اهمیت ورزش برای کودکان را بدانیم

ورزش برای کودکان متفاوت از ورزش در افراد بزرگسال است. ورزش برای کودکان بیشتر جنبه تفریح و بازی دارد و برای آنها نباید دنبال اهداف دیگری باشیم.

تفریح کودکان در چند سال اخیر بیشتر شامل تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری شده است و متاسفانه شاهد آن هستیم که ورزش برای کودکان و زندگی آنها نقش پر رنگی ندارد. پس نباید متعجب شویم که چرا کودکان این نسل اضافه وزن دارند. این بسیار مهم است که به فرزندانمان دربارۀ اهمیت سلامتی و سبک زندگی فعال آموزش دهیم.

قبل از هر چیزی ما به عنوان والدین باید اهمیت ورزش برای کودکان را بدانیم و سپس فرزندمان را آماده کنیم تا زندگی فعال‌تری داشته باشد.

ورزش برای کودکان فواید زیر را همراه خواهد داشت :

پونیشا :: نیروی کار مجازی

داشتن عضلات و استخوان های قوی تر

داشتن درصد چربی کمتر

کمتر شدن احتمال اضافه وزن

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

احتمال کاهش فشارخون و سطح کلسترول

نگاهی بهتر به زندگی یا همان رواج افکار مثبت

در کنار لذت بردن از مزایای ورزش منظم، ورزش برای کودکان می تواند فواید مهم دیگری از جمله خواب بهتر، توانایی استفاده بهتر از دستان و پاها را داشته باشد.

همیشه به یاد داشته باشید که ورزش برای کودکان به معنای قهرمانی نیست و ما به دنبال راهی هستیم که فرزندانمان را از بی تحرکی در پشت میز کامپیوتر به محیطی برای بازی هدایت کند تا تمام اجزاء آمادگی جسمانی آنها را درگیر کنیم.

۳ اجزاء مهم آمادگی جسمانی برای کودکان:

وقتی بچه‌ها را در حال بازی در پارک و یا در حیاط مدرسه می‌بینیم، ۳ اجزاء آمادگی جسمانی در آنها فعال است که شامل:

  • استقامت
  • قدرت
  • انعطاف‌پذیری

والدین باید فرزندانشان را تشویق کنند که فعالیت‌های متنوعی را اجرا کنند تا هر ۳ اجزاء آمادگی جسمانی را به‌کار گیرند.

استقامت زمانیکه بچه‌ها به طور منظم در فعالیت‌های هوازی درگیر می‌شوند نقش مهمی را در ورزش برای کودکان ایفا می‌کند. در زمان اجرای فعالیت‌های هوازی، ضربان قلب و تنفس سریع‌تر می‌شود. ورزش برای کودکان وقتی به صورت هوازی انجام شود و به طور منظم در برنامۀ هفتگی آنها جای گیرد باعث می‌شود که قلب قوی‌ترشود و همچنین توانایی اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها افزایش یابد.

فعالیت هوازی مثل:

  1. دویدن
  2. شنا
  3. دوچرخه‌سواری
  4. فوتبال
  5. اسکیت
  6. بسکتبال

این ورزش‌ها هر کدام تعریف خود را دارند و برای مثال در فرد بزرگسال ورزش بسکتبال یک فعالیت هوازی کحسوب نمی شود اما هدف از ورزش در کودکان چون تحرک و بازی است هر فعالیتب ممکن است هوازی باشد.

ورزش برای کودکان به منظور افزایش قدرت به این معنی نیست که آنها وزنه‌های سنگین را بلند کنند. کودکان اگر زیر نظر مربیان با تجربه ورزش کنند می‌توانند در باشگاه‌های بدنسازی نیز فعالیت کنند اما نه مثل تمرینات و برنامه‌های بزرگسالان.

اما به هر حال برای افزایش قدرت کودکان همیشه نیازی به باشگاه‌های بدنسازی نیست. شنا روی زمین، بارفیکس، درازو نشست و… می‌تواند عضلات کودکان را قوی کند.

ورزش برای کودکان به منظور افزایش انعطاف‌پذیری، تمرینات کششی است. بهتر است به جای اینکه شما بند کفش فرزندتان را ببندید اجازه دهید تا خودش خم شود و یا اینکه اسباب بازی‌هایش را خودش از روی زمین بردارد.

مشکلات بی‌تحرکی:

در ۳۰ سال اخیر درصد اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان بیشتر از ۲ برابر افزایش یافته است. اگرچه عوامل بسیاری در این جریان نقش دارند و کودکان را به سوی بی تحرکی سوق می دهند.

بر طبق گزارشات منتشر شده افراد ۸ تا ۱۸ سال تقریباً ۴٫۵ ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند و کودکان زیر ۸ سال در حدود ۷ ساعت از تلویزیون وبازی های کامپیوتری استفاده می کنند.

یکی از بهترین روش‌ها برای آنکه کودکان فعال‌تر شوند، محدود کردن زمانی‌ است که بچه‌ها بی‌تحرک هستند. آکادمی کودکان آمریکا پیشنهاد می‌کند که:

  • بچه‌های زیر ۲ سال به هیچ وجه نباید تلویزیون تماشا کنند
  • بچه‌های که بیشتر از ۲سال دارند باید ۱-۲ ساعت در روز و آن هم تنها برنامه‌های با کیفیت ومناسب سن خودشان را نگاه کنند.

مطالب فیت لیدی را در کانال تلگرام فیت لیدی دنبال کنید ♥

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۹ پاسخ

  1. هدیه گفت:

    your sit is very good

  2. مهرنوش گفت:

    ممنون خیلی استفاده کردم.

  3. سارا گفت:

    چه موضوع خوب و کاربردی،ممنون

  4. فریبا گفت:

    از راهنماییتون متشکرم

  5. میترا گفت:

    از سایت خوبتون ممنونم

  6. hengameh گفت:

    ممنون ازینکه سایتتون برای تمام سنین کاربرد دارد

  7. مونا گفت:

    Matalebe sitetun kheili khubo mofide mamnoon

  8. رعنا گفت:

    سایتون خیلی مفیده متشکر از مطلبتون

  9. mojdeh گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود،ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *