۸ راهکار ساده برای از بین بردن خستگی روحی و جسمی

0

برای همه ممکن است این موضوع پیش آمده باشد که بدون دلیل احساس خستگی می کنید. همین امر باعث می شود تا حوصلۀ کافی برای انجام کارهای روزانه خود را هم نداشته باشید چه برسد به باشگاه رفتن و ورزش کردن. این احساس می تواند از خستگی روحی و جسمی با هم باشد.

هرچند در بیشتر مواقع برای این احساس خستگی و بی حوصلگی خود دلیل موجهی ندارید، اما من بر این باورم که اگر مشکلتان را ریشه یابی کنید می توانید احساس بهتری پیدا کنید. ریشه یابی علت خستگی می تواند منجر شود به زندگی عادی خود برگردید. در بیشتر مواقع وقتی این احساس های منفی به سراغتان می آید سعی کنید به سراغ ورزش بروید. حتی وقتی حال روحیتان خوب نیست و فعالیت بدنی انجام می دهید به دلیل تغییر در سطح ترشح هورمون ها و به خاطر رضایت خاطر از عملکردتان احساس بهتری خواهید داشت.

اما برای ریشه یابی مشکلتان و رفع آن ابتدا باید عاملی که باعث ایجاد این خستگی روحی و جسمی شده است را پیدا کنید.

خستگی روحی و روانی چیست؟

خستگی روحی همان حالتی است که شما احساس می کنید چشم هایتان در حال بسته شدن است یا تمرکز لازم را ندارید

، آشفته و پریشانید، دچار سرگیجه شده اید و یا حتی بعضی اوقات بی دلیل عصبانی می شوید. می دانید علتش چیست؟…

خستگی روحی و جسمی

علتش می تواند به عنوان مثال یکی از موارد زیر باشد:

  • انجام یک کار تکراری برای مدتی طولانی ( مثل وقتی که شغلتان نشستن پشت کامپیوتر برای ساعت های زیاد است )
  • انجام کاری که به آن علاقه ندارید و با آن مخالفید و به همین دلیل دچار استرس هستید.
  • استفاده بیش از حد از بدنتان بدون داشتن استراحتی مناسب
  • و خیلی از موارد مشابه…

خستگی جسمی یا فیزیکی چیست؟

خستگی جسمی می تواند زمانی که شما فعالیت ورزشی نیمه سنگینی انجام می دهید اتفاق بیافتد. اما در خیلی از موارد این نوع خستگی هیچ ربطی به ورزش کردن ندارد بلکه می تواند زمانی که ساعت های طولانی در یک موقعیت و حالت خاص فیزیکی سپری می کنید نیز بروز کند. مثل خستگی بدنی به علت داشتن شغل هایی که ساعت ها مجبورید در یک موقعیت باشید. موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که اگر به خستگی فیزیکی خود بی توجه باشید به دنبال آن خستگی روانی به سراغتان می آید. به همین دلیل خستگی روحی و جسمی مثل زنجیر به هم گره خورده اند.

خستگی روحی و جسمی در ورزش

علت این نوع خستگی هم به عنوان مثال می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • انجام فعالیت های ورزشی بیش از حد در طول روز
  • انجام فعالیت های ورزشی بدون تجربه و آگاهی کافی
  • کمبود آب بدن ( اگر به اندازه کافی آب مصرف نکنید بدن برای گردش خون و پمپاژ آن به اندام دچار ضعف شده و این می تواند موجب خستگی و عدم بازیابی نیروی بدن شود )
  • عدم استراحت و خواب کافی برای بازیابی کامل بدن
  • استعمال دخانیات
  • حتی عدم ورزش کردن ، چه بارو بکنید یا نه! اما بدن نیاز به تحرک دارد.
  • و خیلی موارد مشابه دیگر….

حالا با داشتن چنین اطلاعات پایه ای می توان راه حل این مشکل را برای بهبود خستگی روحی و جسمی بررسی کرد.

راه حل مناسب برای از بین بردن خستگی روحی و جسمی

  • توجه به غذاهای مصرفی

اول از همه باید به غذایی که می خورید توجه کنید به این خاطر که غذا سوخت بدن است. همانند یک ماشین که نیاز به سوخت برای حرکت دارد بدن ما هم برای انجام فعالیت های خود بطور مناسب نیاز به سوخت دارد. برهمین اساس ۷۰ درصد خستگی روحی و جسمی ما وابسطه به این است که چه غذایی می خوریم و تا چه میزان آن غذا سالم است.

  • مصرف میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید زیرا سرشار از مواد معدنی وویتامین ها هستند. در بیشتر موارد دلیل خستگی روحی و جسمی ما ریشه در کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی دارد. مصرف میوه و سبزیجات به طور طبیعی کمبود ویتامین و مواد معدنی را جبران می کند. علاوه بر موارد گفته شده میوه و سبزیجات دارای فیبر بالا هستند. فیبر نه تنها باعث بهبود سیستم گوارش می شود بلکه به شما در رفع خستگی روحی و جسمی و مقابله با آن کمک خواهد کرد.

  • مصرف غذاهای سبوس دار

مصرف غذاهای سبوس دار و کاهش خستگی روحی و جسمی

غذا های سبوس دار گزینه مناسبی برای سوخت رسانی سالم به بدن هستند. غذاهای سبوس دار شامل انواع ویتامین های مورد نیاز بدن هستند که می توانند به کاهش خستگی روحی و جسمی کمک کنند.

  • اجتناب از غذاهای کنسروی

از مصرف غذاهای کنسروی و کارخانه ای به علت داشتن مواد نگاه دارنده ی شیمیایی بپرهیزید. زیرا علاوه براینکه در هضم آن مشکل ایجاد می کند هیچ مزیتی هم نخواهد داشت. غذاهایی که ممکن است روی نعده شما تاثیر منفی بگذارد و دیر هضم باشند می توانند بر خستگی روحی و جسمی شما تاثیر منفی بگذارند و احساس خستگی و بی حوصلگی شمارا افزایش دهند.

  • مصرف غذاهای کربوهیدرات دار

غذاهایی دارای کربوهیدرات استفاده کنید. وقتی دچار خستگی روحی و جسمی هستید رعایت رژیم های غذایی سخت و غیراصولی نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه حال روحی شما را بدتر نیز می کند. کربوهیدرات به نوعی انرژی بدن است شما نمی توانید آن را از وعده ی غذایی خود حذف کنید.

  • نوشیدن کافی مایعات

نوشیدن مایعات و کاهش خستگی روحی و جسمی

آب زیاد مصرف کنید. همچنین می توانید غذاهایی که دارای آب فراوان هستند استفاده کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. اگر دلتان می خواهد می توانید نوشدنی های محرک مثل چای و قهوه دارای کافئین مصرف کنید اما بهتر است بعد از ساعت ۵ یا ۶ عصر از مصرف آنها خودداری کنید زیرا در خوابتان تاخیر ایجاد می کند. کم آبی بدن یکی از دلایل تاثیرگذار بر خستگی روحی و جسمی است.

  • داشتن خواب کافی

به اندازه ی کافی بخوابید. بدن برای بازیابی خود نیاز به خواب دارد. در بیشتر موارد یکی از دلایل عمده در مشکلات روحی کم خوابی است. کم خوابی علاوه بر تاثیر روی مشکلات روحی می تواند خستگی جسمی را نیز تشدید کند. زیرا بعد از یک روز کاری سخت یک خواب خوب و با کیفیت شبانه می تواند خستگی روحی و جسمی شما را کاهش دهد.

  • داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی و ورزش کردن باعث افزایش ترشح هورمون اندروفین می شود که موجب افزایش احساس شادی خواهد شد. پس داشتن فعالیت بدنی یکی از بهترین راهکارها برای کاهش خستگی روحی و جسمی است.

سعی کنید از این موارد ساده ی گفته شده استفاده کنید تا در کارهای روزانه ی خود و انجام فعالیت ها احساس بهتری داشته باشید.

در ادامه بخوانید: ۱۵ روش موثر برای تسریع ریکاوری بعد از ورزش

 

از اولین سال های فعالیتم به عنوان فیزیولوژیست ورزشی و مدرس علم تمرین، هر روز با باورهای نادرست زیادی در زمینه تناسب اندام سر و کار داشتم. این موضوع باعث شد تا دغدغه و هدف اصلی من تغییر نگرش زنان و دختران سرزمینم در زمینه ورزش، تغذیه و تناسب اندام باشد. این دغدغه دلیل اصلی راه اندازی فیت لِیدی بود و خوشحالم بعد از چند سال تلاش، امروز با یک تیم علمی و با تجربه از بانوان در خدمت همه بانوان سرزمینم هستیم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید