آیا راه رفتن به اندازه دویدن موثر است؟

0

شما به دلایل زیادی ممکن است دویدن را شروع کنید. برای کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش استرس، افزایش انرژی و یا برخورد تصادفی با تردمیلی که مدت ها است گوشۀ باشگاه یا خانه است. به علاوه،‌ دویدن میتواند قلب شما را سلامت نگه دارد، حالتان را بهتر کند، از بیماری ها جلوگیری کند، و برای لاغری مفید باشد. اما با توجه به هدف های شخصی شما، با تمام توان دویدن قطعا تنها راه برای رسیدن به سلامتی نخواهد بود. یعنی اگر نمی توانید بدوید، راه رفتن نمی تواند برای اهدافی که دارید موثر باشد؟

سوال اینجاست، راه رفتن یا دویدن؟

در حالی که راه رفتن می تواند بسیاری از تاثیرات دویدن را داشته باشد، اما تحقیقات زیادی نشان داده اند که در ببشتر موارد دویدن می تواند برای کاهش وزن و لاغری بسیار بهتر باشد. با دویدن چه روی تردمیل و چه در پارک تقریباً ۲.۵ برابر انرژی بیشتری نسبت به راه رفتن مصرف می کنید. یعنی این که شخصی با وزن ۷۵ کیلوگرم، در حال دویدن با سرعت ۱۳ کیلومتر بر ساعت حدود ۸۰۰ کالری می سوزاند. در حالیکه که همان شخص با راه رفتن با سرعت ۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۳۰۰ کالری خواهد سوزاند.

زمانی که میزان یکسانی انرژی مصرف شده باشد، یک تحقیق نشان داد که باز هم دونده ها وزن بیشتری از دست می دهند. در این تحقیق، نه تنها دونده ها نسبت به افرادی که راه می رفتند کاهش وزن بیشتری را نشان دادند، بلکه هم چنین وضعیت BMI ( شاخص تودۀ بدنی ) آن ها هم بهتر شده بود و سایز دور کمرشان نیز بیشتر کاهش یافته بود.

همچنین دویدن میتواند هورمون مربوط به اشتها را بهتر تنظیم کند. در تحقیقی دیگر، بعد از دویدن و پیاده روی، شرکت کنندگان به یک کافه دعوت شدند و افرادی که پیاده روی کرده بودند ۵۰ کالری بیش از آن چیزی که سوزانده بودند مصرف کردند. در حالیکه دونده ها ۲۰۰ کالری کم تر از آن چیزی که سوزانده بودند مصرف کردند. محققان معتقدند که این اتفاق به خاطر افزایش میزان هورمون پپتید peptide YY است که موجب کاهش اشتها می شود.

آیا فواید دویدن از پیاده روی بیشتر است؟

اما جدا از کاهش وزن ، پیاده روی نیز فواید بسیاری دارد. محققان با بررسی داده های به دست آمده از پیاده روی و دویدن، دریافتند که افرادی که میزان یکسانی از کالری را سوزانده بودند، از شاخص سلامتی یکسان نیز بر خوردار شده بودند. بدون در نظر گرفتن این که راه رفته بودند یا دویده بودند، ریسک فشار خون بالا، کلسترول بالا، و دیابت در همه افراد کاهش یافته بود و وضعیت قلبشان هم بهتر شده بود .

در ضمن دویدن ریسک هایی هم دارد : دویدن فشار بیشتری به بدن وارد می کند و در هر گام پاها، چند برابر وزن بدن را تحمل می کنند. به همین خاطر ریسک جراحت هایی مانند آسیب زانو، کشیدگی همسترینگ و آسیب ساق پا در دویدن بالاتر است، که حتی دونده های حرفه ای هم ممکن است به این آسیب ها دچار شوند.

دویدن فواید بیشماری دارد اما اگر به هر دلیلی نمی توانید بدوید نگران نباشید با پیاده روی و یا راه رفتن هم می توانید از فواید دویدن نا حد زیادی بهره مند شوید.

حتماً بخوانید: چگونه دویدن را آغاز کنیم؟

یک برنامۀ پیاده روی یا ره رفتن

راه رفتن یا پیاده رویزمانی که امکان دویدن وجود ندارد، راه رفتن می تواند در برنامۀ روزانه شما به عنوان یک تمرین موثر قرار بگیرد. تحقیقات نشان داده اند که راه رفتن روی تردمیل، میزان فعالیت های متابولیک بدن را افزایش می دهد. همین طور افزایش شیب بر روی تردمیل هم اثر مشابهی خواهد داشت. در یک تحقیق نشان داده شد، که راه رفتن با سرعت کم (۳ کیلومتر بر ساعت) روی تردمیل با شیب شش درجه برای کاهش وزن در افراد چاق بسیار موثر بود و احتمال آسیب دیدگی مفاصل را هم کاهش داد.  افزایش تدریجی سرعت هم، همواره موثر خواهد بود. همین طور تحقیق دیگری هم نشان داده است که ریسک مرگ و میر در کسانی که با سرعت بیشتری راه می روند کم تر از افرادی است که با سرعت کم تر راه می روند.

اگر یک فرد مبتدی هستید و می خواهید راه رفتن را به عنوان یک فعالیت شروع کنید باید ابتدا پیاره روی آهسته را شروع کنید. هر جلسه به میزان سرعت خود بیافزایید. اگر روی تردمیل می خواهید تمرین کنید نیاز نیست هر روز از شیب استفاده کنید. بلکه بعد از مدتی می توانید به عنوان تنوع تمرینی و بالا بردن شدت تمرین هفته ای یکبار از شیب تردمیل استفاده کنید.

کلام آخر

تمرینات قلبی تنفسی یا همان تمرینات کاردیو یا هوازی، بخش انکارناپذیری از یک سبک زندگی سالم است. هم دویدن و هم راه رفتن جزء تمرینات قلبی تنفسی محسوب می شوند. اما دویدن تقریبا ۲.۵ برابر کالری بیشتری نسبت به راه رفتن می سوزاند. هم چنین دویدن می تواند به کنترل و کاهش اشتها نیز کمک کند، پس دونده ها به احتمال زیاد وزن بیشتری نسبت به کسانی که راه می روند از دست می دهند. البته دویدن ممکن است برای همه مناسب نباشد و ریسک آسیب دیدگی در آن، برای برخی افراد زیاد باشد. اگر شما هم جزء این افراد هستید و نمی توانید بدوید پس به جای دویدن راه بروید.

اگر سوال بیشتری دارید حتماً از طریق قسمت نظرات زیر همین مطلب یا در اینستاگرام فیت لیدی با ما در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید: ۵ اشتباه رایج پیاده روی برای کاهش وزن و لاغری
از اولین سال های فعالیتم به عنوان فیزیولوژیست ورزشی و مدرس علم تمرین، هر روز با باورهای نادرست زیادی در زمینه تناسب اندام سر و کار داشتم. این موضوع باعث شد تا دغدغه و هدف اصلی من تغییر نگرش زنان و دختران سرزمینم در زمینه ورزش، تغذیه و تناسب اندام باشد. این دغدغه دلیل اصلی راه اندازی فیت لِیدی بود و خوشحالم بعد از چند سال تلاش، امروز با یک تیم علمی و با تجربه از بانوان در خدمت همه بانوان سرزمینم هستیم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید