۱۰ ماده غذایی حاوی کربورهیدرات که برای بیماران دیابتی مناسب است

چیزهایی که بصورت عمومی در رابطه با دیابت شنیدید را فراموش کنید ، تشخیص دیابت مبنی بر آن نیست که تا ابد محکوم به زندگی کردن بدون کربوهیدرات ها هستید. دکتر Anna Taylor می گوید شاید دونات خوردن ممنوع باشد اما کربوهیدرات های سالم و درست می تواند با برنامه ریزی صحیح، جزئی از زندگی همه باشد. در حقیقت خوردن کربوهیدرات مناسب برای کسانی که از دیابت نوع ۱ و ۲ رنج می برند ضروری است تا سطح قند خون بدنشان تحت کنترل قرار گیرد.

در این مورد مسئله ی مهم انتخاب مواد غذایی دارای کربوهیدراتی است که همچنین باید از فیبرها و پروتئین هم غنی باشند و با کاهش زمان هضم غذا به جذب کربوهیدرات ها و کاهش تدریجی سطح قند خون بدن کمک کنند. پس یادتان باشد اگر خودتان یا اطرافیانتان دیابت دارید و یا در معرض ابتالا به دیابت هستید باید کربوهیدراتی با شاخص گلایسمی پایین ( که مدت زمان بیشتری بدن برای پروسۀ هضم آن احتیاج دارد) را مصرف نمایید و حتماً مطمئن شوید که این مواد غذایی سرشار از پروتئین می باشند. برهمین اساس در ادامه ۱۰ مواد غذایی دارای کربوهیدرات را معرفی خواهم کرد که از نظر دکتر Anna Taylor برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

۱- عدس و لوبیا

عدس و لوبیا منابع بسیار مناسبی برای فیبر و پروتئین می باشند. یک نصف استکان عدس پخته شده حاوی ۱۹ گرم کربوهیدرات ، ۹ گرم پروتئین و ۸ گرم فیبر است. نکته ی دیگر این است که یک کنسرو لوبیای پخته هم مزایای مشابه با عدس را به همراه خواهد داشت اما اگر به فکر این هستید که قبل از پختن اول آنها را شستشو دهید این را هم در نظر داشته باشید که بیش از ۴۰ درصد سدیوم موجود در لوبیا از بین خواهد رفت.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

12643

۲- نخود فرنگی

نخود فرنگی مانند عدس و لوبیا منبع مناسبی برای فیبر و پروتئین به حساب می آید. یک استکان نخود فرنگی سبز ( البته خام ) حاوی ۸ گرم پروتئین ، ۷ گرم فیبر و ۲۱ گرم کربوهیدرات است. مزایای نخود فرنگی برآورده کردن ۲۰ درصد نیاز روزانه ی شما به ویتامین K ، منگنز، تیامین، مس، ویتامین C، فسفر و آهن است که بسیار برای بدن حیاتی می باشد. همینطور برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف منگنز و ویتامین C به کنترل دیابت و قند خون بدن کمک خواهد کرد.

۳- سیب

سیب و البته گلابی هر دو میوه ای غنی از فیبر هستند و اگر خوب رسیده باشند دارای قند طبیعی فراوانی می باشند. بطور متوسط هر یک عدد سیب حاوی ۱۹ گرم کربوهیدرات و ۳ گرم فیبر است. همینطور خیلی بهتر می شود اگر یک قاشق چای خوری کره ی بادام زمینی و یا چند عدد بادام زمینی را به همراه سیب مصرف کنید تا میزان قند خون خود را تا حد امکان مناسب و در یک سطح حفظ کنید. همچنین تا جایی که می توانید از آب میوه جات بسته بندی شده و بازاری خودداری کنید چون سرشار از قند مصنوعی است.

12642

۴- توت ها

تمشک ، توت ، توت فرنگی و حتی بلوبری در میان میوه جات از میزان قند به نسبت کمتری برخوردارند و سرشاز از فیبر می باشند در نتیجه محرک قند خون شما نخواهند بود. شما با مصرف یک استکان بلوبری ۴ گرم فیبر و ۲۱ گرم کربورهیدرات دریافت خواهید کرد. علاوه بر اینها این دسته از میوه جات مانند فلفل دارای phytonutrient ها هستند که به کنترل قند خون بدن کمک خواهد کرد.

مطلب مرتبط: بهترین زمان مصرف میوه چه زمانی است؟

berries-banner

۵- کدو

کدوها سرشار از فیبر هستند و در هر فنجان از آنها ۶ گرم فیبر و ۱۸ گرم کربوهیدرات وجود دارد همینطور کدو منبع خوبی برای ویتامین C و منگنز است و ماده ای دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل خواهد شد در نتیجه بهترین منبع برای بهبود پوست و سطح قند خون می باشد.

۶- کلم بروکلی

این سبزی سرشار از کروم بوده که مصرف آن در طولانی مدت به تنظیم قند خون کمک می کند. همچنین سرشار از ویتامین c می ساشد و مصرف این سبزی به بیماران دیابتی بسیار توصیه می شود.

imamges

۷- شیر و ماست

ماست و شیر حاوی قند طبیعی ، لاکتوز و کربوهیدرات مناسب برای مصرف روزانه است همچنین برای کسب کلسیم و پروتئین روزانه گزینه ی هوشمندانه ای است. جذب کلسیم برای اکثر افراد دیابتی که به علت کمبود تحرک و فعالیت دچار پوکی استخوان می شوند ضروری است. یک استکان از ماست یونانی تقریباً حاوی ۷ گرم کربوهیدارت ، ۱۸ گرم پروتئین می باشد که تقریباً ۲۰ درصد از کلسیم روزانه ی شما را تامین خواهد کرد. بهتر است روزانه حتماً یک لیوان شیر و یک استکان ماست کم چرب مصرف شود.

مطلب مرتبط: ۵ منبع خوب کلسیم را بشناسیم تا به پوکی استخوان بگوییم “نه”

پوکی استخوان

۸- بلغور

بلغور همان دانه گندم پخته و کامل خشک شده است که به حفظ سطح قند خون کمک خواهد کرد ، منبع خوبی برای پروتئین و فیبر است. یک استکان بلغور حاوی ۶ گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین می باشد.

۹- جو

جو یک ماده غذایی بسیار مفید برای افراد دیابتی است. مطالعات نشان داده که مصرف جو کلسترول بد یا LDL را در بدن پایین می آورد و همین امر سبب می شود تا دیابتی های نوع دو خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. متخصصان در حال حاضر به افراد دیابتی پیشنهاد می کنند که به جای مصرف برنج سفید از جو استفاده نمایند زیرا میزان قند خون بعد از صرف این ماده به همراه غذا حدود ۷۰% کاهش می یابد وتا ساعت ها ثابت می ماند.

۱۰- نان سبوس دار

مصرف نان سفید به بیماران دیابتی توصیه نمی شود زیرا حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده و باعث افزایش قند خون می شود اما نان سبوس دار دقیقاً بر عکس عمل کرده و در نتیجه جایگزین کردن این نان به جای نان سفید به بیماران دیابتی بسیار توصیه می شود.

مطلب مرتبط: بهترین نان برای لاغری کدام است؟

 آخرین مطالب فیت لیدی را در کانال تلگرام فیت لیدی دنبال کنید ♥

پونیشا :: نیروی کار مجازی

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *