فیتنس یا بدنسازی ؟ کدام‌ برای بانوان مناسب‌تر است؟

7

انتخاب ورزش مناسب برای سریع تر رسیدن به یک اندام متناسب، همیشه به عنوان یک چالش برای بانوان مطرح بوده است. من هر روز این سوال ها را می شنوم: برای کاهش وزن و چربی سوزی ، فیتنس یا بدنسازی ؟ برای افزایش وزن و عضله سازی ، فیتنس یا بدنسازی ؟ برای بانوان فیتنس مناسب تر است یا بدنسازی؟

به همین دلیل تصمیم گرفتم مطلبی در این باره بنویسم تا به سوالات رایجی که درباره تفاوت فیتنس و بدنسازی وجود دارد، پاسخ دهم. اما قبل از پرداختن به سوالات، باید بدانید فیتنس و بدنسازی هر کدام چه تعاریفی دارند.

فیتنس چیست؟ و شامل چه تمریناتی می شود؟

فیتنس یا بدنسازی زنان

فیتنس چیست؟ فیتنس تلفیقی از تندرستی، آمادگی جسمانی و تناسب اندام است. یکی از اهداف اصلی ورزش فیتنس داشتن اندامی متناسب و ایده آل است. مهم‌ترین فاکتورهایی که در فیتنس باید به آن توجه شود شامل استقامت قلبی-عروقی ، قدرت ، استقامت عضلانی، انعطاف‌پذیری ، سرعت ، توان و چابکی است. در ورزش فیتنس تاکیدی بر یک یا دو فاکتور آمادگی جسمانی نیست. بلکه تمامی فاکتورهای پایه آمادگی جسمانی مهم هستند و در طراحی جلسات تمرینی باید ترکیب این فاکتورها مورد توجه قرار گیرد. برای مثال شما می توانید با توجه به هدفتان، تمرینات سرعتی ، قدرتی و استقامتی را در یک جلسه تمرینی داشته باشید.

بدنسازی چیست؟ و شامل چه تمریناتی می شود؟

منظور از بدنسازی تمرین با وزنه است نه رشته پرورش اندام (Bodybuilding). ورزش بدنسازی و یا تمرین با وزنه با اهداف مختلفی همچون: تناسب اندام، بازتوانی، ارتقاء عملکرد ورزشی و … انجام می شود و فواید گوناگونی هم برای سلامتی دارد. اما رشته ورزشی پروش اندام یک ورزش رقابتی است که در آن هدف فقط رسیدن به پایین ترین درصد چربی و بالاترین حجم عضلانی در روز مسابقه است.

اهداف و روش های ورزش بدنسازی با هدف تناسب اندام با رشته ورزشی و رقابتی پرورش اندام (Bodybuilding) متفاوت است.

انجام تمرینات بدنسازی، زیبایی بدن و کارایی بهتر در انجام فعالیت های روزمره را به دنبال دارد. مهم ترین فاکتوری که در بدنسازی مد نظر قرار می گیرد قدرت و توان عضلانی است. در ورزش بدنسازی تمرکز روی کاهش چربی، خوش فرم شدن بدن و ظاهر عضلانی است و در یک جلسه تمرین تاکیدی بر استقامت قلبی تنفسی نیست.

تفاوت برنامه تمرینی فیتنس و بدنسازی

بتل روپ فیتنس

در خیلی از کتاب‌های مرتبط با بدنسازی یا فیتنس، به اشتباه این دو واژه به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. اما با توجه به تفاوت فیتنس و بدنسازی، استفاده آنها به جای هم درست نیست. با توجه به تعریفی که از این دو روش تمرینی به شما گفتم، باید تا حدودی متوجه تفاوت برنامه تمرینی فیتنس با برنامه نویسی بدنسازی شده باشید. هدف از برنامه نویسی بدنسازی، قوی کردن و رشد عضلات است. به همین منظور در برنامه بدنسازی تاکید بر تمرین با وزنه های نسبتاً سنگین(با توجه به قدرت بدنی خودتان) و در نتیجه عضله سازی است. اما در برنامه نویسی فیتنس تاکیدی بر رشد بیش از حد عضلات نیست و بیشتر فرم گرفتن عضلات مهم است. به همین دلیل در هنگام تمرین فیتنس، نیازی نیست که هر جلسه تا سر حد ناتوانی و خستگی وزنه بزنید.

برنامه تمرینی فیتنس شامل ترکیب فاکتورهای مختلف آمادگی جسمانی مثل قدرت، انعطاف پذیری، توان، سرعت، استقامت عضلانی و استقامت قلبی- تنفسی می باشد و توسعه همه جانبه بدنی را به دنبال دارد.

در بحث طراحی تمرین فیتنس این موضوع بسیار مهم است که این فاکتورها را چگونه باید در کنار هم قرار دهید تا یک برنامه تمرینی اصولی و خوب داشته باشد.

یک جلسه تمرین فیتنس می تواند زمان کمتری نسبت به یک جلسه تمرین بدنسازی از شما بگیرد. بسته به طراحی مربی یک جلسه تمرین بدنسازی ۴۵ الی ۹۰ دقیقه و یک جلسه تمرین فیتنس ۳۰ الی ۶۰ دقیقه به طول می انجامد. شما می توانید تمرین فیتنس را هم در باشگاه و یا در هر مکان دیگری مثل پارک یا خانه انجام دهید. پس اگر وقت باشگاه رفتن را ندارید، می توانید یک جلسه فیتنس در خانه هم داشته باشید.

تفاوت رژیم غذایی فیتنس با بدنسازی و چگونگی مصرف مکمل ها

بدنسازان با توجه به نیاز رشته ورزشی خود به دریافت پروتئین بیشتری در طول روز نیاز دارند. وقتی هدف از بدنسازی افزایش حجم عضلات است، پس باید کالری دریافتی را افزایش دهید. رژیم غذایی بدنسازی شامل غذاهای پر پروتئین مثل ماهی ، گوشت قرمز ، تخم مرغ و پروتئین وی می‌باشد. اما تفاوت بین رژیم غذایی فیتنس و بدنسازی در این است که در رژیم غذایی فیتنس تاکید بر مصرف پروتئین به اندازه بدنسازی نیست. رژیم غذایی فیتنس بیشتر شامل مواد غذایی سالم مثل میوه ، سبزیجات ، سالاد و انواع گوشت می باشد. در رژیم فیتنس هم دریافت پروتئین مهم است اما نه به اندازه بدنسازی.

کسانی که با هدف رشد هرچه بیشتر عضلات خود بدنسازی تمرین می کنند، تمایل بیشتری به مصرف مکمل های ورزشی دارند. اما ورزشکاران فیتنس تمایل کمتری به استفاده از مکمل های ورزشی دارند. فیتنس کاران بیشتر از رژیم های غذایی سالم استفاده می کنند تا مکمل ها.

تفاوت ابزارهای تمرینی در فیتنس و بدنسازی

باشگاه فیتنس زنان

استفاده از ابزارهای تمرینی در فیتنس یا بدنسازی می تواند با توجه به هدف جلسه تمرینی متفاوت باشد. در بدنسازی تاکید بر استفاده از ابزارهایی مانند دمبل، هالتر و دستگاه های بدنسازی است. اما در فیتنس بدون استفاده از ابزارهای باشگاه بدنسازی هم می‌توان تمرین داشت و همه چیز به خلاقیت مربی بستگی دارد. ابزارهای قابل استفاده در فیتنس شامل دمبل ، هالتر ، کتل بل ، نردبان چابکی ، بوسو ، بتل روپ و… می باشد. شما می توانید ترکیبی از این ابزارها را در یک جلسه تمرینی فیتنس استفاده کنید.

برای زنان کدام مناسب تر است؟ فیتنس یا بدنسازی ؟

با توجه به تفاوت بدنسازی با فیتنس و تعریف هر کدام از این دو رشته ورزشی، در بیشتر موارد زنان تمایل بیشتری به فیتنس و مردان تمایل بیشتری به بدنسازی دارند. اما اگر به عنوان یک خانم دنبال حجیم شدن عضلات نیستید و از بزرگ شدن بدنتان می ترسید خبر خوب برایتان این است که به علت کم بودن هورمون مردانه یا همان تستسترون در بدنتان، عضلاتتان با بدنسازی بزرگ و مردانه نمی شود. من به عنوان مدرس ملی فیتنس و بدنسازی به تمام زنان کشورم ورزش بدنسازی را پیشنهاد میکنم. فواید ورزش بدنسازی زنان آنقدر زیاد است که به عنوان یک خانم حتماً باید این ورزش را در برنامه هفتگی خود جای دهید.

اما در مورد ورزش فیتنس هم باید به شما بگویم که این رشته هم برای شما فعالیتی عالی محسوب می شود. تمرین دادن تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی ، تنوع مکانی و ابزاری و کوتاه بودن جلسات تمرین می تواند دلایل خوبی برای انتخاب رشته فیتنس برای زنان باشد. پیشنهاد من به شما ترکیبی از بدنسازی و فیتنس در جلسات تمرین در هفته است. برای مثال ۲ روز در هفته بدنسازی و دو روز در هفته فیتنس انتخاب خوبی خواهد بود.

نکات مهم که پیش از انتخاب بین فیتنس یا بدنسازی باید بدانید.

● اگر زمان کافی برای ورزش کردن ندارید، بهتر است فیتنس را انتخاب کنید. زیرا جلسه تمرین فیتنس می تواند هم کوتاه باشد و کالری سوزی خوبی را هم به دنبال داشته باشد.

● اگر به دنبال افزایش حجم در بعضی از نقاط ضعیف بدن خود هستنید، مثلاً دوست دارید باسن خود را حجم و فرم دهید، بدون شک بدنسازی برای شما بهترین انتخاب است.

● اگر دچار آسیب های اسکلتی-عضلانی و یا ناهنجاری های بدنی هستید، ورزش فیتنس برای شما انتخاب هوشمندانه ای نیست. شما بهتر است بدنسازی را زیر نظر یک مربی بادانش و متخصص در زمینه آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی شروع کنید.

● اگر مدت زیادی است که بدنسازی تمرین می کنید و بدنتان دیگر تغییری نمی کند، یک دوره فیتنس را امتحان کنید. چالش های جدید تمرینی همیشه باعث پیشرفت بدنی می شوند.

● اگر مدت زیادی است ورزش نکردید و یا می خواهید تازه ورزش را شروع کنید، بهتر است با بدنسازی شروع کنید تا ابتدا عضلات خود را به صورت ایزوله تقویت کنید. سپس می توانید سراغ فیتنس بروید. با این کار شانس آسیب دیدگی شما به حداقل می رسد.

● اگر دچار کمبود وزن و به دنبال افزایش وزن هستید، بدون درنگ بدنسازی را انتخاب کنید. هیچ ورزشی مثل بدنسازی برای افزایش وزن مناسب نیست.

● اگر به ورزش های گروهی علاقه دارید و از تنها تمرین کردن لذت نمی برید، کلاس های گروهی فیتنس می تواند برای شما نشاط آور و هیجان انگیز باشد.

● اگر به دنبال چربی سوزی و کاهش وزن هستید، ترکیبی از تمرینات بدنسازی و فیتنس، شما را به نتیجه مطلوب می رساند.

خلاصه کلام

هر ورزشی مزایای خود را برای رسیدن به تندرستی و تناسب اندام دارد. در هنگام انتخاب ورزش مناسب، مهم ترین نکات شامل: هدف، نقاط ضعف و روحیه شماست. در این مقاله شما را با تفاوت های فیتنس و بدنسازی آشنا کردم. همه بانوان می توانند با انتخاب آگاهانه از مزایای هر دوی این ورزش ها بهره مند شوند.

اگر سوال بیشتری در این زمینه دارید، حتماً در قسمت نظرات بنویسید.

7 دیدگاه

  1. واقعا مطلب خوبی بود. ممنونم از سایت عالیتون. کاش بشه عضو سایتتون بشم هر مطلبی میزارید برام ایمیل بشه

    • سلام نیلوفر عزیز. از انرژی مثبت شما سپاسگزاریم و خبر خوب اینکه بخش عضویت در سایت به زودی فعال می شود. تندرست باشید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید