بهترین و بدترین ورزش در هنگام سرماخوردگی کدام اند؟

0
ورزش در هنگام سرماخوردگی

وقتی وارد سردترین فصل سال می شویم با مشکل بزرگی به نام سرماخوردگی مواجه ایم. سرماخوردگی و مریض شدن شاید بهانه خوبی برای استراحت کردن و مرخصی های کاری باشد، اما برای ورزشکارانی که دوست ندارند از محیط های ورزشی دور شوند، یک مشکل تلقی می شود. به نظر شما ورزش برای سرما خوردگی ضرر دارد؟

ورزش در هنگام سرماخوردگی به همان اندازه که می تواند مفید باشد، می تواند مشکل زا هم باشد. ورزشکاران گاهی تسلیم این بیماری شده و تا بهبودی کامل استراحت می کنند و برخی از آن ها حتی با وجود سرماخوردگی و کسالت، به سختی به تمرینات خود ادامه می دهند. به نظر شما کدام یک از این افراد تصمیم درستی گرفته اند؟ ما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا با توجه به علائم سرماخوردگی خود، تصمیم بگیرید که آیا در هنگام سرماخوردگی باشگاه بروید یا خیر! همچنین خواهید فهمید که چه نوع تمرین در هنگام سرماخوردگی می تواند برای شما مناسب باشد.

قانون گردن برای ورزش در هنگام سرماخوردگی

همانطور که پیش از این در مقاله های قبلی اشاره کردیم که نمی توان یک نسخه را برای همه افراد به صورت یکسان نوشت، درباره نوع تمرین در هنگام بیماری به خصوص سرماخوردگی هم از این گفته پیروی خواهیم کرد، اما “قانون گردن” یک تئوری کلی برای  آگاه کردن کسانی است که بدون مشورت با مربی خود می خواهند تمرین کنند. طبق قانون گردن؛ اگر علائم سرماخوردگی شما شامل: عطسه خفیف، آبریزش بینی، سردرد، سرفه و…(نواحی بالا گردن) باشد، انجام تمرینات ملایم و عرق کردن می تواند روند بهبود شما را تسریع کند. حال اگر علائمی همچون: بدن درد، تب و لرز و حالت تهوع داشته باشید، استراحت برای شما الزامی است.

سرماخوردگی یا آنفولانزا

سرماخوردگی معمولا با گلودرد یا آبریزش بینی شروع می شود و نهایتا به سرفه می انجامد و فقط در کودکان می تواند با تب همراه شود. اوج شدت این بیماری ۲ الی ۳ روز است، ولی ممکن است تا یک هفته آثاری از سرفه های دوران سرماخوردگی  وجود داشته باشد. آنفولانزا با بدن درد، تب و لرز و تعریق آغاز می شود و با گرفتگی بینی و سایر علائم ادامه می یابد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است و شدت بیماری ۵ الی ۷ روز بوده و پس از آن فرد احساس می کند انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه را ندارد.

بنابراین با توجه به قانون گردن، اگر مبتلا به آنفولانزا شده اید بهتر است چند روزی از فعالیت ورزشی فاصله گرفته و استراحت کنید. یکی از دلایل مهم این است که هنگام ابتلا به آنفولانزا و تب ولرز، دمای بدن شما از حالت نرمال بالاتر است و با ورزش کردن دما قرار است بالاتر از این برود که خطرات جدی برای سلامتی شما خواهد داشت.

در چه شرایطی تمرین در هنگام سرماخوردگی مجاز است؟

اگر سرما خورده اید می توانید ورزش کنید اگر:

  • در ۲۴ساعت گذشته تب نداشته اید.
  • علائم خفیف باشد. مانند آبریزش بینی.

در چه شرایطی تمرین در هنگام سرماخوردگی ممنوع است؟

اگر سرما خورده اید و علائم زیر را دارید نباید ورزش کنید.

  • تب داشتن در کمتر از ۲۴ساعت اخیر
  • بی حالی، کسالت شدید
  • بدن درد شدید
  • داشتن بیماری های قلبی و آسم

بهترین ورزش در هنگام سرماخوردگی

آرام دویدن یا پیاده روی

شاید اگر از دونده های ماراتن بپرسید چه ورزشی هنگام سرماخوردگی مناسب است؟به سرعت پاسخ دهند: دویدن!

دویدن برای همه افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند، سودمند خواهد بود زیرا تنفس زیادتر و عمیق تر باعث می شود گرفتگی سینوس های شما کاهش یابد، به شرطی که نفس گیری از راه بینی را درست انجام دهید و  اجازه ندهید که هوای سرد با حجم زیادی وارد ریه ها بشود. اگر دونده هستید، با سرعت کمتری بدوید و اگر ورزشکار نیستید، پیاده روی کنید. زیرا در هر صورت سیستم دفاعی بدن شما از حالت عادی کمی ضعیف تر شده است. اما اگر علائم آنفولانزا در بدن خود مشاهده کردید، بهترین پیشنهاد برای شما استراحت است.

یوگا

در هنگام سرماخوردگی و بیماری، سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا می رود. این هورمون به هورمون استرس معروف است. یوگا یکی از بهترین ورزش ها برای رهایی از استرس و مقابله با هورمون کورتیزول است. پس یوگا در هنگام بیماری انتخاب مناسبی است، به خصوص برای کسانی که مبتلا به آنفولانزا شده اند، زیرا بدون بالا رفتن دمای بدن، هم ورزش کرده اند و هم از استرس خود کاسته اند. از طرفی چون نمی توانند بدوند، نفس گیری های عمیق در این رشته های ورزشی، به باز شدن سینوس ها کمک میکند.

تمرینات با وزنه یا بدنسازی

در هنگام سرماخوردگی، سیستم دفاعی بدن شما ضعیف است و خواب ناکافی ناشی از ترشح بیش از حد کورتیزول می تواند باعث کاهش عملکرد شما شود. تمرین با وزنه هایی سبک تر از روزهای تمرینی گذشته و کوتاه کردن مدت زمان تمرین می تواند شما را از کسالت دور کند، بی آنکه به سلامت شما آسیب برساند. توجه داشته باشید که تمرین با همان شدت و مدت قبلی می تواند فشار روی سینوس های شما را بیشتر کرده و شما را بیمارتر کند. پس بهترین تمرین برای ورزشکاران، همان فعالیت های تمرینی قبلی با شدت و مدت کمتر است. مگر اینکه مبتلا به آنفولانزا شده باشند.

به خاطر داشته باشید، باشگاه های بدنسازی بهترین مکان برای انتقال ویروس ها به دیگران است. پس بهتر است رعایت حال دیگران را بکنید و نکات بهداشتی را جدی بگیرید. اگر قصد دارید با سرماخوردگی به باشگاه بروید بهتر است از ماسک استفاده کنید و یا در هنگام عطسه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. قبل و بعد از استفاده از دستگاه های بدنسازی دستان خود را بشورید و ضد عفونی کنید و حتماً از حوله در باشگاه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۲۰ دلیل که چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند.

بدترین ورزش در هنگام سرماخوردگی

ورزش در هنگام سرماخوردگی در هوای سرد

ورزش در هوای سرد

برخلاف نظر بزرگان خانواده، هوای سرد باعث سرماخوردگی نمی شود! زیرا سرماخوردگی ناشی از انتقال یک ویروس به بدن است. اما اگر فردی سرما خورده باشد و در هوای سرد ورزش کند، حجم زیادی از هوای سرد وارد ریه ها شده و نه تنها تنفس را دچار مشکل می کند. بلکه ممکن است یک سرماخوردگی ساده را به آنفولانزا  تبدیل کند. هوای سرد به تنها عامل سرماخوردگی نیست، اما یکی از عوامل مهم تشدید این بیماری محسوب می شود. بنابراین رشته های ورزشی مثل اسکی در هنگام سرماخوردگی ممنوع است.

دویدن های طولانی مدت

شاید جالب باشد که زمان تمرین، تا چه حد می تواند نقش اساسی بر سیستم دفاعی بدن داشته باشد. تحقیقات نشان داده که دویدن های طولانی مدت، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تا   ۲۴ساعت بعد کاهش می دهد ولی دویدن های کوتاه مدت تاثیر چندانی روی عملکرد سیستم دفاعی بدن ندارد. در هنگام بیماری برای جلوگیری از خطرات و عواقب پیش روی، نباید سیستم دفاعی بدن را تحریک کرد.

روش های پیشگیری از سرماخوردگی در ورزشکاران

  • از رژیم های کاهش و افزایش فوری وزن بپرهیزید.
  • برای حفظ سلامت عمومی از ویتامین ها مواد معدنی استفاده کنید( به ویژه ویتامینD )
  • هنگام ورزش در معرض هوای بسیار سرد و خشک قرار نگیرید.
  • به طور میانگین، حداقل ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید.
  • استرس را از خودتان دور کنید.
  • دستانتان را بیشتر از افراد دیگر بشوئید، زیرا تجهیزات ورزشی عامل اصلی انتقال ویروس هستند.
  • از لباس گرم و مناسب تمرین استفاده کنید.
  • از دست زدن به چشم، دهان و بینی خود حین تمرین خودداری کنید.
  • سوپ مرغ را به لیست غذایی خود اضافه کنید( به دلیل وجود پروتئینی به نام کارنوزین).
  • آب کافی بنوشید.

باورهای غلط درباره سرماخوردگی

هوای سرد و سرماخوردگی

برخلاف عقاید و نظرات عموم مردم، ابتلا به سرماخوردگی ناشی از سرد بودن هوا نیست. سرماخوردگی از فعالیت های ویروسی در بدن اتفاق می افتد و احتمال ابتلا به این بیماری در تابستان هم وجود دارد. پس چرا سرماخوردگی در زمستان بیشتر است؟!

در فصول پائیز و زمستان به دلیل باز شدن مدارس و ارتباط نزدیک کودکان با یکدیگر و انتقال ویروس از کودکان به اعضای خانواده ، به تعداد افراد سرماخورده جامعه افزوده میشود. و همچنین به دلیل سرما هوا، افراد تمایل دارند در مکان های سرپوشیده بمانند و انتقال ویروس در این شرایط بسیار سریع تر اتفاق می افتد. از دیگر عوامل مهم در پاسخ به این سوال، خشک بودن مخاط بینی و دهان در فصول سرد سال است! این مسئله نیز به عمر ویروس منتقل شده می افزاید.

آیا مصرف ویتامین C هنگام سرماخوردگی بر روند بهبودی فرد اثر دارد؟

قطعا شما هم می دانید که ویتامین c  یکی از مهم ترین ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت شماست. اما تحقیقات ثابت کردند مصرف ویتامین C در هنگام سرماخوردگی تاثیر ناچیزی در روند بهبود بیماری دارد. در حقیقت کسی می تواند سریع تر بهبود یابد که از قبل، سیستم دفاعی قوی تر داشته باشد.

طبق گزارش متخصصان پس از آزمایشات و تحقیقات درازمدت؛ اگر به طور میانگین هر فرد ۲۵ روز در سال را دچار بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی می شود، با مصرف مقدار کافی و روزانه ویتامین C، میانگین روزهای بیماری وی به ۲۳روز میرسد.

خلاصه مطلب

در این مقاله به اهمیت مدت، شدت و نوع ورزش در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا پرداختیم و دریافتیم که هر شخص باید به صدای بدن خود گوش داده و با کاهش فشار تمرینی و رعایت یک سری اصول تغذیه و گاهی استراحت کافی، عملکرد سیستم دفاعی خود را تقویت کند تا روند بهبودی تسریع شود. همچنین با شرح دلایل ابتلا به سرماخوردگی، اکنون می دانید که برای پیشگیری، بهترین راه حل؛ شستن دست ها به صورت مداوم  و دور ماندن از هرگونه استرس و فشار روانی و جسمانی است. به خاطر داشته باشید گاهی استراحت کردن، بهترین درمان است.

سال ها به صورت حرفه ای در رشته والیبال فعالیت داشتم و به اردوی تیم ملی دعوت شدم. علاقه من به دانش و ورزش، باعث شد تا رشته علوم ورزشی رو تا مقطع کارشناسی ارشد در گرایش فیزیولوژی ورزشی ادامه بدم. خوشحالم که علاوه بر مربیگری در زمینه تناسب اندام، در تیم تحریریه فیت لیدی زیر نظر استاد صفری فعالیت دارم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید