۸ دلیل برای اینکه چرا چربی‌ شکم شما از بین نمی‌رود!

10

آیا شما هم راه‌‌های زیادی را برای از بین بردن چربی شکم امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید؟ این روزها اکثر مردم از ظاهر خود راضی نیستند و بیشترین بخش از بدن که همه از آن بدشان می آید چربی شکم است. ممکن است بیشتر افراد برای از بین ررفتن چربی‌ شکم خود راه های متفاوتی مثل ورزش، رژیم های سخت و حتی خوردن قرص های چربی سوز را امتحان کرده باشند. اما به نظر شما چرا چربی دلیل از بین نرفتن چربی شکم چیست؟ در این مطلب به صورت علمی ۸ دلیل را بررسی می کنم که چرا چربی شکم شما از بین نمی رود.

۸ دلیل اصلی از بین نرفتن چربی‌ شکم را بشناسید.

۱) افزایش سن یکی از دلایل از بین نرفتن چربی‌ شکم

وقتی‌ که سنتان بالاتر می رود بدن تمایل بیشتری به افزایش وزن و افزایش چربی‌ شکم دارد. هم زنان و هم مردان با افزایش سن مقدار سوخت‌و‌ساز بدنشان کاهش می یابد.

زنان با افزایش سن به مرحله یائسگی ( قطع قاعدگی) می‌رسند. پرفسور غدد مایکل جنسن اعتقاد دارد که اگر زنان وزنشان پس از رسیدن به دوران یائسگی افزایش یابد، این احتمال بسیار زیاد است که چربی ها بیشتر در ناحیه شکم ذخیره شود. در دوران یائسگی تولید هورمون های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون کاهش می یابد، در ضمن سطح تسترون نیز شروع به پایین آمدن می‌کند. این تغییر در هورمون‌ها موجب افزایش ذخیره چربی در ناحیه شکم زنان می‌شود. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید با این مشکل مبارزه کنید. یرای از بین رفتن چربی‌ شکم با افزایش سن شما باید سطح فعالی بدنی خود را افزایش دهید.

۲) تمرین اشتباه و از بین نرفتن چربی‌ شکم

شرکت در کلاسهای ایروبیک، پیاده‌روی و دویدن برای سلامتی شما بسیار عالی است اما تمرینات هوازی به تنهایی برای کم کردن سایز دور کمر و شکم شما کافی نیست. متخصصان بر این باورند که شما نیاز دارید تمرینات بدنسازی و هوازی را برای بهترین نتایج ترکیب کنید.

تمرینات بدنسازی برای زنان بسیار مفید است زیرا باعث تقویت عضلات شده و عضله بیشتر باعث می‌شود بدن شما چربی بیشتری بسوزاند. دلیل علمی از زبان متخصصان فیزیولوژی و تغذیه این است که بدن با درصد عضلات بیشتر در نتیجه کالری بیشتری می‌سوزاند.

از بین رفتن چربی‌ شکم با ورزش

مطلب پیشنهادی: ۲۰دلیل برای اینکه چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

۳) خوردن غذاهای فراوری شده

غلات تصفیه شده مثل نان سفید، کلوچه، چیپس‌ها و همچنین شکر تصفیه شده در نوشیدنی‌های شیرین و دسرها باعث ورم (التهاب) در بدن شما می‌شوند. چربی شکم به التهاب یا ورم وابسته است، همچنین خوردن بیش از حد غذاهای فراوری شده مانع از این می‌شود که شما چربی شکم خود را از دست دهید. غذاهای طبیعی مثل میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، سرشار از آنتی‌اکسیدان است که یک مادۀ ضد التهابی مناسب است و به از بین رفتن چربی‌ شکم شما کمک می‌کند.

غذاهای فراوری شده

۴) خوردن چربی‌های نامناسب

تحقیقات نشان داده است که مصرف بالای چربی‌های اشباع شده ( انواع گوشت و لبنیات) در رژیم غذایی باعث افزایش چربی احشایی می‌شود و یکی از دلایل از بین نرفتن چربی‌ شکم است. به عبارت دیگر، چربی‌های اشباع نشده ( روغن زیتون و آووکادو) و نوع ویژه‌ای از چربی‌های اشباع نشده ( امگا-۳، گردو، دانه‌های آفتابگردان و ماهی‌های چرب مثل سالمون) اثرات ضد التهابی در بدن دارند که برای بدن شما مفید است. اما متخصصان تغذیه هشدار داده‌اند که خوردن زیاد چربی‌ها از هر نوعی کالری مصرفی شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به اضافه وزن شما ‌شود، بنابراین از چربی‌های مفید در رژیم غذایی خود در حد متوسط  لذت ببرید.

تاثیر پروتئین بر از بین رفتن چربی شکم

مطلب پیشنهادی: بهترین غذاهای چربی سوز کدام اند؟

۵) پایین بودن شدت تمرینات

چربی شکم بسیار سرسخت است. یک مطالعه که در مجله پزشکی ورزشی منتشر شد نشان داد که افرادی که یک جلسه با شدت بالا ( تمرینات HIT) تمرین می‌کنند نسبت به افرادی که تمرینات با شدت پایین انجام می‌دهند چربی‌های شکم خود را بیشتراز دست داده‌اند. در حقیقت تمرینات با شدت پایین تغییرات چشم‌گیری در افراد ایجاد نمی‌کند. شما به تمریناتی با شدت بالا نیاز دارید زیرا هدف نهایی سوزاندن کالری بیشتر است و تمرینات شدید دقیقاً شما را به این هدف می‌رساند. تمرینات با شدت بالا باعث می‌شود شما کالری بیشتری در زمان کمتر بسوزانید.

مطلب پیشنهادی: چربی سوزی با تمرینات اینتروال شدید HIT

۶) استرس زیاد

استرس داشتن و تاثیر ان بر  از بین رفتن چربی شکم

 مدتی است که مشغلۀ فکریتان زیاد شده است و فشار زیادی چه از نظر کاری چه از نظر مسائل خانوادگی روی شماست در همین زمان احساس می کنید که سایزتان زیاد شده است. تحقیقات زیادی نشان داده اند که استرس بر چربی شکم تاثیر گذار است. همۀ ما ممکن است به هر دلیلی در طول روز و یا در زندگی دچار استرس شویم اما اینکه چگونه بتوانیم استرس را کنترل کنیم نکته اصلی است. شاید بهترین کاری که می‌توانید برای از بین بردن استرس انجام دهید شامل: وقت گذرانی با خانواده و دوستان، ورزش کردن،‌ کتاب خواندن و یا هر فعالیت دیگری که علاقه دارید، باشد.

استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و این هورمون سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد و این عامل اصلی ارتباط بین استرس و چاقی است.

محققان نتیجه‌ گرفته‌اند که بهترین راه مقابله با استرس و از بین نرفتن چربی‌ شکم ورزش کردن است.

۷) اعتقاد به چربی سوزی موضعی

بسیاری از افراد و مربیان هنوز اعتقاد دارند که راه مبارزه با از بین نرفتن چربی‌ شکم تمرینات دراز و نشست می باشد. اما امروزه و با توجه به پیشرفت در علم تمرین باور چربی سوزی موضعی از اعتبارش کاسته شده است و بسیاری از مربیان حرفه ای می دانند که دراز و نشست راه حل قطعی برای کاهش چربی این ناحیه نیست. بهترین راه حل ترکیب تمرینات بدنسازی، هوازی شدید و تمرینات مربوط به عضلات میان تنه core است. عضلات میان ‌تنه یا عضلات مرکزی شامل عضلات سطحی (شامل عضلات راست شکمی، مایل داخلی، مایل خارجی و راست کننده‌های کمر) و عضلات عمقی ( شامل عضلات عرضی شکم، چند سر یا مولتی‌فیدوس، دیافراگم و کف لگنی) است. پس یادتان باشد دراز و نشست یا اجرای حرکات پهلو برای از بین رفتن چربی دور کمر و شکم شما کمکی نمی کند. ترکیبی از تمرینات هوازی، بدنسازی و تمرین عضلات میان تنه برای از بین رفتن چربی شکم‌‌تان معجزه می کند.

 از بین رفتن چربی شکم با دراز و نشست!

مطلب پیشنهادیآیا دراز و نشست باعث از بین رفتن چربی شکم می شود؟

۸) انگیزه نداشتن

آیا شما واقعا به این نتیجه رسیده اید که باید چربی شکمتان را کاهش دهید؟ از بین نرفتن چربی‌ شکم واقعاً آزاردهنده است. چربی سوزی شکم زمانی اتفاق می افتد که شما ترکیبی از یک رژیم غذایی درست و ورزش کافی را همزمان در زندگیتان داشته باشید.  از بین بردن چربی های شکم با یک هفته یا دو هفته رژیم های غیر اصولی گرفتن اتفاق نمی افتد. بلکه نیاز به تغییر در نوع رفتار و سبک زندگی برای همیشه دارد. اگر هنوز این انگیزش در شما ایجاد نشده که برای همیشه سبک زندگیتان را تغییر دهید پس خودتان را خسته نکنید. اول از همه سعی کنید در خودتان انگیزه ایجاد کنید تا بتوانید در کنار ورزش، رژیم غذایی مناسب را هم داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: ۴ نکته کلیدی برای داشتن شکمی صاف

10 دیدگاه

  1. فیت لیدی بسیار سایت مفید و کاربردی است،از راهنمایی ها و مطالب خوبتون متشکرم.و همچنین خیلی نتیجه بخش هست توصیه های ورزشیتون،لطفا باز هم ما رو از مطالب جدید در رابطه با مسایل ورزش و تناسب اندام مطلع کنید،ممنون

    • ممنون مژده عزیز از لطفی که به ما دارین. تمام تلاشمون رو خواهیم کرد تا روز به روز مطالب با کیفیت تری رو منتشر کنیم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید