نکات کلیدی برای مربیان بدنساز خانم

دنیای ورزش و ورزش کردن، از جهات مختلفی سرشار از قوانین خاص خود است ، عمل کردن به قوانین باعث اجرای درست حرکات و عدم آسیب دیدگی می شود. اما آیا تاکنون به زمزمه هایی که در باشگاه های ورزشی بین ورزشکاران مختلف رد و بدل می شود توجه کرده اید؟…

حواستان جمع باشد ، راهنمایی های غلط زیادی وجود دارد که در باشگاهای ورزشی با آن مواجه خواهید شد، برهمین اساس بدترین نکات ورزشی که بسیار شایع است را باید به عنوان مربی بدانید تا برای آنها جواب منطقی داشته باشید.

  • وزنه های سنگین برای زنان باعث بزرگ شدن ماهیچه ها می شود

شما باید به عنوان یک مربی بدنساز، یکی از بزرگترین ترس های زنان از شروع تمرینات با وزنه را بشناسید. زنان همیشه نگران وزنه های سنگین و رشد ماهیچه هایشان هستند،  به علت کم بودن هورمون مردانه یعنی تستوسترون در زنان این اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک خانم از داروهای حاوی تستوسترون استفاده کند. این موضوعی است که بیشتر زنان را تحت تاثیر آن هستند. راهنمایی های بد باعث شده تا اکثر زنان از بدست آوردن عضلاتی قوی بی نصیب باشند. وقتی شما از چگالی بیشتری در عضلات برخوردار هستید ( منظور تراکم ماهیچه است نه اندازه ی آن ) در واقع متابولیسم بدن شما افزایش می یابد. تفاوت هورمونی بین زنان ومردان تنها دلیلی است که باور حجیم و مردانه شدن زنان با تمرین با وزنه های سنگین را برای متخصصان فیزیولوژی غیر قابل باور نموده است.

مطلب مرتبط: آیا بدنسازی زنان را حجیم و مردانه می کند؟

پونیشا :: نیروی کار مجازی
  • تمرین با وزنه باعث بزرگ شدن سینه ها می شود

بسیاری از دختران و زنان با این امید به باشگاه می آیند که شنیده اند تمرین بدنسازی می تواند برای سینه هایشان مثل معجزه باشد، اما متاسفانه این یک باور نادرست است که از نظر علمی منسوخ شده است. سینه بافت چربی است و این بافت نمیتواند به بافت عضلانی تبدیل شود. پس سینه های افتاده شاگرد شما با بدنسازی بالا نمی آید. با بدنسازی عضلات پشت قوی تر و باعث بهتر شدن وضعیت راستای بدن می شود و همین موضوع شاید دلیلی باشد برای اینکه تصور شود بعد از تمرین با وزنه سینه ها فرم گرفته است. عضلات بالای سینه هم می تواند با تمرینات بدنسازی رشد داشته باشد که باز هم می تواند همین تصور را به وجود آورد. اما در مجموع باز هم تکرار می کنم که هر اتفاقی هم که برای عضلات پشت و یا بالای سینه هم بیافتد، سینه ای که افتاده است با تمرین بدنسازی بالا نمی آید.

  • وزنه های سبک و تعداد بالا باعث چربی سوزی می شود

این موضوع هم در مردان و هم در زنان مطرح است اما به علت تمایل بیشتر زنان برای برداشتن وزنه های سبک، این موضوع در زنان بسیار بیشتر دیده میشود. به عنوان مربی باید از این موضوع اگاه باشید و بدانید که یکی از شایع ترین بحث ها در باشگاه ها می باشد. تحقیقاتٍ بسیاری در این زمینه انجام شده است و چیزی که مربیان باید از آن آگاه باشند این است که وزنه های سنگین تنها راه مبارزه با چربی های بدن است. تمرین با وزنه های سنگین باعث می شود بافت های عضلانی دچار میکروتروما ( پارگی در بافت عضلانی) شده و بدن برای ترمیم بافت ها تا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تمرین متابولیسم یا سوخت و ساز خود را افزایش دهد و این باعث سوزاندن کالری بیشتر در افراد خواهد شد. دلیل بعدی برای انتخاب وزنه های سنگین به جای وزنه های سبک برای چربی سوزی به علت تقویت بیشتر عضلات است که همین موضوع باعث می شود عضلات بدن شما قوی تر شود و یک بدن عضلانی و قوی نسبت به یک بدن با درصد چربی بالاتر، کالری بیشتری در طول روز می شوزاند.

پس به عنوان مربی آگاه باشید و سعی کنید وزنه های درستی برای شاگردانتان انتخاب کنید و از وزنه های سبک که شاگردان شما به راحتی می توانند بیشتر از ۱۵ تکرار آنها را جابه جا کنند خودداری نمایید.

مطلب مرتبط: آیا واقعاً تمرین با وزنه های سبک باعث چربی سوزی می شود؟

  •  تمرین با وزنه باعث افزایش وزن می شود.

زمانیکه شاگردان شما تمرین با وزنه را انتخاب می کنند این یعنی تمرین بر روی عضلات، پس می تواند باعث افزایش وزن عضلات شود اما بدن شما در حال از دست دادن چربی ها و کاهش سایز نیز می باشد، پس می توان نتیجه گرفت که در برخی زنان وزن افزایش، در برخی بدون تغییر و در برخی کاهش می یابد. سا ورزش بدنسازی و یک رژیم غذایی صحیح شاگردان شما می توانند از فواید تمرینات بدنسازی و کاهش درصد چربی بدن بهره مند شوند. اما نکته قابل توجه این است که شما نباید اجازه دهید که شاگردانتان به طور پیایی خود را وزن نمایند.

مطلب مرتبط: ترازو یا تناسب اندام کدام یک را انتخاب می کنید؟

  • تمرین با وزنه باعث تبدیل عضله به چربی می شود

خیلی از خانم هایی که اضافه وزن دارند در اطرافمان هستند که هیچ گاه حاضر نیستند به سمت ورزش بدنسازی بیایند. آنها بر این باورند که بدنسازی باعث می شود چربی بدن آنها تبدیل به عضله شده و در همین سایز اما سفت و مردانه شوند. همینطور خیلی از مردان تصور می کنند می توانند با تمرین بدنسازی چربی های بدن خود را به عضله تبدیل کنند. اما آیا واقعاً این موضوع امکان پذیر است؟!

همانطور که در همین مقاله به این موضوع اشاره کردم، چربی و عضله دو بافت مجزا از هم هستند و نمی توان آنها را به هم تبدیل کرد. این باور که می توان با تمرین چربی را به عضله تبدیل کرد باور نادرستی است که از نگاه سطحی و ظاهری برخی مربیان ناآگاه به آناتومی و فیزیولوژی انسان، به دست آمده است. این موضوع آشکار است که اگر کسی تمرین بدنسازی انجام دهد حجم عضلاتش افزایش پیدا می کند و درصد چربی بدنش نیز کاهش پیدا می کند که این افزایش حجم عضله و کاهش درصد چربی بدن در مردان بسیار بیشتر از زنان است. پس خیالتان راحت باشد تا بتوانید شاگردانتان را کاملاً از این موضوع آگاه کنید تا زنان بدون نگرانی از تبدیل چربی به عضله و یا عضله به چربی به باشگاه های بدنسازی وارد شوند.

مطلب مرتبط: آیا تبدیل چربی به عضله با تمرین بدنسازی امکان پذیر است؟!

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. zahra farhanian گفت:

    عااالی…..مثل همیشه مفید و کاربردی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *