۱۰ دلیل برای اینکه چرا شما همیشه خسته‌اید!

بعضی از کارهایی که شما انجام می دهید یا از انجام آنها خودداری می‌کنید می‌تواند شما را هم از نظر روحی و هم از نظر فیزیکی خسته کند و این مسئله می تواند باعث شود شما تمام روزتان را از دست دهید. متخصصان اعتقاد دارند که عادت های بد و همچنین سبک زندگی نادرست که شما به آنها وابسته هستید می‌تواند در شما احساس خستگی به وجود آورد.

مطلب مرتبط: آیا می دانید چطور باید خستگی فیزیکی و ذهنی را از بین ببرید؟

در اینجا چند دلیل که می‌تواند موجب شود شما همیشه خسته به نظر برسید را برایتان شرح می دهیم.

  • به علت خستگی از ورزشتان می‌زنید.

url

پونیشا :: نیروی کار مجازی

شاید برایتان پیش آمده باشد که برای ذخیرۀ انرژی از ورزش کردن طفره بروید اما در واقع این کار به ضرر شماست. در دانشگاه آمریکا تحقیقی انجام شد مبنی بر اینکه افراد بزرگسال سالمی که ۳ بار در هفته در حدود ۲۰ دقیقه در هر روز فعالیت سبک را انجام دادند، پس از گذشت ۶ هفته احساس خساگی کمتر و همچنین بیشتر شدن انرژی در انجام کارهای روزمره‌شان گزارش کردند.

ورزش منظم باعث افزایش قدرت و استقامت می‌شود و در عین حال به بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی نیز کمک می‌کند و رساندن اکسیژن و تغذیه به بافت‌های بدن را تسهیل می‌بخشد.

با توجه به توضیحات داده شده دفعۀ بعد که به دلیل احساس خستگی خواستید از جلسۀ تمرینیتان فرار کنید، بهتر است حداقل پیاده‌روی با شدت سبک تا متوسط را جایگزین کنید.

مطلب مرتبط: ۸ فایده ورزش که کمتر انتظارش را دارید؟

  • به اندازۀ کافی آب نمی نوشید.

جالب است بدانید که اگر تنها ۲% از از سطح نورمال آب بدنتان کاهش یابد، باعث کاهش سطح انرژی شما می‌شود.کم آبی موجب کاهش حجم خون و همچنین غلیظ شدن خون می شود. در این حالت کارایی قلب در پمپاژ پایین می‌آید و این یعنی مواد غذایی و اکسیژن رسانی به عضلات و اندام‌های بدن با سرعت کمتری انجام می شود و در نتیجه زمانیکه ارگان‌های اصلی بدن در معرض کمبود اکسیژن و مواد غذایی قرار گیرند شما احساس بی حالی و خستگی دارید. پس بهتر است به نوشیدن آب در رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید.

  • به اندازۀ کافی آهن مصرف نمی کنید.

almond_allergy

فقر آهن می تواند احساس تنبلی، سستی، ضعف و ناتوانی در تمرکز را به همراه داشته باشد. پروفسور گودسان متخصص در طب ورزشی از تگزاس دربارۀ اثرات فقر آهن و رابطۀ آن با خستگی می‌گوید “فقر آهن موجب خستگی می‌شود زیرا اکسیژن رسانی به عضلات و سلول ها کاهش می‌یابد”. آهن مصرفی خود را افزایش دهید تا بتوانید از خطرات فقر آهن جلوگیری کنید. منابع غذایی سرشار از آهن شامل: گوشت بدون چربی، لوبیا، تخم مرغ ( به ویژه زرده تخم مرغ )، گیاهانی با برگ تیره، دانه‌ها، عدس، کره بادام زمینی و غذاهای با ویتامین C بالا (ویتامین C باعث بهبود جذب آهن در بدن می شود). نکته قابل توجه این است که فقر آهن می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد و اگر شما علائم کمبود فقر آهن را دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

  • شما یک کمال‌گرا هستید.

کمال گرا به معنی کامل بودن در هر کاری است. زمانیکه شما در هر کاری می خواهید کمال گرا باشید به این معنی است که باید بیش از حد کار کنید و بیشتر از آنچه که لازم است به خودتان فشار وارد کنید. پروفسور لیواین دکترای روانشناس در دانشگاه نیویورک اعتقاد دارد زمانیکه شما اهدافتان را غیر واقعی برنامه ریزی می کنید که دست یافتن به آنها غیر ممکن است، در پایان شما احساس رضایت از خودتان ندارید. همچنین لیواین پیشنهاد می کند که با توجه به زمانی که برای هر کاری در اختیار دارید به دنبال آن باشید که آن کار را به بهترین نحو انجام دهید اما به این معنی نباشد که اگر نتوانستید خسته و نا امید شوید بلکه بتوانید زمان بیشتری برای بهتر شدن کارتان در نظر بگیرید و فراموش نکنید که همیشه نمی‌توان در همۀ زمینه‌ها بهترین بود.

  • صبحانه نمی خورید.

غذایی که می‌خورید به عنوان سوخت بدن شماست و زمانیکه از خواب بیدار می‌شوید بدن شما نیاز به سوخت رسانی دارد و این یعنی خوردن یک صبحانۀ عالی. صرف نظر کردن از این بخش مهم یعنی یک قدم بزرگ به سمت خستگی بیشتر. متخصصان تغذیه بر این باورند که صبحانه خوردن بخش بسیار مهم و با اهمیتی می‌باشد و باعث بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شود. متخصصان در این زمینه پیشنهاد می کنند که یک صبحانه کامل شامل: غلات کامل، پروتئین و چربی‌های سالم است. یک مثال خوب شامل نان جو با کره بادام زمینی به همراه یک ظرف سالاد میوه، یک لیوان شیر کم چرب می باشد.

مطلب مرتبط: بهترین ماده غذایی برای وعدۀ صبحانه چیست؟

  • غذاهای بی ارزش می خورید.

Snacks-You-Can-Eat-at-Night

غذاهای سرشار از شکر و کربوهیدرات های ساده ( مانند نان  و پاستای تهیه شده با آرد سفید، عسل و انواع شیرینی و …) دارای شاخص قندی یا گلایسمی (GI) بالا هستند که این یعنی پس از مصرف این نوع از کربوهیدرات ها قند خون به سرعت افزایش می‌یابد. مصرف این غذاها افزایش سریع و به دنبال آن کاهش ناگهانی قند خون را به همراه دارد که این خود دلیلی بر به وجود آمدن احساس خستگی در ادامۀ روز است. متخصصان برای اینکه از این حالت افت و خیز در سطح قند خون جلوگیری شود پیشنهاد می‌کنند که باید مقدار قند خون را در تمام روز در یک سطح نگاه دارید و به این منظور باید در هر وعدۀ غذایی از پروتئین به همراه غلات کامل مصرف کنید. اگر بخواهم موضوع را برایتان ساده تر کنم باید مثالی برایتان بزنم که بهتر است انتخاب وعده‌هایتان شامل: مرغ ( کبابی یا پخته و نه سرخ شده ) و برنج قهوه‌ای، ماهی سالمون به همراه پوره سیب زمینی.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی حاوی کربوهیدرات که برای بیماران دیابتی مناسب است.

  • شما در تعطیلات هم مشغول کار هستید.

پس از یک هفته مشغله کاری، آخر هفته زمان مناسبی برای استراحت است. اما زمانیکه شما حتی در تعطیلات هم به جای اینکه با دوستان و خانواده‌تان وقت صرف کنید مشغول چک کردن ایمیل‌های کاری و یا انجام کارهای عقب مانده خود هستید، از نظر ذهنی و جسمی ریکاوری نمی‌شوید و نمی توانید هفتۀ آینده را با انرژی شروع کنید و این وضع زمانی بهرانی می‌شود که شما چند هفته متوالی همین وضعیت را ادامه دهید، خستگی شما انباشته شده و در نهایت شما به حد ناتوانی خسته می شوید. اما یک راه حل ساده این است که به هر ترتیبی آخر هفته‌ها را به خودتان اختصاص دهید.

  • بیش از حد کافئین مصرف می‌کنید.

cffe-ap

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ۳ فنجان قهوه در روز می‌تواند برای بدن مفید باشد اما مصرف نادرست و بیش از حد در کافئین می‌تواند به طور جدی چرخۀ خواب شما دچار اختلال نماید. اختلال در خواب و یا کم‌خوابی از دلایل خستگی مفرط می‌باشد. تحقیقات زیادی نشان دادند که مصرف کافئین حتی ۶ ساعت قبل از خوای هم موجب اختال در چرخۀ خواب شد. به همین منظور متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از غروب به بعد به هیچ عنوان کافئین و یا هر محصول حاوی کافئین را مصرف نکنید.

مطلب مرتبط: کافئین ، چربی سوز طبیعی

  • قبل از خواب با تلفن همراه هوشمندتان کار می کنید.

Night time connection

نور موبایل، تبلت و یا لپ تاپ در زمانیکه شما آمادۀ خواب هستید می‌تواند یکی از دلایل به هم ریختن خواب باشد.  زمانیکه بدن به طور طبیعی هورمون ملاتونین _  هورمونی که به منظم شدن چرخۀ خواب کمک می کند_ را ترشح می کند شما آمادۀ خوابیدن می‌شوید اما نور این وسایل که شما با خود به تخت می برید می تواند روند ترشح این هورمون را دچار مشکل کند.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند که ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب موبایل، تبلت و سایر تجهیزات خود را کنار بگذارید.

  • آخر هفته ها تا دیروقت بیدار می مانید.

بدترین حالت برای شما مهمانی رفتن در جمعه است زیرا تا دیر وقت بیدار ماندن و همچنین صبح زود بیدار شدن و سر کار رفتن وضعیت خوبی برای شما به همراه ندارد و شما در تمام روز بی انرژی و خسته هستید. این وضعیت اگر شما مشغله‌تان انقدر زیاد باشد که زمان خواب از دست رفتۀ خود را نتوانید جبران کنید بدتر می شود و خستگی شما مزمن خواهد شد. بهترین راهکار این است که شما شب جمعه را به موقع به تخت خواب بروید و استراحت کنید.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *