آیا تمرینات بدنسازی برای کودکان مناسب است ؟

 چندی پیش ویدئویی در شبکه ی یوتیوب انتشار پیدا کرد که یک کودک شش ساله را نشان می داد که در کنار پدرش در حین انجام ورزش بدنسازی بود و به استقامت و قدرتی باورنکردنی در این سن رسیده بود که گویا آرنولد شوارزنگر کوچک است. شاید برای خیلی ها سریعاً این سوال پدید آمده باشد که آیا این نوع تمرینات بدنسازی برای کودکان دردناک و مضر نیست؟… آیا اصلاً چنین چیزی صحت دارد یا تنها یک فریبکاری است؟…

جدای از اینکه این موضوع صحت دارد یا خیر، مهم این است که کودکان تنها یک موجود کوچک قابل رشد نیستند و اگر فرزند شما در کودکی علاقۀ خاصی به انجام ورزش و تمرنات قدرتی مربوط به تناسب اندام را دارد بهتر است تا  راهنمایی هایی که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد را مورد توجه قرار دهید.

تمرینات وزن بدن برای کودکان

قبل از اینکه کودک وارد باشگاه شود و شروع به کار با دستگاهای بدنسازی و بلند کردن وزنه کند ابتدا باید در رایطه با تمرینات وزن بدن بطور کامل تعلیم و آموزش ببیند. از دراز و نشست تا حرکت اسکات و بارفیکس تا بالا رفتن از طناب همه و همه تمرینات با وزن بدن است. اینها حرکات و تمریناتی است که کودکان بطور معمول در مدرسه آموزش می بینند اما اگر کودک به تناسب اندام و ورزش بدنسازی علاقۀ بیش از حدی دارد می توان در خانه روی استقامت و تقویت خود کار کند. با استفاده از مقاومت وزن بدن ، بخش مرکزی بدن کودک شما مستحکم تر شده و همینطور از آسیب دیدگی های مفاصل و بافتهای همبند یعنی تاندون ها و لیگامنت ها در آینده بطور محسوسی جلوگیری خواهد شد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

تجهیزات ورزشی سبک و کم فشار برای کودکان

گام بعدی برای فرزند شما تهیه ی تجهیزات ورزشی مناسب همانند طناب های پرشی ، توپ پزشکی ، دمبل های کوچک سبک و بند های مقاومتی است. در تهیۀ این تجهیزات دقت داشته باشید که اندازۀ آن مناسب کودک شما باشد. یک طناب پرشی برای بزرگسالان می تواند برای کودک شما نامناسب باشد و باعث شود کودک شما  بیش از حد پرش داشته باشد. همچنین توپ های نامناسب میتواند به کودک صدمات جدی وارد کند. تمامی این ابزارها باعث می شود تا کودک روش صحیح حرکات و موقعیت ها را فراگیرد همچنین تعادل و مهارت خود را در انجام تمرینات افزایش ببخشد. استفاده از این تجهیزات معمولاً نیاز به یک کمک و شریک ندارد اما بهتر است همراه با کودک خود آنها را در انجام صحیح حرکات همیاری کنید.

چه سنی برای استفاده از ماشینهای بدنسازی ( دستگاه چند منظوره بدنسازی ) مناسب است

اولین نکته ای که باید در این موضوع مورد توجه قرار داد آمادگی کافی یک کودک برای بلند کردن وزنه است. اکثر باشگاه های ورزشی دارای حداقل سن برای ورود هستند و یا یک مربی متخصص را برای نظارت به حرکات افراد زیر سن مجاز در نظر میگیرند اما اگر می خواهید کودک شما از دستگاه بدنسازی در خانه استفاده کند ابتدا قبل از هرچیز نحوه صحیح استفاده کردن و درست زدن حرکات را به او یاد دهید. همانند هر ورزشی در موقعیت درست بدن را قرار دادن بسیار مهم و حائز اهمیت است. هر کسی می تواند روی ماشین بدنسازی بنشیند و حرکت جلوران را بدون در نظر گرفتن نحوۀ صحیح اجرای حرکت و انتخاب مناسب وزنه انجام دهد اما نتیجه کشیدگی عضلات و گرفتگی ماهیچه می باشد.

در ابتدا تمام تمرکز بروی نحوۀ صحیح قرار گرفتن و صحیح زدن حرکت به آهستگی است و بهتر است حرکات عملکردی و کاربردی در اولویت تمریناتِ کودکان قرار گیرد. حتماً توجه داشته باشید که کودکان زیر سن بلوغ نمی توانند توده های عضلانی خود را بطور محسوسی افزایش دهند پس سعی کنید تعادل را بین بالا تنه و پایین تنه حفظ کرده و همه چیز را آهسته و بدون فشار انجام دهید.

strength_training_dos_and_donts_for_kids-660x330

در نهایت شاید کودک شما آمادۀ چالش های بیشتری برای تقویت سطح تناسب اندام خود و استقامت بدنی باشد از این رو توجه داشته باشید که ایمنی مهم تر از همه چیز است ، هرگز اجازه ندهید تا فرزندتان به تنهایی وزنه بزند ، همیشه در کنار او باشید و یا از یک مربی با تجربه در این زمینه استفاده کنید.به هیچ عنوان وزنه های سنگین و سرعت بالای حرکات مد نظر نیست بلکه وزنۀ مناسب و حرکات آهسته و کنترل شده مناسب است و می تواند نتایج خوبی همرا داشته باشد.

نتیجه گیری: برنامۀ تمرینی کودکان باید با حرکات پایه، ساده و تمرینات با وزن بدن آغاز و با گذشت زمان ابزارهای ساده دیگر به برنامه تمرینی آنها اضافه شود. دستیابی به تعادل ، قدرت و چابکی به یکباره تحقق نمی یابد بلکه با برنامه ای درست و ایمن کودک می تواند به مرور زمان به آن دست یابد.

نکته آخر و بسیار مهم این است که نداشتن تکنیک صحیح و افزایش ناگهانی مقدار وزنه ها می تواند به همۀ افراد، در هر سن و با هر جنسیتی آسیب وارد نماید.

مطلب مرتبط: اهمیت ورزش برای کودکان را بدانیم

مطالب فیت لیدی را در کانال تلگرام فیت لیدی دنبال کنید ♥

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *