۶ دلیل برای استفاده از کتل بل در برنامه تمرینی

کتل بل چیست؟ کتل بل یا دمبل روسی یک وزنه گوی مانند است که در قسمت بالای آن دسته ای وجود دارد. اگر می خواهید بدون صرف وقت زیاد، بدن ورزیده تر و لاغر تری داشته باشید، حتمآً تمرین با کتل بل را به تمرینات خود اضافه کنید. اگر شما این وزنه های دسته دار را در باشگاه دیده اید، اما نمی دانید که از آن ها برای چه کاری استفاده کنید، به جای درستی آمده اید. و اما چرا کتل بل؟

۱ . کتل بل کمک می کند که بدنی مشابه افراد مشهور داشته باشید!

آیا نگران این هستید که با استفاده از کتل بل ها بدنتان شبیه به بدنسازان روسی شود، که تمام مدت با آن ها کار کرده اند؟ طرفداران پر و پا قرص کتل بل عبارت اند از : جسیکا بل ، جنیفر لوپز ، جنیفر انیستون ، پنه لوپه کروز ، کیم کاترال و کیم بازینگر.

۲ . با کتل بل برای انجام فعالیت های روزانه کار راحت تری خواهید داشت .

پونیشا :: نیروی کار مجازی

تمرین کردن با کتل بل ، موردی است که حرفه ای ها به آن تمرین عملکردی می گویند. به این معنی که از عضلات شما به همان نحوی که در فعالیت های روزانه از آنها استفاده می کنید، کار می کشد. کار هایی مانند : بلند کردن یک نوزاد ، حمل کردن کیف لپ تاپ، بالا بردن یک وسیله سنگین و یا حمل خرید های زیاد. اگر چرخاندن یک وزنه به اطراف به جای در دست نگه داشتن آن مانند یک دمبل کار ترسناکی به نظر می رسد، به آن مثله کیف روی دوشی فکر کنید که وزنش در انتهای بند های آن قرار دارد. شرط می بندم که کیف دوشی شما پس از چند بار تمرین با کتل بل بسیار سبک تر به نظر میرسد.

۳ . عضلات بیشتری خواهید داشت.

یکی از بزرگترین اشتباه هایی که تازه کار ها در تمرین با کتل بل مرتکب می شوند، تمرین نکردن حداقل یک یا دو جلسه با یک مربی با دانش است. یک مربی با دانش و تجربه کافی می تواند به شما کمک کند که فرم درست استفاده از کتل بل را یاد بگیرید. قطعاً می توانید آن را جلوی سینه خود در حالی که اسکات می زنید نگه دارید،  اما اگر این همه ی کاری است که با آن انجام می دهید، یک سری از حرکات های فوق العاده و تاثیری که می توانند روی بدنتان داشته باشند را از دست می دهید .

یک تفاوت عمده ی وزنه های سنتی و کتل بل این است که در حالی که شما سعی می کنید با استفاده از قانون لختی در فیزیک در حرکت های روزانه ای که با دمبل می زنید، تقلب کنید، کتل بل ها برای ایجاد و کنترل لختی ساخته شده اند. بوسیله ی چرخاندن آن در جهت های مختلف و بعد کنترل لختی برای تغییر جهت، مجبور به استفاده از عضلات قدرتمند (مانند ران و پاها) و همین طور عضلات کم توان تر (مانند عضلات شکمی) میشوید. اگر به دنبال انگیزه و یادگیری استفاده از کتل بل هستید، از یک مربی معتبر استفاده کنید و یا یک کتاب و یا DVD تمرین کتل بل را بخرید. مطمئن شوید که قبل از شروع  تمرین کاملا بدنتان را گرم کرده باشید. به جریان درآوردن خون در عضلات قبل از هر تمرینی لازم است، اما زمانی که یک گوی آهنی را به اطراف می چرخانید این کار مهم تر هم می شود. معمولاً تمرینی شدیدتر از پیاده روی برای گرم کردن پیش از تمرین با کتل بل توصیه می شود. یک سری از این توصیه ها انجام تمرین های شانه، اسکات و یا شنا رفتن است ، و همین طور مقداری پرش کردن، قبل از استفاده از کتل بل .

۴-  با تمرینات کتل بل در زمان کم تری وزن بیشتری از دست خواهید داد.

iStock_000020505017XSmall

تمرین کردن با کتل بل می تواند تمام بدن شما را لاغر تر و ورزیده تر کند. با حرکات پویایی که همه ی عضلات بدنتان را درگیر می کنند  در طول تمرین کالری فراوانی می سوزانید. تمرین با کتل بل با دویدن یک مایل در ۶ دقیقه برابر است. بر مبنای یافته های محققان دانشگاه ویسکانسین، که کالری مصرفی یک تمرین معمول با کتل بل را اندازه گیری کردند. به این نتیجه رسیدند که آزمودنی ها ۲۰ کالری در دقیقه سوزاندند که به عبارتی برابر است با ۴۰۰ کالری در یک تمرین ۲۰ دقیقه ای.

۵- قوی تر از آن چیزی که فکر می کنید، خواهید شد.

شما خانم ها شاید هرگز به دمبلی سنگین تر از ۵ کیلو دست نزده باشید، اما کلیدمن یکی از مربیان نخبه پشنهاد می کند که خانم ها برای استفاده از کتل بل با ۷٫۵ کیلو شروع کنند. در هنگان استفاده از کتل بل زمانی که نیروی شما از پاها تامین شوند یعنی از پاها کمک بگیرید، می توانید از وزنه های سنگین تری استفاده کنید و زمانی هم که فقط بالاتنه تحت فشار باشد چاره ای جز استفاده از وزنه ی سبک تری نخواهید داشت، مانند زمانی که پرس سینه می زنید. وقتی که قانون لختی را با قدرت گروهی از عضلات ترکیب می کنید ، میتوانید وزنی بیش از مقدار تصورتان را بلند کنید. پس از مدتی تمرین، شاید تعجب کنید که چقدر راحت می توانید یک کودک ۲۰ کیلویی را بلند کنید .

۶ . وضعیت شما بهبود می یابد.

استفاده از چندین گروه از عضلات که به هم متصل اند، به این معناست که هسته ی اصلی بدن شما باید به صورت ۳۶۰ درجه درگیر باشد تا هر حرکت را به خوبی انجام دهد. تکنیک مناسب، برای استفاده از کتل بل ها بسیار مهم است. پس اگر احساس می کنید که تکنیک شما کمی افت کرده، تمرین را متوقف کرده و کمی استراحت کنید. اولین چیزی که باید همواره به خاطر داشته باشید ، این است که ستون فقرات شما باید درست و صاف قرار بگیرند و عضلات شکمی را در هنگام اجرای حرکات سفت کنید، به نحوی که انگار یک جلیقه ی بسیار سفت به تن کرده اید. هر خم شدنی که بخواهد اتفاق بیافتد باید از ناحیه مفصل ران باشد نه ستون مهره ها که با یک پشت خمیده این اتفاق بیافتد. هرگاه احساس کردید که نمی توانید کتل بل را به صورت امن نگه دارید و یا این که بازو های شما در حالتی که بالای سر قرار میگیرند شروع به لرزیدن کنند وزنه مناسبی انتخاب نکرده اید.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *