۱۰ فایده ورزش کردن که کمتر انتظارش را دارید

2

وقتی صحبت از ورزش کردن می شود همه ادعا می کنند که از فواید ورزش کردن آگاه هستند. اما وقتی پای عمل می رسد خیلی ها جا می زنند و بهانه می آورند. بهانه آوردن برای ورزش نکردن خیلی راحت است. ساده ترین بهانه می تواند درد باشد. درد زانو، کمر درد و … . امروزه بسیاری از دردهای مفصلی مردم را خانه نشین کرده است. در واقع درد اسکاتی عضلانی امروزه یکی از معضلات جامعه بشری است. اگر این درد ها را تجربه می کنید باید یدانید که ورزش می تواند معجزه ای برای شما باشد.

از فواید سلامتی ورزش بسیار سخن گفته شده است. در  این مطلب فیت لیدی چند فایده ورزش را با هم مرور می کنیم که کمتر درباره آن صحبت می شود.

۱- کاهش استرس:

ورزش سبب افزایش غلظت هورمون نوراپی نفرین می شود. این ماده شیمیایی باعث تنظیم پاسخ مغز به استرس می شود. پس بعد از کار روزانه ورزش کنید تا بدون استرس محل کار پا به منزل بگذارید.

۲- افزایش شادابی و نشاط:

ترشح اندورفین یا هورمون شادی با ورزش افزایش می یابد. اگر تجربه ورزش کردن را داشته باشید، حس خوب بعد از آن را از خاطر نخواهید برد. بیشتر افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند، حس خوب و سر زندگی بعد از ورزش را از دلایل اصلی ورزش مستمر می دانند.

۳- افزایش اعتماد به نفس:

جدیدترین تحقیقات نشان می دهد؛ افرادی که به طور منظم ورزش می کنند تصویر بدنی بهتری از خود دارند حتی اگر به ظاهر تغییری نکرده باشند. در واقع ورزش کردن اعتماد به نفس افراد را افزیش می دهد و باعث می شود آنها احساس بهتری نسبت به بدن خود داشته باشند.

۴- پیشگیری از زوال شناختی:

فواید ورزش کردن

با افزایش سن، مغز تنبل می شود و بیماری های مرتبط با افزایش سن همچون آلزایمر باعث نابودی سلول های مغز می گردند. ورزش کردن به خصوص در سن ۲۵ تا ۴۵ سالگی سبب ترشح هورمون هایی می شود که از تحلیل هیپوکامپ (یکی از مهمترین قسمت های مغز در حافظه و احساسات) پیشگیری می کند. یکی از فواید ورزش کردن که کمتر به آن اشاره می شود تاثیر بر بیماری هایی مثل آلزایمر، ام اس، پارکینسون و … است.

۵- افزایش قدرت مغز:

مطالعات زیادی نشان داده اند که ورزش های هوازی سبب تولید سلول های جدید مغزی و بهبود کارایی مغز می شود. ورزش کردن سبب می شود قدرت تفکر و تصمیم گیری شما بالا رود.

۶- الهام بخشیدن به دیگران:

شما با ورزش کردن می توانید باعث شوید اطرافیانتان هم به ورزش کردن تمایل پیدا کنند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که داشتن یک همراه در ورزش می تواند باعث افزایش انگیزه و تحمل خستگی در ورزشکاران شود.

۷- افزایش سطح آرامش:

برای برخی از افراد یک جلسه تمرین سبک هم می‌تواند معادل با یک قرص خواب باشد. حتی در افرادی که از مرض بیخوابی رنج می‌برند ورزش کردن می تواند برایشان بسیار مفید باشد. یکی دیگر از فواید ورزش کردن داشتن خواب با کیفیت و بهتر است.

۸- افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن:

کسانی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر به بیماری هایی همچون سرماخوردگی مبتلا می شوند زیرا بدن آنها با قدرت بیشتری در مقابل بیماری ها مقاومت می کند پس ورزش کنید تا کمتر بیمار شوید.

حتماً بخوانید: بهترین و بدترین ورزش در هنگام سرماخوردگی کدام اند؟

۹- سم زدایی بدن

بسیاری از افراد به دنبال غذاها یا داروهایی برای سم زدایی بدن خود هستند. در حالیکه بسیاری از داروها عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از آنها به هیچ عنوان حتی برای سم زدایی نیز توصیه نمی شود. اما ورزش کردن یک روش بسیار عالی و بی خطر برای سم زدایی بدن است. عرقی که با ورزش کردن ترشح می شود سموم بدن را از بین می برد.

۱۰- بهبود سلامت روان

ورزش می تواند باعث بهبود سلامت روان شود. ورزش باعث کاهش استرس و حواس پرتی از مشکلات روزمره می شود. تحقیقات نشان داده اند که یکی از فواید ورزش کردن که امروزه بسیار حائز اهمیت است بهبود خلق و خو و در مجموع بهبود سلامت روان است.

سوالات و تجربه‌های خود را از طریق سایت فیت لیدی یا اینستاگرام فیت لیدی با ما در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید: ۵ فایده شگفت انگیز ورزش برای سلامت روان
از اولین سال های فعالیتم به عنوان فیزیولوژیست ورزشی و مدرس علم تمرین، هر روز با باورهای نادرست زیادی در زمینه تناسب اندام سر و کار داشتم. این موضوع باعث شد تا دغدغه و هدف اصلی من تغییر نگرش زنان و دختران سرزمینم در زمینه ورزش، تغذیه و تناسب اندام باشد. این دغدغه دلیل اصلی راه اندازی فیت لِیدی بود و خوشحالم بعد از چند سال تلاش، امروز با یک تیم علمی و با تجربه از بانوان در خدمت همه بانوان سرزمینم هستیم.

2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید