چگونه می توانید هر چه می خواهید بخورید و لاغر شوید

3
118

لاغر شدن و رسیدن به اندامی متناسب فوق العاده است، اما غذا خوردن هم لذت های خودش را دارد. غذا خوردن یکی از لذت های زندگی است که خیلی ها خود را از آن محروم می کنند تا لاغر شوند و لاغر بمانند. اما رژیم های سخت، پشت کردن به غذاهای مورد علاقه و نخوردن تا کی؟! آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا اثربخشی رژیم ها اکثراً کوتاه مدت هستند و افراد دوباره به وزن های قبل بر می گردند؟ به نظر شما مشکل کجاست؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانید هر چه دوست دارید بخورید و لاغر شوید؟ شاید برای شما جالب باشد که جواب من به این سوال مثبت است.

اگر دوست دارید بدانید چگونه؟ تا پایان این مطلب با من همراه باشید تا بدانید: چرا نباید خود را از غذاهای مورد علاقه تان محروم کنید؟ چرا هیچ غذای چاق کننده و لاغر کننده این وجود ندارد؟ چرا نباید صرفاً با ورزش به جنگ کالری ها برویم؟ و راز خوردن و لاغر ماندن در چیست؟

چرا نباید برای کاهش وزن خود را از غذاهای مورد علاقه تان محروم کنید؟

یکی از دلایل اصلی برگشت وزن بعد از یک دوره رژیم و کاهش وزن این است که شما خود را از غذاهای مورد علاقه تان محروم می کنید و در طول رژیم با خود می جنگید تا سراغ آنها نروید. ذات انسان محدودیت را دوست ندارد و از هر چیزی که محدود شود، به آن بیشتر جذب می شود. این مبارزه تا کی می خواهد ادامه پیدا کند؟ خوب، معمولاً زیاد ادامه پیدا نمی کند. مگر چند بار قرار است زندگی کنم؟ این جمله را می شنویم و بعد از آن رژیم هایی که شکسته می شود… و وزن هایی که باز خواهند گشت.

اکثر رژیم ها مثل رژیم های کانادایی، کم کربوهیدرات، کتوژنیک ، اکتینز و … یک گروه یا چند گروه غذایی مهم را از وعده های شما حذف می کنند. و این هم خود دلیلی است بر عدم کارایی دراز مدت آنها. رژیم هایی که یک یا چند درشت مغذی را حذف می کنند، علاوه بر عدم کارایی دراز مدت، برای سلامتی شما هم مضر هستند.

مطلب پیشنهادی: کاهش وزن سریع با رژیم کانادایی ، معایب و مزایا

بخورید و لاغر شوید

هر انسانی به بعضی از مواد غذایی علاقه بیشتری دارد. برای مثال بعضی ها کشش بیشتری به شیرینی جات نسبت به دیگران دارند. اگر در یک دوره رژیم شیرینی جات از رژیم غذایی آن ها حذف شود، یک روز دیگر می رسد که دیگر نتوانند مقاومت کنند و خود را می بازند. بهتر است در رژیم این افراد حتماً هر روز شکلات باشد تا ولع خوردن شیرینی جات گرفته شود.

هیچ غذای چاق کننده و یا لاغر کننده ای وجود ندارد.

هر غذایی یک میزان کالری مشخص دارد. اگر شما آن را میل کنید یا من، هر دو به یک میزان کالری دریافت کرده ایم. اما چطور است که یک غذای یکسان می تواند برای کسی چاق کننده باشد و دیگری را چاق نکند. حتماً به ژنتیک تان ایراد می گیرید. نه این اشتباه است. مشکل جای دیگری است.

شما با یک وعده یک میزان کالری وارد بدن کرده اید اما یک وعده موجب چاق شدن یا لاغر شدن شما نمی شود. جمع کالری همه غذاهایی که در طول هفته می خورید یک عدد است. شاید شما به طور کلی بیشتر می خورید. پس مهم ترین نکته توجه به حجم غذاهایی است که میل می کنید.

نکته دیگر میزان کالری است که می سوزانید. بگذارید از اینجا به بعد با مثال توضیح دهم. فرض کنید شما در هفته ۱۴هزار کیلوکالری انرژی از غذا دریافت می کنید. شما با فعالیت های روزمره خود ۱۳هزار کیلوکالری می سوزانید. یعنی پس از پایان یک هفته هزار کیلوکالری انرژی در بدن مازاد دارید. این کالری مازاد چه می شود؟ کاملاً درست است، این کالری مازاد تبدیل به چربی می شود.

در مقابل دوستتان را تصور کنید که در طول هفته ۱۵هزار کیلوکالری انرژی از غذاخوردن دریافت کرده و ۱۶هزار کیلوکالری با فعالیت های بدنی روزمره سوزانده. یعنی هزار کیلوکالری بیشتر از آنچه که خورده سوزانده. برای جبران این کمبود انرژی بدن دوست شما ناگریز است تا آن را از چربی هایی که قبلاً ذخیره کرده استفاده کند.

جالب است بدانید که ممکن است شما در رژیم خود هیچ چیزی که دوست داشته اید هم نخورده باشید اما دوستتان غذاهای مورد علاقه خود را خورده اما به اندازه. کمی هم فعالیت بدنی بیشتری داشته است.

پس بدانید غذای پرکالری و کم کالری داریم اما غذای چاق کننده و لاغر کننده نداریم. مسئله این است که شما باید رابطه تان را با غذا تغییر دهید و از برچسب زدن خوب و بر روی غذاها خودداری کنید. هر غذایی به اندازه می تواند برای بدن مفید باشد.

مطلب پیشنهادی: ۷ دروغ بزرگ درباره درباره تناسب اندام زنان

آیا راز خوردن و لاغر شدن ، زیاد ورزش کردن است؟

بعضی ها فکر می کنند می توانند هر چه می خواهند بخورد، اما با ورزش بسوزانند. این یک اشتباه رایج است که اغلب به ناامیدی می انجامد. متاسفانه میزان کالری غذاها نسبت به میزان کالری سوزانده شده در فعالیت بدنی وزن بیشتری دارد. یعنی سوزاندن همیشه سخت تر است.

میزان کالری غذا نسبت به ورزش

اگر با ورزش اشتهایتان بیشتر می شود انتظار افزایش وزن با شروع ورزش هم اصلاً عجیب نیست. پس راه خوردن و لاغر شدن ورزش کردن زیاد نیست. راه چیز دیگری است.

می توانید هر چه می خواهید بخورید و لاغر شوید، اگر…

همه می توانند لاغر شوند، اما همه نمی توانند لاغر بمانند. اصلاح سبک زندگی راز اصلی لاغر ماندن است. شما می توانید هر چه می خواهید بخورید و لاغر شوید اگر به اندازه بخورید. مهم نیست چه چیزی می خورید مهم این است که به چه اندازه می خورید. بله از جنبه سلامتی آن چه که می خورید مهم است و ماهم نمی گوییم غذاهای ناسالم بخورید. اما از جنبه لاغری مهم ترین نکته مقدار غذایی است که میل می کنید.

اکثر رژیم های غذایی در ثابت نگه داشتن وزن ناموفق هستند زیرا به شما درست خوردن را آموزش نمی دهند و در سبک زندگی شما تغییری ایجاد نمی کنند. هیچگاه در پروسه لاغری و تناسب اندام خود را با دیگران مقایسه نکنید. هر شخصی ژنتیک و علایق غذایی متفاوتی دارد.

کلام آخر

با خواندن این مطلب فهمیدید که می توانید هر چه می خواهید بخورید و لاغر شوید. موفقیت در کاهش وزن همه چیز نیست، حفظ وزن ایده آل هدف اصلی است. شما نمی توانید تا آخر عمر رژیم بگیرید. خوردن لذت بخش است. پس باید از همین امروز دست به کار شوید و سبک زندگی خود را اصلاح کنید. هیچ غذایی ذاتاً چاق کننده و یا لاغر کننده نیست. همه چیز به میزان کالری مصرفی و دریافتی شما بستگی دارد. حقیقت این است که شما می توانید هر چه دوست دارید بخورید و لاغر شوید اما نمی توانید هر چقدر می خواهید بخورید و لاغر شوید! کاش می شد اما نمی شود که نمی شود!

از اولین سال های فعالیتم به عنوان فیزیولوژیست ورزشی و مدرس علم تمرین، هر روز با باورهای نادرست زیادی در زمینه تناسب اندام سر و کار داشتم. این موضوع باعث شد تا دغدغه و هدف اصلی من تغییر نگرش زنان و دختران سرزمینم در زمینه ورزش، تغذیه و تناسب اندام باشد. این دغدغه دلیل اصلی راه اندازی فیت لِیدی بود و خوشحالم بعد از چند سال تلاش، امروز با یک تیم علمی و با تجربه از بانوان در خدمت همه بانوان سرزمینم هستیم.

3 دیدگاه

    • سلام فاطمه عزیز. با ترکیب تمرینات هوازی و بدنسازی به بهترین نتیجه برای لاغری ران دست پیدا می کنید. اما همچنان اولویت با رژیم غذایی هست. حتماً با اراده و تلاش موفق خواهید شد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید