چربی سوزی با تمرینات اینتروال شدید HIIT

تمرینات اینتروال شدید (HIIT) تمریناتی هستند که فرد با حداکثر توان فعالیت سریع و انفجاری را انجام می دهد. معمولاً این تمرینات به صورت کوتاه مدت و با وهله های استراحتی طولانی تر و به صورت فعال انجام می شوند . برای مثال ۱ دقیقه دویدن با ۱۰۰% توان سپس ۲ دقیقه راه رفتن.

  • اما این تمرینات دقیقاً چگونه باعث سوزاندن کالری بیشتر می شوند؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم مهمترین هدف خانم ها از رفتن به باشگاه، کاهش وزن و چربی بدن است. تمرینات اینتروال می توانند یک میانبر برای رسیدن به هدفتان باشند، اما چگونه؟

این تمرینات با افزایش سوخت وساز بدن و حفظ آن در سطح بالا تا ۲۴-۴۸ ساعت بعد از تمرین، افزایش حساسیت به انسولین در عضله، افزایش سطوح هورمونهای رشد و کاتکولامینها(عوامل اصلی سوختن چربی) و کاهش اشتها بعد از تمرین سبب کاهش وزن و چربی بدن می شوند.

تمرینات اینتروال شدید HIIT قلب شما را وادار می کنند تا با تغییرات سرعت و شدت تمرین خود را وفق دهد و با توجه به شدت تمرین و نیاز بدن به خون، پمپاژ خود را تغییر دهد. تغییر مکرر در سرعت، شدت و شیب دویدن باعث می شود سوخت و ساز بدن شما ساعت ها بعد از تمرین بالا بماند. در تحقیقی که در دانشگاه ولز انجام شد نشان داده شد که زنانی که تمرین اینتروال داشتند نسبت به گروهی که تمرین کاردیو انجام دادند ۳ برابر چربی بیشتر سوزانده و وزن کم کردند. ۳ برابر کاهش وزن بیشتر در نصف زمان، به نظر عالی است!

پونیشا :: نیروی کار مجازی

مطلب مرتبط: چربی سوزی با تمرینات کاردیو

طی تحقیق دیگر در دانشگاه اونتاریوی غربی، یک گروه شامل ۱۰ مرد و زن، ۳ بار در هفته تمرینات اینتروال شدید انجام دادند. در مقابل گروه دیگر ۳۰-۶۰ دقیقه تمرین کاردیو انجام دادند. در انتها مشخص شد گروه تمرینات اینتروال شدید، چربی بیشتری نسبت به گروه کاردیو از دست داده بودند. تمام این پژوهشها مهر تأییدی بر اثر مثبت تمرینات اینتروال بر چربی سوزی است.

به طور کل فواید تمرینات اینتروال شدید را می توان اینطور بیان کرد:

  • افزایش متابولیسم بدن به دلیل افزایش نیاز به اکسیژن حتی بعد از تمرین که سبب سوختن کالری و چربی پس از تمرین میشود.
  • این تمرینات بسیار سریع و در دسترس هستند. این یعنی اگر زمان کافی برای تمرین ندارید این تمرینات ایتخاب مناسبی هستند زیرا هم زمان کمتری احتیاج دارند و هم اینکه در هر مکانی قابل انجام هستند.
  • نیازی به وسیلۀ خاصی ندارند. اگر نمی توانید باشگاه بروید و یا دمبل و وسایل دیگر ورزشی در دسترستان نیست با استفاده از وزن بدنتان می توانید این تمرینات را انجام دهید.

اما نکتۀ منفی در مورد تمرینات اینتروال شدید چیست؟ اول اینکه بازگشت به حالت اولیه یا ریکاوری در این تمرینات بیشتر طول می کشد و تنها ۲۰-۳۰ دقیقه قبل از خستگی شدید می توانید تمرین کنید. دوم اینکه بعد از ۲۰ دقیقه بدنتان از شما متنفر می شود!

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر خیلی اضافه وزن دارید و حتی با راه رفتن و بالا رفتن از پله ها به نفس نفس می افتید تمرینات اینتروال شدید اصلاً برای شما مناسب نیستند زیرا به علت وزن زیاد فشار زیادی روی مفاصل اندام تحتانی شما وارد می شود و از استقامت قلبی تنفسی خوبی برای انجام این تمرینات برخوردار نیستید.پس اگر خیلی اضافه وزن دارید یا تازه تمرین دو را شروع کرده اید، بهتر است از تمرینات کاردیو یکنواخت استفاده کنید و پس از مدتی تمرینات اینتروال شدید را به طور تدریجی در برنامه خود بگنجانید.

در بخش بعدی در مورد اثر تمرینات با وزنه بر چربی سوزی صحبت خواهیم کرد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

فاطمه صمیمیان

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، مربی آمادگی جسمانی و بسکتبال

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. کیمیا گفت:

    سلام عزیزم از شما سپاسگزارم بابت مطالب خوبتون…منم امیدوارم بتونم به تناسب اندام برسم و تو همین روزا بهتون پیام موفقیتم رو بدم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *