چربی سوزی با تمرینات کاردیو

این روزها کاهش وزن و چربی بدن از مهم ترین اهداف افراد برای رفتن به باشگاه و تمرین است. همه می خواهند وزن خود را در کوتاه ترین زمان ممکن کاهش دهد. اما سریع ترین راه کدام است؟ دویدن روی تردمیل ( تمرینات کاردیو ) ؟ یا دوهای سریع و متناوب روی سطح شیبدار (تمرینات اینتروال شدید) ؟ یا اینکه تمرین اسکات و پرس سینه (تمرینات بدنسازی) ؟

برای اینکه بدانیم کدام روش ما را سریعتر به هدفمان می رساند ابتدا باید تفاوت این سه روش تمرین را بدانیم؟ ما سعی داریم در سه بخش هر کدام از روش ها و  تأثیر آنها  بر چربی سوزی را توضیح داده و در بخش آخر مقایسه ای داشته باشیم.

در این مطلب به تمرینات کاردیو هوازی یا قلبی تنفسی می پردازیم.

تمرینات کاردیو یا هوازی (Cardio or Aerobics)

پونیشا :: نیروی کار مجازی

تمریناتی که معمولاً با شدت کم انجام می شوند و شما می توانید برای مدت طولانی تری آن را انجام دهید. طی تمرین ضربان قلب شما به تدریج بالا می رود. از جمله تمرینات کاردیو می توان به تمرینات ایروبیک، ۵ کیلومتر پیاده روی یا دویدن آهسته و یا استفاده از دوچرخه یا الپتیکال برای ۲۰ دقیقه را نام برد.

woman-on-treadmill (1)

قبل از اینکه در مورد اثر تمرینات کاردیو بر چربی سوزی صحبت کنیم باید به این نکته توجه کنیم که ۸۰ تا ۹۰% موفقیت یا شکست شما برای داشتن اندام متناسب به رژیم شما بستگی دارد. حتی اگر در هفته ۱۰ ساعت در باشگاه تمرین کنید هنوز ۱۵۸ مانده تا شما همه چیز را با خوردن یک غذای پر کالری خراب کنید. بعد از کنترل رژیم غذایی حالا  این سؤال مطرح می شود که چه ورزشی چربی ها را زودتر آب می کند.

تمرینات کاردیو: زمانیکه پای سوزاندن کالری به میان می آید اولین کاری که می توانید انجام دهید تمرین کاردیو است.

حالا بیایید کمی علمی تر صحبت کنیم! اگر شما کالری بیشتری نسبت به کالری که مصرف می کنید بسوزانید، وزن شما کم می شود. اگر ۵کیلومتر روی تردمیل بدوید تقریباً ۳۰۰ کالری می سوزانید. نیازی به بلند کردن وزنه یا یادگرفتن حرکتی ندارید. تنها چیزهایی که احتیاج دارید یک جفت کفش و پاهایتان است. به همین دلیل است که تمرین کاردیو انتخاب اکثر افرادیست که قصد کاهش وزن دارند.

اما مسئله اینجاست که اولاً این نوع تمرینات خیلی خسته کننده و یکنواخت هستند. دوم اینکه اگر بخواهید بدن خوش فرمی داشته باشید این نوع تمرین کمک کمی به شما می کند و در آخر اینکه اگرچه تمرینات کاردیو به توانایی قلب شما برای پمپاژ خون کمک می کنند اما قلب شما را برای شرایطی که استرس ناگهانی به شما وارد می شود و نیاز به تغییر سرعت ناگهانی دارید آماده نمی کند. زیرا سرعت در تمام طول فعالیت هوازی یکسان است.

girl running in the morning

نکتۀ قابل توجه این است که مصرف اکسیژن پس از تمرین، در این نوع فعالیت بسیار کم است. این یعنی چه؟ یعنی شما تنها زمانیکه در حال دویدن یا تمرین هوازی هستید کالری می سوزانید و بعد از تمرین فرآیند سوختن کالری متوقف می شود.

اما چه چیزی در مورد این نوع تمرینات مثبت است؟ در واقع به دلیل یادگرفتن آسانتر و شدت پایین تمرین، انجام آن برای اکثر افراد امکان پذیر است.

در مطالب آینده در مورد تمرینات اینتروال شدید (HIIT) و تمرینات وزنه و اثر آنها بر چربی سوزی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

فاطمه صمیمیان

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، مربی آمادگی جسمانی و بسکتبال

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۳ پاسخ

  1. شیما گفت:

    سلام لطفا در مورد دو روش دیگه و اینکه کدام روش تاثیر بیشتری روی خوش فرم سازی بدن در مدت زمان کمتر میگذاره هم توضیح بدید.ممنون

  2. فاطمه صمیمیان گفت:

    در مورد دو روش تمرینی دیگر و مقایسه آنها در مطالب آینده صحبت می کنیم.

  3. مهمان گفت:

    سلام
    با توجه به تیتر مطلب طبیعتا” باید در خصوص هر سه مورد توضیح داده می شود در اینجا فقط چیزی گفته شده که امروزه خیلی ها با آن آشنا هستند، اما مقایسه در این مطلب صورت نگرفته

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *