۳ راهکار کلیدی برای جلوگیری از عضله سوزی در رژیم چربی سوزی

0
جلوگیری از عضله سوزی در رژیم

حتماً خوب می دانید رژیم غذایی و ورزش، دو راهکار اصلی و مکمل هم برای کاهش وزن و تناسب اندام هستند. مسئله خیلی ساده است شما برای کاهش وزن نیاز دارید بیشتر کالری بسوزانید و کمتر کالری دریافت کنید. حتماً هدف شما از رژیم گرفتن این است که کاهش وزن شما فقط با چربی سوزی همراه باشد، اما متاسفانه عضله سوزی در رژیم غذایی امری عادی محسوب می شود. اما آیا علت عضله سوزی در هنگام رژیم های غذایی برای لاغری را می دانید؟

ورزش کردن به کاهش عضله سوزی در رژیم کمک می کند، اما باید بدانید ورزش به تنهایی کافی نیست. برای چربی سوزی و پیشگیری از عضله سوزی، رعایت نکات زیر ضروری است. در این مقاله فیت لیدی قصد دارم شما را با ۳ راهکار مهم و بسیار اثرگذار برای جلوگیری از عضله سوزی در دوره های کاهش وزن آشنا کنم.

۱-پروتئین بیشتر در برنامه غذایی خود مصرف کنید.

در مطلب ۱۲ ماده غذایی عضله ساز برای بانوان در مورد بهترین غذاها برای عضله سازی در بانوان صحبت کردیم. اولین قدمی که برای جلوگیری از عضله سوزی در رژیم غذایی باید انجام دهید، افزایش پروتئین دریافتی در طول روز است. پروتئین ها واحد های سازنده تارهای عضلات شما هستند. در نتیجه برای حفظ عضلات در دوران کاهش وزن، دریافت مقدار مناسب پروتئین ضروری است.

مصرف پروتئین برای جلوگیری از عضله سوزی در رژیم

نتایج یک تحقیق علمی در آمریکا نشان داد، افرادی که در هنگام رژیم غذایی، مقدار پروتئین دریافتی خود را از ۰.۸ گرم (به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) به ۱.۲ گرم (به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) افزایش دادند، چربی سوزی بیشتر و عضله سوزی بسیار کمتری را تجربه کردند.

یکی از مزایای دیگر افزایش مصرف پروتئین در رژیم غذایی، احساس سیری ناشی از مصرف آن است. پروتئین نسبت به دیگر درشت مغذی ها همچون کربوهیدرات و چربی، احساس سیری بیشتری می دهد و این سیری ماندگارتر است. چه چیزی از این بهتر می خواهید؟ پروتئین بیشتری بخورید تا سیر بمانید و کلاً کمتر غذا بخورید.

اگر به دنبال یک اندام ایده آل هستید، با افزایش مقدار پروتئین مصرفی خود در همه وعده های غذایی، از عضله سوزی در رژیم جلوگیری کنید و چربی سوزی را به حداکثر برسانید.

۲- ورزش بدنسازی انجام دهید.

شاید بدنسازی را برای رسیدن به اندامی ایده آل انتخاب کرده باشید اما فواید بی شمار ورزش بدنسازی برای سلامتی را هم نادیده نگیرید. امروزه در باشگاه های بدنسازی در دنیا بیش از افراد جوان، میانسالان و کهنسالان را می بینید که برای جلوگیری از عضله سوزی ناشی از افزایش سن، این ورزش را انتخاب کرده اند.

در حقیقت تمرین با وزنه یا همان بدنسازی تنها فعالیت بدنی است که در آن به صورت مستقیم روی عضلات کار می شود. بعد از یک جلسه بدنسازی شما عضلاتتان را کوفته و خسته می کنید. در حقیقت پارگی های میکروسکپی در عضله ایجاد می شود که اصلاً چیز بدی برای شما نیست. با استراحت و دریافت پروتئین کافی عضلات شما بازسازی شده و از قبل قوی تر و خوش فرم تر می شود.

علاوه بر پیشگیری از عضله سوزی، بدنسازی به شما کمک می کند تا سریع تر چربی سوزی کنید. عضلات درگیر و تقویت شده در بدنسازی کالری سوزی بیشتری برای شما به ارمغان خواهند آورد. این یعنی شما در هنگام استراحت هم بیشتر کالری می سوزانید. آیا ورزشی سراغ دارید که باعث شود شما در هنگام استراحت هم چربی سوزی کنید؟!

بدنسازی برای جلوگیری از عضله سوزی در رژیم کاهش وزن

انجام تمرینات بدنسازی همراه با دریافت مقدار پروتئین مناسب بهترین روش برای جلوگیری از عضله سوزی در رژیم غذایی برای کاهش وزن و تناسب اندام است. اگر در مورد انتخاب بدنسازی شک دارید حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید. مطمئن باشید نظرتان تغییر خواهد کرد.

حتماً بخوانید: بهترین ورزش برای مقابله با آتروفی یا تحلیل عضلانی

۳- بیش از حد تمرینات هوازی و کاردیو انجام ندهید.

تمرینات هوازی یا کاردیو راه حلی آسان برای چربی سوزی در کنار یک رژیم غذایی هستند. اما متاسفانه تمرینات هوازی به هیچ وجه خاصیت تمرینات بدنسازی را ندارند.

در تمرینات هوازی سیستم قلبی-تنفسی شما درگیر می شود و این برای سلامت قلبی شما عالی است، اما نباید با انجام تمرینات کاردیو بیش از حد انتظار حفظ و پیشگیری از عضله سوزی در رژیم را داشته باشید.

تمرینات هوازی بیش از حد موجب ترشح بیشتر هورمون کورتیزول در بدن انسان می شود. این هورمون که هورمون استرس نام دارد، موجب عضله سوزی در بدن می شود. در نتیجه تمرینات هوازی با وجود همه فوایدی که برای سلامت شما دارد، موجب ریزش عضلات می شود. شاهد این ادعا دونده های استقامتی هستند. اگر به اندام یک دونده استقامتی حرفه ای نگاه کنید، منظور من را خوب متوجه خواهید شد.

مطالعات نشان داده است که بهترین روش برای چربی سوزی و جلوگیری از عضله سوزی در رژیم غذایی برای کاهش وزن، ترکیب تمرینات بدنسازی و هوازی است. اگر این دو همراه با افزایش پروتئین دریافتی باشد، کسب نتیج سریع و عالی خواهد بود. پس در کنار رژیم غذایی، پرداختن بیش از حد به تمرینات هوازی توصیه نمی شود و بهتر است بدنسازی را هم در برنامه خود قرار دهید.

خلاصه کلام

در این مقاله با سه راهکار برای جلوگیری از عضله سوزی در هنگام رژیم گرفتن آشنا شدید. رژیم های کم پروتئین یکی از علت های اصلی عضله سوزی در بانوان است. پس پروتئین دریافتی خود را بالا ببرید تا در هنگام رژیم عضله از دست ندهید. در کنار افزایش پروتئین دریافتی، باید به تمرینات بدنسازی بپردازید تا عضلات خود را فعال نگه دارید. علاوه بر انجام این دو باید از انجام تمرینات بیش از حد هوازی یا کاردیو خودداری کنید، زیرا می تواند باعث از دست دادن عضلات شما شود.

اگر به دنبال بهترین و سریع ترین راه برای چربی سوزی بدون عضله سازی هستید ترکیب تمرینات هوازی، بدنسازی و یک رژیم پرپروتئین، بهترین گزینه پیش روی شماست.

شما می توانید از طریق قسمت نظرات زیر همین مطلب یا از اینستاگرام فیت لیدی با ما در ارتباط باشید.

در ادامه بخوانید:  بهترین و سریع ترین روش عضله سازی برای بانوان (بدون مکمل و دارو)
از اولین سال های فعالیتم به عنوان فیزیولوژیست ورزشی و مدرس علم تمرین، هر روز با باورهای نادرست زیادی در زمینه تناسب اندام سر و کار داشتم. این موضوع باعث شد تا دغدغه و هدف اصلی من تغییر نگرش زنان و دختران سرزمینم در زمینه ورزش، تغذیه و تناسب اندام باشد. این دغدغه دلیل اصلی راه اندازی فیت لِیدی بود و خوشحالم بعد از چند سال تلاش، امروز با یک تیم علمی و با تجربه از بانوان در خدمت همه بانوان سرزمینم هستیم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید