چربی سوزی با تمرینات بدنسازی

اگر تمرین کاردیو یا هوازی برای سوزاندن کالری آسانتر است و تمرین اینتروال مؤثرتر است، پس سوال اینجاست “نقش تمرین با وزنه چیست؟”

همانطور که در مطالب قبل گفتیم، برای کاهش وزن و  چربی سوزی، بدن شما باید کالری بیشتری نسبت به آنچه می خورید بسوزاند. اینکه چه تمرینی در این راه بیشترین کمک را به ما می کند موضوعی است که در مطالب قبلی به آن پرداخته ایم. حالا می خواهیم در مورد نقش چربی سوزی تمرین با وزنه یا همان تمرینات بدنسازی صحبت کنیم تا بتوانید با یک مقایسه بهترین انتخاب را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

چربی سوزی با تمرینات کاردیو

پونیشا :: نیروی کار مجازی

چربی سوزی با تمرینات اینتروال شدید

تمرین با وزنه همیشه همراه با انقباض شدید عضلانی همراه است و این انقباضات عضلانی اولین موتور چربی سوزی هستند. زمانیکه شما عضلات بیشتری را منقبض می کنید کالری بیشتری می سوزانید. علاوه بر این تمرینات بدنسازی که گروه عضلانی بزرگتری را به کار می گیرد، باعث افزایش ترشح هورمونهایی می شود که چربی سوزی را در بدن افزایش می دهند (مانند هورمونهای اپی نفرین و هورمون رشد ). بنابراین تمرینات بدنسازی علاوه بر افزایش تودۀ عضلانی، متابولیسم یا به زبان ساده سوخت و ساز بدن شما را هم در سطح بالایی نگه می دارند که نتیجۀ آن چربی سوزی بیشتر است.

تحقیقات زیادی در زمینۀ اثر تمرینات بدنسازی بر چربی سوزی انجام گرفته است.

در پژوهشی افراد دارای اضافه وزن به ۳ گروه تقسیم شدند، گروهی که تنها رژیم غذایی داشتند، گروهی که هم رژیم داشتند و هم تمرین ایروبیک انجام می دادند و گروه سوم هم رژیم هم تمرین ایروبیک و در کنار آنها تمرین با وزنه را نیز در برنامه خود داشتند. در انتهای تحقیق نشان داده شد که گروه سوم که تمرین با وزنه هم در برنامۀ انها گنجانده شده بود نسبت به گروه اول ۴۴% و نسبت به گروه دوم ۳۵% کاهش وزن بیشتری را نشان دادند!

Lische

نتیجه ای که از این تحقیق و تحقیقات مشابه می توانیم بگیریم این است که: زمانیکه پای کاهش وزن و سوزاندن کالری به میان می آید آنچه می خورید مهمترین نکتۀ مورد توجه است. تمرینات هوازی به شما کمک می کنند ولی نه به آن سرعتی که مورد انتظار شماست، تمرین با وزنه به همراه سایر روشها مؤثرترین راه برای کاهش وزن است. انجام تمرینات بدنسازی کمک می کند که هم کالری بسوزانید و هم عضله سازی کنید تا بدنی خوش فرم و قوی داشته باشید. در واقع تمرین با وزنه این امکان را فراهم می کند تا بدن شما تا حدود ۴۸ ساعت بعد از تمرین کالری بسوزاند. مسئلۀ دیگر این است زمانیکه به مدت طولانی با شدتی خاص ورزش می کنید بدن شما به شرایط عادت می کند پس به مرور زمان وقتی با همان شدت قبلی تمرین  می کنید کالری کمتری می سوزانید پس باید شدت تمرین را افزایش دهید. افزایش شدت تمرین در تمرینات بدنسازی کار بسیار آسانی است با این کار فشار جدیدی به بدن وارد میکنید که سبب میشود بدن دوباره شروع به سوزاندن کالری کند.

مطلب مرتبط: ۲۰ دلیل برای اینکه چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

اما نکاتی که در مورد اثرگذاری تمرین با وزنه بر چربی سوزی باید در نظر گرفت:

میزان وزن شما نمی تواند معیار مناسبی برای تعیین اثرگذاری تمرین با وزنه باشد زیرا با تمرین مقاومتی به مرور زمان تودۀ عضلانی شما افزایش و همراه با این تغییر شما شاهد کاهش چربی نیز می باشید. پس ممکن است وزن شما چندان تغییر نکند. تعیین درصد چربی می تواند معیار مناسبتری باشد. اما راه آسانتر برای اینکه متوجه شوید تلاشتان نتیجه داشته یا نه پوشیدن لباس های قدیمی است! بله زمانیکه متوجه میشوید لباسهای قدیمیتان گشاد است این یعنی تلاشتان به ثمر نشسته است. بنابراین سایزتان می تواند مهمترین معیار برای میزان از دست دادن چربی و تناسب اندامتان باشد.

مهمتر از کاهش سایز احساس داشتن بدنی سالم و متناسب و قویتر بودن، نتیجۀ تمرین با وزنه است که به ما اعتماد به نفس و حس بهتر می دهد.

مطلب مرتبط:

ترازو یا تناسب اندام کدام یک را انتخاب می کنید؟

آیا وزن عضله از چربی بیشتر است؟

۴ ورزش برای سفت شدن سینه

۵ تمرین برای فرم دهی پا وباسن

پونیشا :: نیروی کار مجازی

فاطمه صمیمیان

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، مربی آمادگی جسمانی و بسکتبال

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *