمرینات مقاومتی برای کودکان همانند طناب های پرشی ، توپ پزشکی ، دمبل های کوچک و سبک، کش های تمرینی ، سوئیس بال ، کتل بل های سبک و… است. در تهیۀ این تجهیزات دقت داشته باشید که اندازۀ و وزن آن مناسب کودک شما باشد. یک طناب پرشی برای بزرگسالان می تواند برای کودک شما نامناسب باشد و باعث شود کودک شما بیش از حد بپرد. همچنین سوئیس بال یا جیم بال های نامناسب میتواند به کودک شما صدمه وارد کند. تمامی این ابزارها باعث افزایش تعادل و مهارت کودک شما در انجام تمرینات خواهد شد.

تجهیزات بدنسازی کودکان

خلاصه کلام

برنامه ورزش بدنسازی برای کودکان باید با حرکات پایه، ساده و تمرینات با وزن بدن آغاز و با گذشت زمان، ابزارهای ساده دیگر به برنامه تمرینی آنها اضافه شود. دستیابی به تعادل، قدرت و چابکی به یکباره تحقق نمی یابد. بلکه با برنامه ای درست و ایمن کودک می تواند به مرور زمان به آن دست یابد.

نکته آخر و بسیار مهم این است که نداشتن تکنیک صحیح و افزایش ناگهانی مقدار وزنه ها می تواند به همۀ افراد، در هر سن و با هر جنسیتی آسیب وارد نماید.

اگر سوال بیشتری در این زمینه دارید، حتماً‌ در قسمت نظرات از ما بپرسید.

از اولین سال های فعالیتم به عنوان فیزیولوژیست ورزشی و مدرس علم تمرین، هر روز با باورهای نادرست زیادی در زمینه تناسب اندام سر و کار داشتم. این موضوع باعث شد تا دغدغه و هدف اصلی من تغییر نگرش زنان و دختران سرزمینم در زمینه ورزش، تغذیه و تناسب اندام باشد. این دغدغه دلیل اصلی راه اندازی فیت لِیدی بود و خوشحالم بعد از چند سال تلاش، امروز با یک تیم علمی و با تجربه از بانوان در خدمت همه بانوان سرزمینم هستیم.

3 دیدگاه

    • سلام دوست عزیز. در کنار رعایت رژیم غذایی درست و اصولی بهترین ورزش برای کودکان چاق ورزشی هست که علاقه دارند. به ورزش برای کودکان دوره ای نگاه نکنید. اون ها باید ورزش رو ادامه بدن تا اثرات مثبتش رو در روند کاهش وزن ببینند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید