۱۲ ماده غذایی شگفت‌انگیز برای خانم‌ها

«ما آن چیزی هستیم که می خوریم» شاید این جمله به گوشتان خورده باشد اما چقدر به این جمله ایمان دارید؟ سالیانه ۴۰۰۰۰نفر بر اثر خوردن غذاهای ناسالم جان خود را از دست می دهند. پس غدا یعنی زندگی. در این نوشته به معرفی و بیان خواص ۱۲ ماده غذایی مفید برای خانم ها می پردازیم.
۱- پنیر پارمیزان و استخوان‌های مقاوم

کلسیم عامل کلیدی برای جلوگیری از پوکی استخوان است. ماست و شیر بدون چربی خوب است اما چه کسی واقعاً می‌تواند ۳ بار در روز از آنها مصرف کند؟ نیاز روزانه بدن شما به کلسیم حدود ۱۰۰۰-۱۲۰۰ میلی‌گرم است. اگر در رژیم غذایی خود تنها ۳۰گرم از پنیر پارمیزان استفاده کنید در واقع شما ۳۴۰میلی گرم از کلسیم مورد نیاز را وارد بدن خود کرده‌اید.

12641

۲- سیب و افزایش سیستم ایمنی

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سیب سرشار از «کورستین» می‌باشد که یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می تواند از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت نماید. بر اساس مطالعه‌ای که در آمریکا انجام شد، ۵۵درصد مردمی که «کورستین» بیشتری در ۲ هفته ‌خوردند در مقایسه با ۴۵درصد دیگر عفونت تنفسی در آنها کاهش یافت.

12642

۳- عدس و ساخت ذخیره آهن

عدس کم کالری است و در هر فنجان عدس پخته تقریباً ۳۰درصد از نیاز روزانه شما به آهن وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که تقریبا ۱۲درصد زنان جوان از ذخیره آهن کافی برخوردار نیستند که در نهایت این مشکل می‌تواند به کم‌خونی منجر شود. یک تحقیق در دانشگاه استنفورد آمریکا در سال ۲۰۱۱ در این زمینه انجام شد و نتیجه این مطالعه نشان داد که زنانیکه از ذخایر آهن کافی برخوردار نبودند در تست‌های مهارتی از زنان دارای سطوح آهن نرمال عملکرد ضعیف‌تری داشتند.

12643

۴- کلم ‌بروکلی و مبارزه با چین‌وچروک

یک فنجان بروکلی ۱۰۰% ویتامین c شما را برای تولید کلاژن ( کلاژن پروتئینی است که در جوانسازی و جلوگیری از چین و چروک پوست نقش اساسی دارد) تامین می‌کند. همچنین سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین ‌A تبدیل می‌کند. این ویتامین در تبدیل سلول‌ها نقش مهمی دارد و بنابراین سلول‌های قدیمی با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند.

12644

۵-سیب‌زمینی، کربوهیدراتی سالم

سیب‌زمینی یک نشاسته چربی‌سوز است که می‌تواند به کنترل وزن شما کمک کند. یک سیب زمینی متوسط با پوست تقریبا ۱۰۰کالری انرژی دارد و از نظر منابع پتاسیم حتی برتر از موز شناخته شده است. از فواید مفید دیگر سیب زمینی مبارزه با بیماری قلبی با پایین نگه داشتن فشار خون است.

12645

۶-اسفناج و انبوهی از مواد مغذی

این برگ سبز در واقع سرشار از ویتامین K و همچنین شامل کلسیم و منیزیم ( کمبود این مواد یعنی از دست دادن توده استخوانی در سنین بالا)و حاوی ویتامین B که از نقائص هنگام تولد جنین جلوگیری می‌کند، است. جالب است بدانید که یک فنجان اسفناج پخته تنها ۷کالری انرژی دارد.

12647

۷-شکلات تلخ و جنگ با استرس و بیماری‌ها

تحقیقات در اروپا نشان دادند مردمی که روزانه ۳۵گرم ( حدود ۲۰۰کالری) شکلات تلخ برای ۲ هفته در رژیم غذایی خود داشتند هورمون مسئول استرس در بدن یعنی کورتیزول کمتری تولید کردند. کورتیزول باعث می‌شود فشار خون به طور موقت بالا رود، که این بالا بودن باعث به وجود آمدن خطر افسردگی، بیماری قلبی و… می‌شود.

12648

۸- قارچ و مبارزه با سرطان

یک تحقیق در آمریکا نشان داد زنانیکه تنها یک فنجان قارچ در روز مصرف می کنند ۶۴درصد خطر سرطان سینه در آنها کاهش یافت. تحقیق دیگری که در این زمینه انجام شد گزارش کرد که قارچ اثر آروماتاز (پروتئینی که به تولید استروژن کمک می‌کند) را که یک عامل کلیدی در سرطان سینه است کاهش می‌دهد.

12649

۹- ماهی و مبارزه با بیماری قلبی

ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن، قزل‌آلا، سالمون، شاه ماهی و… منابع بسیار خوبی از اسیدهای امگا-۳ هستند که باعث کاهش التهاب می‌شوند که می‌توانند گرفتگی عروق را کاهش دهند. امگا-۳ همچنین می‌تواند از لخته شدن خون که دلیل حمله وسکته قلبی است جلوگیری کند. در ۱۰۰گرم از این ماهی‌های چرب تقریبا در حدود ۱٫۳گرم امگا-۳ وجود دارد ( نیاز روزانه به امگا۱-۳ گرم در روز است).

mmmm

۱۰- آووکادو و چربی‌سوزی شکم

آووکادو سرشار از چربی اشباع نشده است که باعث کاهش وزن شما می‌شود. یک تحقیق در اروپا نشان داد مردمی که چربی اشباع نشده بیشتری ( حدود ۲۳درصد از کالری دریافتی روزانه ) در روز دریافت می‌کردند در حدود ۵/۲ کیلو‌گرم از چربی‌های شکمی خود را بیشتر از آن دسته از افرادی که رژیم پر کربوهیدرات و کم چرب داشتند از دست دادند.

12651

۱۱- فلفل دلمه‌ای و محافظت از چشم‌ها

بیماری دژنراسیون ماکولار( شایع‌ترین دلیل کوری در جهان) و آب مروارید علل از دست دادن بینایی هستند، اما مواد غذایی سرشار از لوتئین و ویتامین C مثل فلفل دلمه‌ای میتواند چشم‌ها را تقویت کند. یک فنجان از فلفل دلمه‌ای (زرد، قرمز، نارنجی و سبز) شامل تقربا ۲ برابر نیاز روزانه شما به ویتامین C و ۱۱۶ میکرو‌گرم لوتئین است.

12652

۱۲- جو و احساس سیری

شما می‌توانید صبحانه یک فنجان جو پخته با هر میوه ای که دوست دارید میل کنید و از فواید آن استفاده کنید. جو در کاهش کلسترول، چربی، فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد. فیبر بالایی که در جو وجود دارد به آهستگی هضم می‌شود و از دلایل اصلی برای سیر نگاه داشتن شما برای مدت زمان بیشتری است.

l_1580_oatmeal-fresh-berries-banana-CUT1

 

 

 

 

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *