کاهش وزن بدون لاغری صورت با ۷ راهکار ساده و موثر

0
کاهش وزن بدون لاغری صورت

یکی از مهم ترین نگرانی های افراد در برنامه های کاهش وزن، لاغری صورت است. به عبارت دیگر؛ کمتر کسی پیدا می شود که با کوچک ترین تغییر در رژیم غذایی و برنامه تمرینی خود، دچار لاغری صورت نشده باشد. زنان معتقدند که لاغری صورت می تواند باعث از بین رفتن زیبایی آن ها شود و از واژه “پیر شدن” برای توصیف احوال خود استفاده می کنند. اما آیا واقعاً کاهش وزن بدون لاغری صورت امکان پذیر است؟!

در این مطلب فیت لیدی شما را با علت و راهکارهای ساده و موثر درمان لاغری صورت آشنا می کند.

چه اتفاقی در پی کاهش وزن رخ می دهد؟

پناه بردن به دمنوش های لاغری، حذف یک ماده خاص غذایی، رژیم های غذایی طاقت فرسا و … روش های متداولی هستند که افراد برای آب کردن چربی های شکم، پهلو و ران ها به آن پناه می برند. شاید اصلی ترین دلیل برای ارتکاب به این اشتباه، عدم آگاهی مردم از فرآیند کاهش وزن است.

پیش از آنکه بدانید کاهش وزن بدون لاغری صورت امکان پذیر است یا نه، بهتر است بدانید چگونه لاغر می شوید؟ چربی های آب شده به کجا می روند؟ آیا چربی سوزی موضعی امکان پذیر است؟

در واقع رژیم غذایی با هدف کاهش وزن، بدن را با کمبود انرژی دریافتی مواجه می کند تا استفاده از ذخایر بدنی (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) افزایش یابد. در دسترس ترین ذخایر بدن، کربوهیدرات است. در واقع کربوهیدرات سوخت رایج بدن است و به راحتی در دسترس بدن قرار می گیرد. اما به خاطر داشته باشید که اگر رژیم شما کربوهیدرات کافی را به بدنتان نرساند، سوخت رسانی به بدن مختل می شود.

وقتی ذخایر کربوهیدرات کاهش پیدا کرد بدن سراغ چربی ها و بعد از آن به سراغ پروتئین ها می رود. استفاده بیش از حد از پروتئین به عنوان سوخت اصلی، از حجم عضلات می کاهد و واکنش های شیمیائی بسیاری را به تعویق می اندازد. بنابراین مصرف حداقل  0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، ضروری است.

هر رژیم غذایی که مصرف هر یک از منابع بالا را به طور کامل منع کند، نادرست و غیر اصولی تلقی می شود.

در ادامه به بررسی پاسخ سوالات شما درباره لاغری صورت می پردازیم تا نهایتاً با اطلاعات کافی، از لاغری صورت و ارتباط آن با کاهش وزن بدانید.

چربی سوزی چیست؟

چربی سوزی یک فرآیند کاملاً پیچیده است که در موضوع  کاهش وزن بدون لاغری صورت، می تواند بحث برانگیز باشد. سلول های چربی که آدیپوسیت نام دارند، با کاهش چربی بدن از بین نمی روند و یا حتی برای سوزانده شدن وارد عضله هم نمی شوند. پس چه اتفاقی برای آن ها می افتد؟!

متاسفانه باید بدانید آن ها سر جایشان، یعنی روی عضله، زیر پوست و … باقی می مانند و به همین خاطر وقتی چربی بدنتان زیاد باشد، عضلاتتان دیده نمی شوند و یا سلولیت هایی که زنان همواره از وجود آن ها در شکم، بازو، باسن و… رنج می برند، حاکی از این حقیقت است.

چربی ها به صورت تری گلیسیرید در سلول های چربی ذخیره شده اند و در هنگام کاهش وزن، این سلول ها از بین نمی روند بلکه تخلیه شده وکوچک تر می شوند و با جریان خون به بافت های دیگر منتقل می گردند. به همین دلیل وقتی بدنتان چربی از دست می دهد، شما لاغر تر به نظر می رسید. بنابراین همه افراد داری سلول های چربی هستند، اما تعداد و اندازه آن ها با توجه به ژنتیک، تغذیه، ورزش و… می تواند متفاوت باشد.

تخلیه سلول های چربی که باعث لاغری شما می شود، کار ساده ای به نظر می رسد. کاهش کالری دریافتی و افزایش میزان فعالیت باعت تحریک هورمون هایی از قبیل HSL  و LPL می شود که تاثیر به سزایی در آزاد شدن چربی از سلول های چربی را دارد. از طرف دیگر، ورزش و فعالیت بدنی، سرعت آزاد شدن چربی را افزایش می دهد. به همین خاطر، پیشنهاد فیت لیدی برای کاهش وزن، تغذیه مناسب و تمرینات اصولی (همزمان با هم) است.

آیا می توان از لاغری صورت جلوگیری کرد؟

کاهش وزن بدون لاغری صورت

بله! ولی نه کاملاً.

در ابتدا باید بدانید که چربی سوزی موضعی اتفاق نمی افتد. مثلاً افرادی که از چاقی شکم و باسن رنج می برند، پس از شروع روند لاغری، ممکن است دست و پاهایشان لاغر شود در حالیکه همچنان شکم داشته باشند. بنابراین نمی توان گفت کاهش وزن بدون لاغری صورت کاملاً امکان پذیر است.

چربی از همه نقاط بدن کم می شود، پس طبیعی است که صورتتان هم لاغر شود. اما همیشه برای پیشگیری از مواردی که برای ما خوشایند نیست راه حل هایی وجود دارد. پیش از آنکه از راه حل های درمان لاغری صورت بدانید، بهتر است عواملی که منجر به لاغری صورت می شوند را بشناسید. این عوامل عبارتند از:

از دست رفتن کلاژن ها

کلاژن ها به طور کلی پس از ۳۰ سالگی روند کاهشی در پیش می گیرند. اما رعایت یک رژیم غذایی درست در طول زندگی می تواند از میزان کاهش آن ها بکاهد.

نوسان وزن و رژیم های یویو

وقتی به طور مداوم چاق و لاغر می شوید، عضلات صورتتان سخت در حال انقباض و انبساط است. همین موضوع روی عضلات صورت تاثیر گذاشته و در ادامه کلاژن سازی را کند می کند.

استرس، بیماری و افسردگی

هر یک ازاین موارد با ترشح هورمون هایی خاص، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار داده و سرعت لاغری فرد را به شیوۀ نادرستی افزایش می دهند که در بسیاری موارد لاغری صورت را به همراه دارد. برای کاهش وزن بدون لاغری صورت، ابتدا باید سلامت روان خود را نیز تضمین کنید.

۷ راهکار ساده و موثر برای جلوگیری از لاغری صورت در هنگام کاهش وزن

بررسی عوامل موثر بر کاهش وزن بدون لاغری صورت، می تواند به عنوان یک درمان برای لاغری صورت تلقی شود. اما لازم به ذکر است که توصیه های مرتبط  با پیشگیری و درمان در هر زمینه، برای تمام افراد قطعیت نخواهد داشت!

عوامل موثر بر درمان لاغری صورت در حین کاهش وزن عبارتند از:

۱-رژیم های اصولی و مناسب

رژیم مناسب به چه معناست؟ رژیم غذایی زمانی می تواند مناسب باشد که با سبک زندگی، سن، بیماری و … برای هر فرد مطابقت داشته باشد.

۲- نوشیدن آب کافی

حجم زیادی از عضلات از آب تشکیل شده اند. آب رسانی به پوست و عضلات می تواند باعث شادابی آن ها باشد. صورت و عضلات آن، از این قاعده مستثنی نیست. ۱۲-۸ لیوان آب را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

۳- کاهش وزن به صورت آهسته و پیوسته

دستیابی به یک نتیجه خوب زمان بر است. مثل تمام کسانی که در یک شب به موفقیت نرسیده اند. بنابراین در کاهش وزن عجول نباشید و بدانید بهترین حالت، کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن در مدت ۶-۵ ماه است.

۴- ورزش و فعایت بدنی منظم

کاهش وزن بدون لاغری صورت

خیلی از افراد فقط به دلیل کاهش وزن به ورزش می پردازند و به بعد سلامتی آن کاری ندارند. اما نکته مهم تر این است که ورزش، واکنش های مخرب سلول های بدن را به تعویق می اندازد. برخی از این واکنش ها می تواند سلول های پوستی را هم شامل شود. در نتیجه ورزش باعث شادابی پوست صورت می شود.

۵- مصرف میوه و سبزیجات تازه

فیبر، واژه ای آشنا برای همه کسانی که دنبال لاغری هستند! اما نه تنها به لاغری شما کمک می کند بلکه باعث حفظ شادابی و لطافت پوست می شود. هویج، بهترین ماده غذایی است که در این گروه قرار می گیرد.

۶- مصرف جوانه گندم

جوانه گندم در کنار سالاد و یا ماست می تواند نیاز های بدن به ویتامین هایی از جمله E و خانواده B را تامین کند. این دو ویتامین به نوعی در آب رسانی به پوست نقش مهمی دارند. به همین دلیل مصرف جوانه گندم می تواند برای شادابی پوست صورت گزینه ای عالی باشد.

۷- مصرف آجیل

مقداری کمی از مغز ها، اگر به صورت خام و بدون نمک مصرف شوند ارزش دو چندانی برای تامین ویتامین های بدن را دارند. این ویتامین ها هستند که بخش عظیمی از سلامت و زیبایی ما را می سازند.

لبخند بزنید تا پیر نشوید

همان طور که عضلات بدن با تمرینات ورزشی، ورزیده می شوند و شکل و شمایل بهتری به خود می گیرند، عضلات صورت هم باید ورزیده شده باشند تا از چهره شما محافظت کرده و احساس شادابی و سرزندگی را به ارمغان آورند.

کاهش وزن بدون لاغری صورت، شاید شدنی نباشد، اما برای بهبود وضعیت و رضایت شما، راه حل بهتری نیز وجود دارد.

۴۳ عضله مهم در صورت شما منتظر یک اتفاق خوب هستند تا به شما ثابت کنند قابلیت زیبایی بخشیدن به چهره شما را دارند. لبخند زدن، خندیدن، فریاد زدن و … بهترین و ارزان ترین راه برای تمرین دادن به عضلات صورت شما خواهد بود. چه چیز بهتر از این که هم شاد شوید، هم عضلات صورتتان را تقویت کنید و هم هورمون هایی که در حین ورزش ترشح می شوند را وارد عمل کنید؟!

بهتر است در پایان مطلب، از دو تمرین ورزشی برای تقویت عضلات صورت استفاده کنیم :

  1. سعی کنید حرف X و سپس حرف O را تلفظ کنید و همین حالت را برای ۵ ثانیه ادامه دهید.
  2. لب هایتان را به هم فشار دهید و سعی کنید بدون اینکه دندان هایتان مشخص شود، تا نهایت توان لبخند بزنید و چند ثانیه مکث کنید!

کلام آخر

چربی سوزی در کاهش وزن به صورت موضعی اتفاق نمی افتد و بنابراین توقف چربی سوزی در یک ناحیه خاص مانند صورت، امری غیر ممکن محسوب می شود. اما برای بهبود لاغری صورت و پیشگیری از چنین اتفاقی، راهکار های ساده و موثری از جمله: نوشیدن آب کافی، رژیم مناسب، تمرینات ورزشی برای عضلات صورت و … وجود دارد.

کاهش وزن بدون لاغری صورت و هر آنچه که با این عنوان در دسترس شما قرار می گیرد، فقط جنبه تبلیغاتی دارد.  درمان لاغری صورت غیر ممکن نیست ولی قبل از آنکه به جراحی و دارو و لوازم های آرایشی خاص حاوی ویتامین های مورد نظر پناه ببرید، از روش های ساده تر استفاده کنید.

شما چه تجربه‌ای از کاهش وزن بدون لاغری صورت دارید؟ فراموش نکنید هر سوال یا نظری در این زمینه داشته باشید می‌توانید در قسمت نظرات یا در شبکه های اجتماعی فیت لیدی با ما در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید: ۷ راهکار ساده برای کاهش وزن یک کیلویی درهفته

سال ها به صورت حرفه ای در رشته والیبال فعالیت داشتم و به اردوی تیم ملی دعوت شدم. علاقه من به دانش و ورزش، باعث شد تا رشته علوم ورزشی رو تا مقطع کارشناسی ارشد در گرایش فیزیولوژی ورزشی ادامه بدم. خوشحالم که علاوه بر مربیگری در زمینه تناسب اندام، در تیم تحریریه فیت لیدی زیر نظر استاد صفری فعالیت دارم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید