۲ راهکار ساده برای از بین بردن سلولیت

در مطالب قبلی به این موضوع اشاره کردم که اگر سلولیت بدنتان شما را آزار می دهد و به هر طریقی می خواهید آنها را از بین ببرید، استفاده از قرص و کرم های ضد سلولیت به هیچ عنوان راه حل مناسبی نیست. واقعیت این است که تمامی محصولاتی که در حال حاضر در بازار برای از بین بردن سلولیت و لاغری موضعی وجود دارند هیچگونه پایه و اساس علمی ندارند و اگر هم تغییری ایجاد کنند این تغییر ناپایدار و طوری طراحی شده است که شما بیشتر و بیشتر به خرید آن محصول نیازمند شوید و تمامی این هزینه هایی که می‌کنید و ضرر و زیان هایی که با استفاده از این محصولات می‌بینید تغییرات کمی را در شما ایجاد می کنند و در خیلی از مواقع شما هیچ تغییری را احساس نمی کنید.

مطلب مرتبط: آیا استفاده از کرم ضد سلولیت موثر است؟

مطلب مرتبط: آیا راهی برای دفع سلولیت در بدن زنان وجود دارد؟

اگر همۀ این راه های میان بر را رفته اید و هنوز هم برای از بین بردن سلولیت دنبال راه حل مناسبی هستید و یا اینکه برای اولین بار در جستجوی یک راه حل کم هزینه، علمی و اصولی هستید؛ خوشحالم که این صفحه از وب سایت فیت لیدی پیش روی شماست تا بیشتر از این فریب سایت هایی که ادعا می کنند محصولی دارند که سلولیت را در کمتر از چند ماه از بین می برند، نخورید.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

شاید نتوان روند ایجاد سلولیت را کنترل کرد اما ۲ راهکار ساده برای از بین بردن سلولیت که تحت کنترل ماست رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی است. این دو راهکار می تواند از نظر علمی شما را توجیح کند که چگونه می شود سلولیت را از راه درست و منطقی از بین برد.

سوال بسیاری از شما دوستان عزیز در بخش پرسش و پاسخ این بود که ” کدام فعالیت و یا رژیم غذایی را باید برای از بین بردن سلولیت انتخاب کنیم؟” من جواب این سوال را به طور کامل در این مقاله به شما توضیح می دهم.

New-Diet-Exercise-Guideline-Heart-Health1

قدم اول: افزایش فعالیت بدنی

همانطور که گفته شد فعالیت بدنی سطح هورمون انسولین را پایین می آورد. اگر شما به هیچ عنوان وقت باشگاه رفتن ندارید باید سعی کنید فعالیت روزانۀ خود را زیاد کنید و یا از تمرین و ورزش در خانه بیشترین بهره را ببرید. این فعالیت‌ها باعث پایین آمدن سطح انسولین می‌شود و از کربوهیدرات و چربی  به عنوان سوخت بدن استفاده می کنند. اما متاسفانه  تعداد زیادی از ما بیشتر وقت خود را در خانه نشسته‌ایم و فعالیتی نداریم.

مطلب مرتبط: ۳۰ دقیقه تمرین در خانه بدون نیاز به وسیلۀ ورزشی

مطلب مرتبط: ۸ راهکار ساده برای سوزاندن کالری بیشتر

به یاد داشته باشید که بافت‌های سلولیتی به خون‌رسانی احتیاج دارند و نداشتن فعالیت و نشستن زیاد روند ایجاد سلولیت را تحریک می‌کند. پس حتی اگر شغل‌تان طوری است که شما مجبورید زمان طولانی  پشت میز بنشینید برای خود زمانهایی را مشخص کنید و از سرجایتان بلند شوید.

ورزش صبحگاهی

اما اگر شما وقت کافی برای ورزش کردن را دارید باید یک برنامه منظم و هدفمند برای خود در نظر داشته باشید. بسیاری فکر می کنند ورزش های استقامتی مانند دویدن، شناکردن، دوچرخه سواری، تردمیل و… باعث بیشترین چربی سوزی می شود در حالی که کلید چربی سوزی ترکیب تمرینات کاردیو (هوازی) و تمرینات مقاومتی ( بدنسازی) در کنار یکدیگر است که باید طور منظم انجام شود. تمرینات مقاومتی ( بدنسازی ) باعث عضله سازی می شود و هر چقدر توده عضلانی بدن شما بیشتر باشد سوخت‌وساز بدنتان بیشتر میشود و شما حتی در حالت استراحت نیز کالری بیشتری می‌سوزانید. عضلات همچنین به شما کمک می کند بدن شما در برابر آسیب ها مقاومت کند. اما متاسفانه زنان بسیاری از رفتن به باشگاه‌های بدنسازی امتناع می‌کنند و ترس از بلند کردن وزنه دارند که این تصور کاملاً اشتباه است. تمرینات بدنسازی بدن زنان را به بهترین شکل فرم می دهد و آن تصور اشتباه از مردانه شدن زنان به وسیله تمرینات بدنسازی به دلیل استفاده از داروهای هورمونی اتفاق می افتد.

مطلب مرتبط: آیا تمرین با وزنه باعث حجیم ومردانه شدن زنان می شود؟

بدنسازی زنان

تمرینات مقاومتی کل بدن که شامل تمریناتی برای بالاتنه و پایین تنه در یک جلسه ی تمرینی هستند برای سرعت بخشیدن به جریان خون در تمام بدن بسیار مناسب هستند و میزان چربی سوزی بدن را افزایش می‌دهند. برای اینکه تمام عضلات خود را به کار بگیرید و از تمرین نهایت استفاده را ببرید و چربی‌سوزی خود را افزایش دهید باید از تعداد تکرار های متفاوت، شدت تمرین بالا و وزنه های متنوع استفاده کنید هر چه وزنه های سنگین تری استفاده کنید عضلات شما بیشتر تقویت می شود و سوخت و ساز بالاتری خواهید داشت.

پس برای نتیجه گیری من برای از بین بردن سلولیت ترکیب تمرینات هوازی و بدنسازی را به شما پیشنهاد می کنم.

مطلب مرتبط: ۲۰ دلیل برای اینکه چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

قدم دوم: رژیم غذایی

سلاح بسیار قوی برای از بین بردن سلولیت به غیر از ورزش، رژیم غذایی است. بسیار مهم است که در رژیم غذایی خود مصرف کربوهیدرات های ساده، نمک، الکل و چربی‌های اشباع شده را کاهش دهید.

طبق گفته های بالا می دانیم که کربوهیدرات‌ها باعث ترشح انسولین می‌شوند ولی تمام کربوهیدرات ها بد نیستند و زمان مصرف آنها بسیار مهم است. کربوهیدرات های که سرشار از فیبر هستند (مانند سبزی های بدون نشاسته) باعث تولید کمترین میزان انسولین می شوند. بعضی از سبزی های نشاسته دار مثل سیب زمینی شیرین (sweet potato)  و نخود فرنگی یک مقدار بیشتر انسولین تولید می کنند اما فیبری که دارند اثر این انسولین را کاهش می دهد. فیبر به بدن شما کمک میکند و گوارش شما را سریع‌تر می کند.

کربوهیدرات های ساده در اکثر دسرها ، آبنبات‌ها و شکر استفاده شده در نوشیدنی هایی که برای قبل از تمرین استفاده میشوند، وجود دارد.

diet-choice-chocolate-fruit

غذاهای با سدیم بالا شامل اکثر غذاهای آماده و نیم‌پخت وکنسروی که برای نگهداری بیشتر در مدت طولانی به این مواد مقادیر زیادی نمک اضافه می کنن، می باشد. سدیم باعث جذب آب می شود و جمع شدن آب در سلول ها باعث نمایان شدن بیشتر سلولیت می شود. باید تمام تلاش خود را بر این بگذارید که غذاهای خانگی و مواد غذایی تازه مصرف کنید. انواع سس‌ها نیز مشکل ساز هستند  چون می توانند پر از نمک و کربوهیدرات های ساده باشند.

مشکل دیگر الکل است که روند از بین بردن سلولیت را کُند می کند. الکل درست مثل انسولین عمل می کند و ذخیرۀ چربی و تولید آن را در بدن تحریک می کند و همچنین از سوختن چربی به عنوان انرژی جلوگیری می کند. اگر شما به دنبال کاهش سلولیت بدنتان هستید باید از مصرف الکل پرهیز کنید.

و در نهایت چربی های اشباع شده که بیشتر درغذاهای بسته بندی و آماده وجود دارد به شدت مشکل ساز هستند. بدن  این چربی های بی‌کیفیت را ذخیره می‌کند این چربی ها باعث جذب آب بیشتر و کاهش سوختن چربی می شوند و همچنین بیشتر آنها کنار قندهای ساده هستند که تولید انسولین را زیاد می کند.

رژیم غذایی سالم:

شما امروزه در دنیای مجازی با هزاران محصول زیبایی جدید و یا رژیم‌های غذایی عجیب بمباران می شوید، سعی کنید در برابر تمام این حقه‌ها  مقاوم باشید و یک زندگی سالم داشته باشید. رژیم غذایی خود را سرشار از مواد طبیعی و سالم کنید و سعی کنید برای از بین بردن سلولیت مواد غذایی زیر را جایگزین غذاهای ناسالم کنید:

۲۰۱۱۱۱breakfast-on-healthy-plate

-غذای سرشار از پروتئین با کیفیت بالا که هیچ گونه نگهدارنده، نمک و شکر اضافی ندارد را در سبد مصرفی روزانه‌تان بگنجانید. این پروتئین می تواند هم از منابع حیوانی و هم گیاهی باشد.

– استفاده از مقادیر بالای سبزی‌های رنگی، سبزی خوردن و همچنین حبوبات  برای به دست آوردن کربوهیدرات‌هایی که هضم آنها آسان است و فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین B بالایی دارند، گزینه‌های مناسبی هستند. آنها همچنین منابع خوبی برای پتاسیم هستند که می تواند نمک را در بدنتان  تنظیم کند.

– غذاهایی با چربی سالم مثل آووکادو، زرده ی تخم مرغ، ماهی، روغن ماهی، آجیل، زیتون و روغن زیتون را به جای چربی های نا سالم در رژیم غذایی روزانه تان جایگزین نمایید.

مطلب مرتبط: بهترین غذاهای چربی سوز کدام اند؟

به خاطر داشته باشید همانطور که اشاره کردم کنترل سلولیت و از بین بردن سلولیت کار دشواری است و نیاز به انگیزه کافی شما در این راه دارد ولی چیزهایی که می توانید تحت کنترل خود بگیرید بسیار ساده است. با قدم اول حرکت کردن و فعالیت داشتن آغاز کنید و سپس قدم های بعدی را بردارید و غذای سالم مصرف کنید این روش زندگی علاوه به بهبود ظاهری سلولیت به کیفیت کلی زندگی شما کمک می کند و از بسیاری بیماری ها از جمله بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

شاید نتوان ژنتیکی که از پدر و مادر دریافت میکنیم را انتخاب کنیم ولی قطعا شیوه ی زندگی ما به انتخاب خود ما مربوط است.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *