چگونه ورزش بدنسازی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد؟

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و هزار زن ایرانی سالانه به این سرطان مبتلا می‌شوند. اما نکته نگران کننده این است که ابتلا به سرطان سینه در ایران ۵ سال پایین‌تر از سطح جهانی گزارش شده است. اکنون  میانگین سن ابتلا به این بیماری در ایران بین ۴۵ تا ۵۵ سال است و  در حالی‌که این سن در کشورهای غربی بین ۵۰ تا ۶۰ سال اعلام شده است.

هیچ کس نمی‌تواند به طور دقیق پیش‌بینی کند که شما به این بیماری دچار می‌شوید یا خیر و یا به چه علت شما به این بیماری دچار شده‌اید، پس هنوز تحقیقات در حال بررسی برای یافتن یک پاسخ است. باید بگویم از آنجا که شما زن هستید و هورمون‌های زنانه دارید، همیشه در معرض ابتلا به سرطان سینه هستید.

اما محققان معتقدند که هرنوع ورزشی به طور چشم گیری خطر ابتلا به سرطان سینه که رایج ترین نوع سرطان در میان زنان است را کاهش می‌دهد.

photos.demandstudios.com-getty-article-19-237-479706989_XS

پونیشا :: نیروی کار مجازی

بر طبق دو پژوهشی که در هفته گذشته در جلسه سالیانه جامعه سرطان‌شناسی بالینی آمریکا ارائه شد، زنانی که به طور مرتب در برنامه هفتگی خود ترکیبی از تمرینات با وزنه (بدنسازی) و هوازی را اجرا کردند خطر ابتلا به سرطان سینه را ۳۰درصد کاهش دادند. نتیجه جالب از این تحقیقات این بود که حتی زنانی که عادت به سیگار کشیدن یا اضافه وزن ( عوامل خطرزا احتمال افزایش سرطان سینه) داشتند،  بعد از شرکت کردن در این برنامه تمرینی آنها نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دادند.

حال سوالی که محققین مطرح می کنند این است که “چرا ورزش می تواند مبتلا شدن شما به سرطان سینه را کاهش دهد؟” و” برای رسیدن به این هدف چه مقدار تلاش لازم است؟”

توضیح اساسی در پاسخ به این سوال را جیوتی پتل از اعضای جامعه سرطان شناسی بالینی آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: علت اصلی ابتلا به سرطان سینه هنوز مشخص نیست  و هر کسی می‌تواند دچار این بیماری شود اما ورزش ممکن است که تعداد سلول‌های چربی را که برای تولید استروژن مورد نیاز است را کاهش دهد، استروژن هورمون اصلی بدن زنان است که مقدار زیاد آن عاملی برای ایجاد سرطان سینه اعلام شده است. به نظر می‌رسد که ممکن است در بدنسازی تمریناتی مثل اسکوات، پرس سینه، پرس سرشانه و… در کاهش مقدار استروژن مفید باشد.

در یک تحقیق دیگر که در سال ۲۰۱۲ در هاروارد انجام شد به این نتیجه رسیدند که تمرینات بدنسازی قدرتی موجب می‌شود بدن هورمونی به نام “آیریزین” را تولید کند. آیریزین باعث تغییر در سلول‌های چربی می‌شود و راهی برای بالا بردن متابولیسم (سوخت و ساز) است که در نهایت منجر به سوختن کالری بیشتر می شود.

بهتر است بدانید که فواید بدنسازی تنها ساختن عضلات زیبا نیست و کاهش هورمون استروژن و تولید هورمون آیریزین از فواید تمرین با وزنه است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش اساسی دارند.

اما در مورد این سوال که چه مقدار ورزش لازم است؟ محققان به این نتیجه رسیدندکه دقیقه‌هایی که شما به ورزش اختصاص می‌دهید مهم است و شدت تمرین می تواند در مراحل بعدی در اولویت قرار گیرد.

پس تمرکزتان را برای شروع یک زندگی فعال با ورزش بر روی دقایقی که می توانید به فعالیت بپردازید بگذارید.

شاید دلیل اصلی من برای نوشتن این مطلب آگاه ساختن شما از این موضوع است که فعالیت بدنی شاید از شما در برابر عوامل خطرزا سرطان سینه حفاظت کند.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲ پاسخ

  1. مهرنوش گفت:

    ممنون بسیار مفید بود.

  2. mojdeh گفت:

    ممنون از سایت خوبتون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *