۲۰ دلیل که چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

14

حدس میزنم شما هم کلاس های ایروبیک، زومبا و یا سایر ورزش های هوازی مثل دویدن یا پیاده روی را امتحان کرده باشید اما هنوز به اندام دلخواهتان نرسیده‌ اید. شاید مدام از خودتان می پرسید که کجای کارتان اشتباه است که به بدن ایده آل‌تان نمی رسید! اما آیا تاکنون به شروع ورزش بدنسازی فکر کرده اید؟ شاید در مورد بدنسازی شنیده باشید و تصور خاصی از این ورزش دارید.

به عنوان یک خانم شاید از اسم بدنسازی بترسید و وقتی اسم بدنسازی به گوشتان می خورد، مردان و زنان حجیم را متصور شوید. این یک باور غلط است که ناشی از عدم آگاهی کافی زنان است.مطمئن باشید بدنسازی هرگز زنان را حجیم و مردانه نمی کند

از تمرینات با وزنه یا همان بدنسازی می توان برای اهداف مختلفی بهره گرفت. علاوه بر اینکه با بدنسازی می توانید به تناسب اندام برسید، از این ورزش می توانید برای درمان مشکلات و ناهنجاری های بدنی بهره بگیرید. فواید سلامتی تمرینات با وزنه بی شمار است. 

در این مطلب سعی کرده‌ام برخی از مهم ترین فواید ورزش بدنسازی برای بانوان را توضیح دهم. اگر هنوز تردید دارید که تمرین با وزنه برای شما مناسب است یا نه، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید.

۲۰ دلیل برای شروع بدنسازی از همین امروز:

۱- با بدنسازی ، بیشتر چربی سوزی می کنید.

بدنسازی باعث تقویت و درگیری عضلات می‌شود. داشتن عضلات بیشتر باعث می‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند. این یعنی شما در حالت استراحت، نسبت به شخص دیگری که بدنسازی انجام نمی دهد و فقط تمرینات هوازی انجام می‌دهد چربی سوزی بیشتری دارید.

۲- با بدنسازی ، بدن شما از حالت شلی در می آید.

سفت تر شدن بدن را با بزرگ شدن و حجیم شدن بدن اشتباه نگیرید. بدنسازی زنان را حجیم و مردانه نمی‌کند. هورمون تستسترون عامل اصلی حجیم شدن عضلات در مردان است. میزان تستسترون بدن زنان ۸ تا ۱۰ برابر کمتر از مردان است. بدنسازی زنان ، عضلاتشان را سفت و خوش فرم می‌کند.

حتماً بخوانید: آیا بدنسازی زنان را حجیم و مردانه می کند؟

۳- تمرین با وزنه ، استخوان هایتان را قوی تر و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بدنسازی زنان و پوکی استخوان

تحقیقات ثابت کرده‌اند که بهترین ورزش برای پیشگیری و همینطور کمک در روند درمان، بدنسازی است. زنان نسبت به مردان بیشتر مستعد این بیماری هستند. دلیل اصلی پوکی استخوان در زنان کاهش استروژن است که فقدان این هورمون پس از یائسگی به اوج خود می‌رسد.

بدنسازی زنان به حفظ تعادل، قوی شدن و تقویت عضلات، که عواملی مهمی در جلوگیری پ.کی استخوان است کمک می‌کند.

حتماً بخوانید: چگونه با ورزش بدنسازی با پوکی استخوان بجنگیم؟

۴- با بدنسازی ، بدن شما به فرم دلخواه خواهد رسید.

همانطور که گفتم تمرین با وزنه باعث می‌شود بدن شما عضلات قوی‌تر و سفت تری داشته باشد. بدنسازی یکی از محدود ورزش هایی است که چنین خاصیتی دارد. با بدنسازی می تواند عضلات دلخواه و ضعیف بدن خود را شکل و فرم دهید. همین موضوع چربی سوزی را هم افزایش می‌دهد. در نتیجه بدنسازی زنان یک ورزش مناسب برای فرم گیری بدن آنها است.

۵- با بدنسازی ، کلسترول کاهش می‌یابد.

ورزش کردن منظم باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. با بدنسازی ، سطح ال دی ال LDL (چربی بد) کاهش و سطح اچ دی ال HDL (چربی خوب) در بدن‌تان افزایش پیدا می کند.

۶- با ورزش بدنسازی ، شما قوی تر می شوید و استقامت بیشتری برای انجام کارهای روزانه خواهید داشت.

خیلی از زنان بعد از مدتی که ورزش بدنسازی را به طور مرتب انجام می‌دهند در انجام کارهای روزانه و سایر فعالیت های خود بهتر عمل می‌کنند. این یکی از فوق العاده ترین مزایای بدنسازی برای زنان است.

۷- تمرین با وزنه باعث چربی سوزی و کاهش سایز شکم می شود.

چربی سوزی به صورت موضعی وجود ندارد. اما وقتی شما به طور مرتب ورزش بدنسازی را انجام دهید باعث می‌شود چربی‌های اضافه شما از بین برود. شما به علت افزایش سوخت و ساز که دلیل ان را توضیح دادم چربی سوزی‌تان افزایش پیدا می‌کند. این بالا بون متابولیسم می‌تواند بر چربی شکم‌تان تاثیر گذار باشد.

۸- با ورزش بدنسازی ، اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کنید.

تمام زنانی که طولانی مدت تمرین بدنسازی انجام می‌دهند اعتماد به نفس بیشتری دارند. به این علت که بدن خوش فرم تر و چربی کمتری دارند.

۹- این ورزش مفید، ریسک آسیب دیدگی مفصلی را در شما کاهش می دهد.

عضلات حامی و ثبات دهنده مفاصل هستند. وقتی عضلات قوی تری دارید، بدون شک مفاصل قوی تری نیز خوانید داشت. ورزش بدنسازی به صورت مستقیم عضلات شما را تقویت می کند. این موضوع باعث استحکام بیشتر مفاصل و پیشگیری از پیچ خوردگی و آسیب های مفصلی خواهد شد. 

۱۰- با بدنسازی ، مفاصل شما قدرتمند تر خواهند شد.

بدنسازی زنان و مفاصل قوی

همزمان با قوی شدن عضلات با یک برنامه اصولی مفاصل شما نیز تقویت می‌شود. همین می‌تواند دلیلی بر کاهش ریسک آسیب در افرادی باشد که طولانی مدت تمرینات بدنسازی انجام می‌دهند.

۱۱- با ورزش بدنسازی ، احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا می کنید و شاداب تر می شوید.

حس خوب ناشی از ترشح هورمون اندورفین در بدن پس از ورزش وصف نشدنی است. به همین دلیل است که ورزشکاران همانند افرادی که اعتیاد دارند به ورزش وابسته هستند. علاوه بر این با بدنسازی به دلیل خوش فرم شدن بدن و بالا رفتن اعتماد به نفس شما احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت. دوست داشتن خودتان می‌تواند احساس شادی و رضایت را در شما به وجود آورد.

۱۲- با این ورزش ، هر ورزشی را بهتر اجرا خواهید کرد زیرا شما اکنون قدرتمند تر شده اید.

بدنسازی یک ورزش عالی برای بهبود عملکرد ورزشی شما است. شما در هر رشته ورزشی به صورت حرفه‌ای فعالیت کنید برای اینکه در رشته خود پیشرفت کنید، باید در برنامه هفتگی خود تمرینات بدنسازی نیز داشته باشید.

۱۳- با ورزش بدنسازی ، درد کمر و گردن در شما کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر کمر درد، زانو درد، گردن درد و یا هر آسیب دیگری داشته باشید هیچ ورزشی به اندازه بدنسازی برای شما مفید نخواهد بود. شما تحت نظر یک مربی خوب و با انجام یک برنامه تمرینی اصولی می‌توانید دردهای مفصلی خود را کاهش دهید.

۱۴- تمرین با وزنه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما کاهش خواهد یافت.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از مزایای ورزش کردن است. وقتی صحبت از ورزش برای سلامت قلب می شود همیشه تاکیر بر ورزش های هوازی بوده است. اما ورزش بدنسازی که یک ورزش بی هوازی است نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. 

هنگامی که تمرین با وزنه می کنید قلب با شدت بیشتری خون را به سمت عضلات پمپاژ می کند و این خود می تواند ظرفیت و کارایی قلب را افزایش دهد. لازم به ذکر است که اگر مشکل قلبی خاصی دارید قبل از انتخاب هرگونه ورزشی با پزشکتان مشورت کنید.

۱۵- با ورزش بدنسازی ، سطح فشار خون شما کاهش می یابد.

یک ورزش بسیار مناسب برای کنترل فشار خون بدنسازی است. تحقیقات نشان داده که انجام منظم تمرینات بدنسازی با شدت متوسط و پایین می تواند فشار خون سیستولی و دیاستولی را به سطح نرمال نزدیک تر کند. اگر فشار خون بالایی دارید بهتر است از ترکیب تمرینات هوازی و بدنسازی برای کنترل سطح فشار خون‌تان استفاده کنید و از انجام تمرینات قدرتی بسیار شدید پرهیز کنید.

۱۶- تمرین با وزنه، خطر ابتلا به بیماری دیابت در شما کاهش می یابد.

بدنسازی زنان و کاهش بیماری دیابت

بدنسازی زنان را از ابتلا به بیماری دیابت و سایر بیماری‌ها محافظت می‌کند. تمرین با وزنه نیز مثل سایر ورزش‌های دیگر خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

۱۷- با ورزش بدنسازی ، انرژی بیشتری خواهید داشت و کمتر خسته می شوید.

وقتی عضلاتتان قوی شود و در مجموع کارایی بدن‌تان افزایش پیدا کند، سطح انرژی شما بیشتر می‌شود. افزایش انرژی عاملی برای کاهش خستگی های مفرط خواهد بود.

۱۸- با ورزش بدنسازی ، وضعیت بدنی و قامت شما صاف تر می شود.

تنها ورزشی که با آن می‌توانید وضعیت بدنی خود را اصلاح می‌کند، بدنسازی است. بدنسازی با برنامه درست می‌تواند به برطرف شدن برخی از ناهنجاری‌ها کمک کند.

۱۹- تمرین با وزنه ، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما کاهش خواهد یافت.

محققان معتقدند که هرنوع ورزشی به طور چشم گیری خطر ابتلا به سرطان سینه که رایج ترین نوع سرطان در میان زنان است را کاهش می‌دهد. تمرینات بدنسازی قدرتی موجب می‌شود بدن هورمونی به نام “آیریزین” را تولید کند. بهتر است بدانید که فواید بدنسازی تنها ساختن عضلات زیبا نیست و کاهش هورمون استروژن و تولید هورمون آیریزین از فواید تمرین با وزنه است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش اساسی دارند.

۲۰- با ورزش بدنسازی ، سیستم ایمنی قوی تر می شود.

یکی از مزایای عالی ورزش تقویت سیستم ایمنی بدن است. در ورزش بدنسازی از هم لحاظ اسکلتی عضلانی و هم از لحاظ سیستم ایمنی قوی خواهید شد. در نتیجه کمتر سرما می خورید و می توانید از این ورزش لذت ببرید.

اگر این مطلب مورد پسند شما بود، حتماً اینستاگرام فیت لیدی را دنبال کنید تا از تازه ترین مطالب ما آگاه شوید.

در ادامه بخوانید: ۱۰ ویژگی بسیار مهم برنامه تمرینی بدنسازی بانوان

 

14 دیدگاه

  1. با سلام و احترام..بنده پارسال ۱۲ جلسه طی یک ماه بدنسازی کار کردم ولی به دلیل مشغله آن را رها کردم..طی ۱۲ جلسه حدود ۴ سانت کاهش سایز دور کمر داشتم ولی متاسفانه این کاهش سایز برگشت!!با توجه به اینکه بسیار پر مشغله هستم و نیز دیسک کمر و زانوهای ضعیف دارم به نظر شما باز هم بدنسازی رو انتخاب کنم یا پیلاتس؟ و اینکه هفته ای دو روز کافیه؟
    ضمنا قدم ۱۶۸ و وزنم ۷۴ هست
    ممنون از توجهتون..

    • سلام عزیزم. شما هر ورزشی رو انخاب کنید و دوباره رها کنید چیزهایی که به دست آوردید به تدریج از دست میره. باید این رو بدونید که چون چیزهایی که از بدنسازی به دست میارید خیلی بیشتر از چیزهایی هستش که از پیلاتس به دست میارید در نتیجه از دست رفتنشون هم به نظر سخت تر میرسه! برای همین باور عمومی اینه که با رها کردن بدنسازی بدن برمی گرده! درحالیکه با رها کردن هر ورزشی امکان از دست رفتن زحمات هست. توصیه ما بدنسازی هستش.

  2. سلام,مرسی از مطالب مفیدتون
    من قدم ۱۷۰ و وزنم ۶۴ هست پاهای تپلی دارم که میخوام کمی لاغر بشن وهمچنین شکم تختی داشته باشم,به نظر شما بدنسازی برای من گزینه ی مناسبی میتونه باشه یا سراغ ورزش دیگه ای برم؟
    مرسی از راهنماییتون

  3. سلام.من قدم ۱۶۸ و وزن م ۶۸ کیلو هستش. یه سالی هست که فیتنس کار می کنم ولی بدنم همچنان شل هستش.آیا بدنسازی رو پیشنهاد میدید یا با فیتنس هم می تونم به وزن دلخواه و سفتی بدن برسم؟ممنونم از مطالب خوب تون

  4. باسلام من تقریبا دوسالی میشد فیتنس کار میکردم ولی هیچ تغییری در خودم ندیدم ولی تقریبا یه دوماهی میشه میرم بدنسازی نتیجه ی این دوماه خیلی بیشتر از اون دوسال بوده منکه راضیم

    • سلام دوست عزیز. مهمترین اصل اینه که ورزش بخشی از سبک زندگی شما باشه. پس ورزشی رو انجام بدین که ازش لذت میبرین. مطمئن باشید نتیجه مطلوبی هم میگیرید. شاد و فیت باشید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید