آیا کوچک شدن شکم با دراز و نشست امکان پذیر است؟!

24

این روزها داشتن شکمی صاف و کاهش چربی در ناحیه شکم برای بسیاری مثل آرزو شده است. تا انجا که حاضرند از هر روشی و با هزینه های بسیار به سایز دلخواه خود برسند. شاید شما هم به علت تجمع چربی در ناحیه‌های خاصی از بدن خود برای مثال چربی شکم و پهلو، پشت بازو، باسن، داخل ران و… وقتی وارد باشگاه می‌شوید، از مربی می‌خواهید که فقط تمریناتی را به شما بدهد که روی چربی این مناطق کار کند. به طور مثال از مربی خود می خواهید برای کوچک شدن شکم با دراز و نشست به شما تمرین دهد.

کوچک شدن شکم با دراز و نشست

کوچک شدن شکم با دراز و نشست … آیا اصلاً چربی سوزی به صورت موضعی امکان پذیر است؟

این باور که چربی یک ناحیه خاص بدن را می توان با ورزش به صورت موضعی کاهش داد، به پژوهشی که در سال ۱۸۹۵ انجام شد برمی‌گردد. این پژوهش برای اولین بار ادعا کرد که چربی در مناطقی که عضله فعال است، به صورت موضعی کاهش می‌یابد. اما تمامی تحقیقات بعدی تا به امروز به اشتباه بودن این ادعا اذعان کرده‌اند.

برای مثال تحقیقی در سال ۲۰۱۱ انجام شد و در آن تأثیر دراز و نشست بر لاغری شکم و کاهش چربی شکم بررسی شد. آزمودنی‌ها به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که هفت مدل دراز و نشست را در دو نوبت و در ده تکرار انجام دادند و گروه دیگری که هیچ ورزشی انجام ندادند. هر دو گروه رژیم غذایی کنترل شده داشتند که به یک میزان کالری دریافت می کردند. بعد از شش هفته نتیجه‌ای که به دست آمد بسیار جالب بود. گروهی که تمرینات دراز و نشست را انجام دادند ‌نسبت به گروه دوم که تمرین نکردند کاهش چربی چندانی در ناحیه شکم‌شان اتفاق نیافتاد!

کوچک شدن شکم با دراز و نشست … چرا در بعضی مناطق بدن چربی بیشتری ذخیره می شود؟

بدن هر فردی بسته به ژنتیک، سن و جنس، چربی را در مناطق خاصی ذخیره می‌کند. وقتی افراد به کاهش وزن خود اقدام می‌کنند، بدن با ترتیب خاصی چربی را از دست می‌دهد. این ترتیب در بدن هر شخص متفاوت است. به‌علاوه تحقیقات نشان داده است که تمرینات ممتد و با تکرار زیاد در ناحیۀ شکم می تواند باعث آسیب به ستون فقرات در ناحیه کمر شود.

شما برای از بین بردن چربی شکم و لاغری شکم چه راه هایی را امتحان می کنید؟

شما هم اولین گزینه برای مبارزه با چربی شکم که به ذهنتان میرسد دراز و نشست است؟ اما واقعاً کوچک کردن شکم با دراز و نشست امکان پذیر است؟

اگر شما هم اعتقاد دارید دراز و نشست شکم را کوچک میکند، دست نگه دارید! شما با اینکار تنها زمان خود را از دست می دهید!

همانطور که گفتم تحقیقات تا به امروز گزارش کردند که از بین رفتن چربی به صورت موضعی امکان‌پذیر نیست. انواع تمرینات درازونشت می تواند باعث تقویت عضلات شکم شما شود. اما در نهایت از چربی شکم شما کم نمی کند و  کوچک شدن شکم با دراز و نشست اتفاق نمی افتد. برای داشتن شکمی صاف باید نکاتی را رعایت کنید که یکی از این نکات کلیدی ورزش است. زمانیکه هدف شما از ورزش کردن کاهش چربی شکم است باید ترکیبی از تمرینات بدنسازی و هوازی را همزمان در برنامه خود داشته باشید. ترکیب بدنسازی و هوازی بیشترین کمک را به لاغری شکم خواهد کرد. کوچک شدن شکم با دارز و نشست شاید در کنار این تمرینات تنها سهم بسیار اندکی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: ۴ نکته کلیدی برای داشتن شکمی صاف

بهترین راه حل برای کوچک شدن شکم چیست؟

موضوعی که برای کاهش چربی شکم باید بدانید این است که باید کالری بیشتری بسوزانید و کالری کمتری دریافت کنید. پس بهتر است در برنامه تمرینی بدنسازی خود به جای ساعت‌ها دراز و نشت، حرکاتی که باعث می‌شود شما کالری بیشتری بسوزانید مثل اسکوات، لانج و سایر حرکات چند مفصلی انجام دهید. در بخش هوازی از تمرینات اینتروال استفاده کنید و در کنار تمام این تمرینات یک رژیم غذایی سالم و مناسب خودتان را داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: ۲۰ دلیل که چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

کوچک کردن شکم با دراز و نشست

زمانیکه شما تصمیم به لاغری شکم خود دارید باید این نکته را بدانید چربی بدن به طور یکنواخت از تمام نواحی بدن که چربی تجمع یافته مثل شکم، پهلو، ران، باسن، بازو و صورت کم می‌شود. باز هم تکرار می کنم اولویت اینکه چربی از کدام ناحیه کم شود به ژنتیک شما وابسته است.

هدف من از نوشتن این مطلب آگاه ساختن شما از این موضوع است که کوچک شدن شکم با دراز و نشست به تنهایی امکان پذیر نیست. شما می‌توانید در برنامه هفتگی خود از انواع تمرینات دراز و نشست در تعدادی معقول به منظور تقویت عضلات این ناحیه بهره بگیرید اما نه با هدف کاهش چربی شکم!

خلاصه کلام

داشتن شکم صاف یک رویا نیست، اما دست یافتن به آن هم کمی صبر، انگیزه و پشت کار می خواهد. هیچ کرم و ژلی نمی تواند به صورت موضعی چربی شکم شما را کم کند. هیچ قرص چربی سوزی بدون عوارض شکم شما را لاغر نمی کند. تنها راه اصولی و درست، داشتن برنامه تمرینی است که کل بدن و به ویژه عضلات اصلی شما را هدف قرار می دهد. همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب که می تواند در کوچک شدن شکم تاثیر بسزایی داشته باشد.

شما چه تجربه‌ای از تمرینات دراز و نشست دارید؟ فراموش نکنید هر سوال یا نظری در این زمینه داشته باشید، می‌توانید در قسمت نظرات یا در شبکه های اجتماعی فیت لیدی با ما در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی:  ۸ دلیل برای اینکه چرا چربی شکم از بین نمی رود؟

24 دیدگاه

  1. ممنون از مطالب مفیدتون من با برنامه ای که از fitlady گرفتم واقعا به وزن و سایز دلخواهم رسیدم.
    ممنون fitlady تو بهترینیییییییییییییییییییییییی

    • ممنون که مطالب ما رو دنبال می کنی. مهم اینه که برای رسیدن به این مرحله خودت تلاش کردی و به چیزی که می خواستی رسیدی پس بهترین کار اینه که ادامه بدی.

    • ممنون از مطالب عااالی. منم با برنامه ی شما و تمریناتتون خیلی خوب شدم. و بسیار هم به ورزش علاقه من شدم. ممنوووووونم

  2. بسیارممنونم ازfitlady مطالبی که گذاشتید خیلی آموزنده ومفید بود برای من و سعی میکنم که به نحوه احسنت رعایت کنم ممنونم از fitlady عزیزودوست داشتنی

  3. ممنون ازمطالب مفیدتون که خیلی ازباورهای نادرست ماخانوم ها رو دررابطه با تناسب اندام وکارباوزنه گوشزد میکنید…ازگروه fitlady بابت برنامه بدنسازی و غذایی که دراختیارم گذاشت ممنونم واقعا عالیه…مرسییییییییییی

  4. ممنون از مطالب عااالی. منم با برنامه ی شما و تمریناتتون خیلی خوب شدم. و بسیار هم به ورزش علاقه مند شدم. ممنوووووونم

  5. سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتون عالی هستن خسته نباشید من یک سال ورزش بدنسازی شروع کردم واقعا دوست دارم و کلی هم لاغر شدم خسته نباشید

  6. سلام خانم صفری خسته نباشید
    من شاغل هستم و عصرها ساعت ۵ و نیم خونه میرسم سال قبل با وجود تمام خستگی و کار زیادی که تو خونه داشتم بدنسازی ثبت نام کردم ولی متاسفانه به خاطر تمرینای سخت دراز و نشست( انواع دراز و نشست ) یه جورایی هر روز سختم بود برم باشگاه یعنی انگیزم و ضعیف کرد تا جایی که یک ماه بیشتر نتونستم برم چون فکر میکردم من که دراز و نشست برام سخت بدون اونم ورزشم فایده ای نداره….حالا میخواستم شما راهنماییم کنید اگر توی برنامم دراز و نشست و مخصوصا اوایلش انجام ندم یا کمتر و سبکترش کنم فایده ای داره یا نه؟با دراز و نشست سر درد شدید میگرفتم و خیلی وقتم و میگرفت ولی باقی حرکات و با وزنه و …راحت بودم

    • سلام دوست عزیز. تمرین دراز و نشست یکی از تمرینات ساده برای تقویت عضلات شکمی هست. شما می تونید از انواع دیگه تمرینات Core استفاده کنید که تو وضعیت خوابیده نباشه. حتماً در این باره به زودی مطلبی براتون می نویسیم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید