درمان سریع آسیب های حاد مفصلی و عضلانی با اقدامات PRICE

7

یک آسیب دیدگی مفصلی و یا عضلانی، چه در ورزش رخ دهد و چه در یک حادثه، می تواند بسیار دردآور و محدود کننده باشد. فارق از اینکه آسیب دیدگی در چه ناحیه ای از بدن اتفاق بیافتد، باید اقدامات درمانی از لحظه پس از آسیب شروع شود. درمان اولیه و سریع آسیب های ناگهانی و حاد در یک صحنه ورزشی مثل ضربه به زانو و یا در یک حادثه روزانه مثل افتادن از پله، تفاوتی ندارد و از اصول خاصی پیروی می کند که PRICE نام دارد.

از نظر متخصصان اقدامات اولیه ساده در اولین دقایق پس از آسیب دیدگی می تواند در روند بهبودی بسیار مهم و تعیین کننده باشد. در ادامه مطلب به بررسی این اقدامات حیاتی و مهم می پردازیم.

اول بدانید آسیب دیدگی شما از چه نوعی است؟

برای اینکه بدانید چه روشی برای درمان سریع پس از آسیب استفاده کنید، در قدم اول باید بدانید که آسیب دیدگی شما از چه نوعی است؟

به طور کلی آسیب های اسکلتی-عضلانی به دو نوع تقسیم بندی می شوند و نوع آسیب تعیین کننده اقدامات پس از آسیب است.

● آسیب های حاد

آسیب های حاد به آسیب هایی گفته می شود که به صورت ناگهانی روی می دهد. این آسیب های معمولاً در اثر یک رویداد مشخص اتفاق میافتد و شخص پس از آسیب می داند آسیب از کی و بر اثر چه چیزی شروع شد. برای مثال فردی بر اثر ضربه به زانو در فوتبال دچار آسیب رباط صلیبی می شود و یا فردی بر اثر جابه جایی یک جسم سنگین به صورت ناگهانی دچار در رفتگی مفصل شانه می شود.

اگر آسیب دیدگی شما از نوع حاد است، حتماً شما را نگران می کند و باید فوراً به دنبال درمان اولیه آن باشید.

● آسیب های مزمن

آسیب های مزمن به دو صورت هستند مشاهده می شوند. یا آسیب های حادی که مورد توجه و درمان کافی قرار نگرفته اند و یا آسیب هایی که نقطه آغاز آن را نمی دانید. برای مثال ممکن است یک بر اثر افتادن روی زمین دچار آسیب لگن شده باشید و به دلیل عدم توجه به درمان این آسیب چندین سال بعد شما را عذاب دهد. مثال دیگر از دردهای مزمن درد شانه در زنان خانه دار است که نقطه شروع ناگهانی ندارد ولی بر اثر کارهای تکراری و وضعیت های بدنی یکنواخت به تدریج ایجاد شده است. شدت آسیب های مزمن معمولاً زیاد نیست ولی خسته کننده است و با افسردگی همره می شود.

مردم اغلب آسیب های مزمن را جدی نمی گیرند و همین موضوع باعث تشدید آسیب و درد در درازمدت می شود.

روش PRICE در درمان اولیه و سریع آسیب های حاد اسکلتی-عضلانی

یکی از پروتکل های اصلی که مورد تایید همه متخصصان پزشکی ورزشی قرار گرفته، PRICE است. این روش توسط مجامع مهم پزشکی مثل کالج آمریکایی طب ورزشی نیز تایید شده است. ابتدا بهتر است بدانید که پرایس PRICE مخفف چیست؟

درمان سریع آسیب های اسکلتی عضلانی با اقدامات PRICE

P مخفف واژه Protection به معنی حمایت است.

R مخفف واژه Rest به معنی استراحت است.

I مخفف واژه Ice به معنی سرمادرمانی است.

C مخفف واژه Compression به معنی بانداژ و کمپرس است.

E مخفف واژه Elevation به معنی بالانگه داشتن است.

این اقدامات ۵گانه، برای درمان اولیه آسیب های ورزشی و غیرورزشی تروماتیک (ناشی از ضربه یا افتادن) به کار می رود و هدف اصلی آن کاهش خون ریزی در بافت است. از این روش در ۴۸تا ۷۲ساعت اولیه پس از آسیب استفاده می شود و به کارگیری آن، کاهش التهاب، تورم و درد را به دنبال دارد.

اقدامات ۵گانه PRICE به چه شکل انجام می شود؟

مهمترین هدف PRICE کاهش خون رسانی به محل آسیب دیده است. منظور از خون ریزی صرفاً خون ریزی خارجی نیست. وقتی مفصل و یا عضله ای آسیب میبیند معمولاً خون ریزی در درون مفصل یا عضله رخ می دهد و شما فقط کبودی و سیاهی ناشی از خون ریزی را مشاهده می کنید. در بعضی موارد که فقط ورم مشاهده می کنید خون ریزی کاملاً داخلی است و حتی موجب کبودی نمی شود. پس استفاده از روش PRICE  برای کاهش خون ریزی است و  شامل ۵ مرحله زیر به ترتیب اولویت می باشد:

● حمایت Protection

حمایت ( Protection ) گام اول PRICE
حمایت ( Protection ) گام اول PRICE

اولین قدم برای درمان سریع آسیب های مفصلی و عضلانی حمایت است. منظور از حمایت، جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر مفصل و یا بافت آسیب دیده است. در این مرحله به وسیله ابزارهای خارجی از جمله بریس و اسپلینت از بافت حمایت می شود و دامنه حرکتی را محدود می کنیم تا از حرکت و خون ریزی بیشتر بافت آسیب دیده جلوگیری کنیم. استفاده از عصا نوعی حمایت برای یک پای آسیب دیده است، تا وزن روی آن نیافتد و فشار بیشتری به آن وارد نشود. پس حمایت عضو را جدی بگیرید.

● استراحت Rest

استراحت برای ترمیم بافت حیاتی است. استراحت از گردش خون در مرحله آسیب جلوگیری می کند و باعث کم شدن التهاب، تورم و درد می شود. معمولاً ورزشکاران با استراحت مشکل دارند ولی باید بدانند عدم استراحت کافی به آسیب های مجدد منجر می شود. پس استراحت را فراموش نکنید.

● استفاده از کمپرس یخ و سرما درمانی Ice

 استفاده از سرما ( Ice) گام سوم PRICE
استفاده از سرما ( Ice) گام سوم PRICE

استفاده از سرما و یخ یکی از روش های مهم برای کاهش خون ریزی، تورم و درد است. سرما باعث انبساط عروق می شود و از خون ریزی بیشتر بافت آسیب دیده جلوگیری می کند. بعضاً دیده می شود افراد به جای استفاده از سرما از گرما استفاده می کنند. این کار یک خطای بزرگ است و باعث می شود تا خون ریزی بیشتر شده و التهاب، تورم و درد افزایش یابد. سرما باعث بی حسی می شود و درد را تا حدی کاهش می دهد.

نکته مهم در استفاده از سرما، استفاده متناوب آن تا ۷۲ ساعت پس از آسیب است. استفاده ممتد و مستقیم از سرما می تواند موجب سوختگی پوست شود. شما می توانید کمپرس یخ را ۱۰ الی ۱۵ دقیقه و تا ۸ بار در روز در محل آسیب قرار دهید. اقدامی که می تواند با سرما همراه شود بانداژ است.

● فشار دادن با بانداژ Compression

 بانداژ ( Compression) گام چهارم PRICE
بانداژ ( Compression) گام چهارم PRICE

حتماً دیده اید که ورزشکاران بلافاصاله پس از آسیب، از بانداژ برای تحت فشار قرار دادن ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند. این کار باعث می شود خون ریزی کاهش پیدا کرده و التهاب و تورم کمتر شود. بانداژ صحیح کار ساده ای نیست و بهتر است توسط یک امدادگر ورزشی و یا پزشک انجام شود. اما اگر کسی در دسترس نیست، بهتر خودتان دست به کار شوید!

● بالا نگه داشتن Elevation

بالا نگه داشتن عضو( Elevation) گام پنجم PRICE
بالا نگه داشتن عضو( Elevation) گام پنجم PRICE

بالا نگه داشتن عضو و یا اندام آسیب دیده بالاتر از سطح قلب باعث می شود خون رسانی ناحیه کمتر شود و در نتیجه تورم و التهاب کاهش یابد. این اقدام در آسیب های اندام تحتانی کاربرد دارد. اگر در اندام تحتانی مثل مچ پا آسیب دیده اید بهتر است دراز بکشید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

برای کسب نتیجه بهتر، می توانید اقدامات ذکر شده را با هم و به صورت همزمان اجرا کنید. برای مثال اگر مچ پایتان پیچ خورد از کمپرس یخ در بانداژ استفاده کنید و پاها را بالاتر از سطح قلب قرار داده و استراحت کنید.

استفاده از مسکن و ضدالتهاب پس از آسیب های حاد

اگر شدت آسیب بالا باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک بنا به تشخیص، با تجویز داروهای مسکن و ضد التهاب می تواند درد را کاهش دهد و همچنین تورم و التهاب را کنترل کند. نکته مهم در استفاده از داروهای ضدالتهاب اتمام دوره مصرف به صورت کامل است.

بازتوانی بعد از آسیب های حاد را جدی بگیرید.

فیزیوتراپی پس از آسیب دیدگی اسکلتی عضلانی

متخصصات آسیب های ورزشی می گویند: مهم ترین عامل خطر آسیب، آسیب دیدگی قبلی است. این جمله به این معنی است که اگر در یک ناحیه دچار آسیب شده اید، احتمال آسیب مجدد در آن ناحیه بالاست. اگر شما دچار پیچ خوردگی مچ پا شوید نسبت به افرادی که سابقه این آسیب را ندارند، شانس آسیب بالاتری دارید. بازتوانی بعد از آسیب به شما کمک کند تا هر چه سریع تر به زندگی عادی و ورزش خود برگردید و شانس آسیب دیدگی مجدد را کاهش می دهد.

چه روند درمان شما شامل جراحی باشد و چه درمان غیرجراحی، روند بازتوانی از فیزیوتراپی شروع شده و با کاردرمانی، حرکت درمانی، ماساژ درمانی و آب درمانی ادامه خواهد یافت. مهم است که مراحل بازتوانی را به طور کامل طی کنید و رها کردن درمان می تواند پیامدهای بدی را برایتان به دنبال داشته باشد. ورزشکاران علاوه بر طی کردن مراحل فوق باید توانبخشی تخصصی ورزشی را جدی بگیرند.

خلاصه کلام

استفاده از اقدامات درمانی ۵گانه PRICE تا ۷۲ساعت پس از آسیب دیدگی بسیار مهم و تعیین کننده است. این روش باعث کاهش التهاب، تورم و درد و ریکاوری سریع تر پس از آسیب می شود. پس از آسیب دیدگی حاد حتماً به پزشک مراجعه کنید و روند بازتوانی را به درستی طی کنید.

این نکته را درباره اهمیت درمان سریع و اولیه بعد از آسیب دیدگی های ناگهانی مفصلی و عضلانی به خاطر داشته باشید: به ازای ثانیه ها و دقایق زودتری که روند درمان اولیه با رعایت اصول PRICE آغاز شود، روزها و هفته های زودتری به ورزش و یا زندگی روزمره باز خواهید گشت.

از اولین سال های فعالیتم به عنوان فیزیولوژیست ورزشی و مدرس علم تمرین، هر روز با باورهای نادرست زیادی در زمینه تناسب اندام سر و کار داشتم. این موضوع باعث شد تا دغدغه و هدف اصلی من تغییر نگرش زنان و دختران سرزمینم در زمینه ورزش، تغذیه و تناسب اندام باشد. این دغدغه دلیل اصلی راه اندازی فیت لِیدی بود و خوشحالم بعد از چند سال تلاش، امروز با یک تیم علمی و با تجربه از بانوان در خدمت همه بانوان سرزمینم هستیم.

7 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید