کافئین ، چربی سوز طبیعی

کافئین از جمله موادی است که همه ی ما تقریباً به طور روزانه به شکل های مختلف مصرف می کنیم. کافئین در خوراکی هایی نظیر قهوه، نسکافه، چای، شکلات، بعضی نوشابه ها و مکمل آن وجود دارد. محققان طی پژوهش های مختلف آثار مصرف کافئین را بر عملکرد ورزشی بررسی کردند. در واقع آنها به این نتیجه رسیدند که مصرف کافئین ۱ ساعت قبل از فعالیت ورزشی به مصرف بیشتر چربی ها کمک می کند، علاوه بر این حس شادابی و سرحال بودن از دیگر فواید مصرف این ماده انرژی زا است.

a03511913154102a

دیگر آثار مفید

  • طبق بررسی ‌های پژوهشگران دانشگاه بارسلون مصرف همزمان کافئین و قند می ‌تواند برای حافظه و حواس شما مفید باشد. در واقع مغز این افراد به انرژی کمتری برای به یادآوری امور نیاز دارد.
  • بنا بر گفته محققان آمریکایی به نظر می رسد که کافئین شانس ایجاد سرطان تخمدان در زنان را کاهش می ‌دهد. اثر کافئین در زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری و یا داروهای هورمونی پس از یائسگی استفاده نمی‌ کنند، بیشتر است. مصرف قهوه فاقد کافئین تاثیر واضحی نداشت.
  • مصرف کافئین می ‌تواند قدرت و تحمل عضلات را در فعالیت‌ های ورزشی افزایش دهد. مصرف کافئین روی گیرنده‌ های عضلات اسکلتی اثر گذاشته و به طور موقت انرژی را افزایش می ‌دهد.
  • بین مصرف کافئین و بروز بیماری پارکینسون رابطه عکس وجود دارد، به عبارتی دیگر، کافئین از احتمال بروز بیماری پارکینسون پیشگیری می ‌کند.
  • مصرف مقدار متعادل کافئین، اختلالات شناختی در رابطه با افزایش سن و نیز بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌ دهد.
  • کافئین با ایجاد تعادل در عملکرد مغز، از نقایص حرکتی و نیز زوال عقل پیشگیری می ‌کند.
  • کافئین احساس خوب بودن، شادی، انرژی، هشیاری و اجتماعی بودن را در فرد تقویت می ‌کند.
  • کافئین تحمل انجام حرکات ایروبیک را افزایش می ‌دهد.
  • مصرف کافئین منجر به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ می ‌شود.
  • قهوه دارای مقدار زیادی آنتی‌ اکسیدان است. آمریکایی ‌ها از ۱٫۶۴ فنجان قهوه ای که به طور متوسط  در روز می خورند،  ۱,۲۹۹ میلی ‌گرم آنتی ‌اکسیدان دریافت می ‌کنند. (چای دارای ۲۹۴ میلی‌ گرم آنتی‌ اکسیدان و بعد از آن موز با ۷۶ میلی ‌گرم، لوبیای خشک با ۷۲ میلی‌ گرم و ذرت با ۴۸ میلی‌ گرم در ردیف ‌های بعدی جای دارند).
  • کافئین برای انقباض سریع عروق خونی کاربرد دارد و برای به حداقل رساندن سرخی و التهاب پوست صورت استفاده می شود.
  • کافئین را می توان به عنوان یک موهبت برای کسانی دانست که از اختلال پوستی که منجر به بروز لکه های قرمز بر بینی و پیشانی می شود، رنج می برند
  • کافئین، قرمزی و تورم چشم را کاهش می دهد.
  • کافئین خطر ابتلا به سرطان هایی مثل سرطان ‌های روده، دهان و حلق را کاهش می ‌دهد و سبب کاهش احتمال بروز بیماری ‌های قلبی و پوسیدگی‌ های دندانی می‌ شود.
  • کافئین می تواند از نقرس جلوگیری کند.

اثرات مضر کافئین

پونیشا :: نیروی کار مجازی
  • کارشناسان از کافئین به عنوان یک تیغ دو لبه نام می برند زیرا از یک سو می تواند بر خلق وخوی افراد اثر مثبتی بر جای گذارد و خستگی را از او دور سازد، اما از سوی دیگر ممکن است تعادل فرد را مختل کند.
  • مصرف عادی کافئین(۲۰ تا ۲۰۰ میلی گرم) اعتیاد نمی آورد، اما برخی کارشناسان بر این باورند که مصرف زیاد آن، تحمل فرد را نسبت به اثرات این ماده، بالا می برد.
  • مصرف کافئین تحریک پذیری فرد را افزایش می دهد و گاهی باعث می شود که فرد رفتار نامطلوبی از خود نشان دهد.
  • از جمله اثرات مضر دیگر این ماده بی نظمی در دفع ادرار و همچنین اختلال و بی نظمی در فعالیت قلب است.
  • مصرف پیوسته و زیاد کافئین موجب کندی واکنش ‌فرد می ‌شود.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

فاطمه صمیمیان

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، مربی آمادگی جسمانی و بسکتبال

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *