ماهی یعنی سلامتی، زیبایی، جوانی

همیشه حضور و جاافتادن یک فرهنگ در جامعه ای خاص دلیل بر درستی آن نیست. انسان و جامعه خردمند و آگاه، برای گام برداشتن در مسیر رشد و تعالی باید ذهنی انعطاف پذیر داشته باشد. ذهنی باز که با دیدن فرهنگهای سایر جوامع، نقاط قوت و مثبت آنها را گلچین کرده و درون خود جا بیندازد. یکی از این فرهنگها، فرهنگ غذاییست. پزشکان و متخصصان تغذیه اغلب تکرار می کنند: “ما باید ماهی بیشتری در وعده های غذاییمان بگنجانیم”. بعنوان مثال ژاپنی ها و مردم کشورهای ساحلی، بطور میانگین، طول عمر بیشتری داشته و در زمینه سرطان و بیماریهای قلبی عروقی با مشکلات کمتری مواجه می شوند، زیرا در آنجا مصرف ماهی شکل یک عادت غذایی را به خود گرفته است!
متاسفانه با وجود تاکید بسیار محققان و متخصصان حوزه ی بهداشت و سلامت، در اکثر نواحی ایران عزیز، هنوز فرهنگ مصرف غذاهای دریایی بخصوص ماهی های چرب (روغنی) گسترش پیدا نکرده و این مسئولیت بر دوش من، شما و تک تک افراد جامعه است که با روی آوردن به سمتی نو، این فرهنگ غذایی را بصورت یک عادت مثبت در خود، خانواده و جامعه ای که عضوی از آن هستیم بسط و گسترش دهیم.

family-dinner1

پروتئین و روغن ماهی:
علاوه بر اینکه گوشت ماهی یک منبع غنی پروتئین با کیفیت بالاست، ماهی های چرب مثل سالمون(آزاد)، قزل آلا، ساردین و… تنها منبع دارای اسیدهای چرب DHA و EPA طبیعت اند. این ۲ اسیدچرب جزو خانواده ی چربی های امگا ۳ محسوب می شوند که برای رشد و نمو طبیعی ضروری اند. ضروری به معنای اینکه، بدن شما قادر به تولید کافی آنها نیست و شما تنها از راه غذایی که میخورید می توانید آنها را به بدن خود برسانید. با توجه به اینکه این عاملان سلامتی تنها در ماهی های چرب نهفته اند، دیگر باید متوجه شده یاشید که دلیل این همه تاکید بر مصرف ماهی های چرب چیست!
وجود ویتامین های گروه B و D، املاح معدنی مثل آهن، روی، ید، مس، پتاسیم، کلسیم، سدیم، سلنیوم و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFA) باعث شده،  همانطور که در مطلب قبلی آمد، متخصصان تغذیه بگویند: “مصرف حداقل دو نوبت ماهی های چرب در هفته می تواند سلامت و طول عمر افراد را تضمین کند”.

healthy-facts-about-fish11-600x399
آثار ماهی و امگا ۳ بر سلامتی- زیبایی- تناسب اندام:
۱- پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی، بی نظمی ضربان قلب، فشار خون بالا، دیابت، بیماریهای خود ایمنی، سرطان، کاهش فرایند پیری و افزایش ایمنی بدن
۲- استخوان: حفاظت از استخوانها و پیشگیری از بیماری پوکی استخوان بخاطر داشتن ویتامین D
۳- مغز: سلامت مغز و اعصاب، جلوگیری از آلزایمر، افسردگی و اضطراب
۴- تناسب اندام: تحقیقات بسیاری با مطالعه تاثیر مصرف روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ به این نتیجه رسیده اند که امگا ۳(چربی خوب) می تواند از طریق افزایش سوختن چربی ها، باعث کاهش بافت چربی بدن و به دنبال آن کاهش چاقی و افزایش تناسب اندام شوند. مصرف روغن ماهی اثر ورزش را در کاهش وزن و تناسب اندام تقویت می کند. مطالعات نشان داده اند داوطلبانی که در کنار ورزش از امگا ۳ که در روغن ماهی وجود دارد استفاده کرده اند، بدنشان چربی بیشتری را از دست داده است.
۵- سلامت پوست: رشد  و عملکرد طبیعی پوست، رفع خشکی پوست و شفاف شدن آن
۶- سلامت مو: ترکیب پروتئین و روغن های خوب ماهی، یک غذای عالی برای موهای شماست. موها برای رشد به پروتئین نیاز دارند و از آنجا که ماهی های مختلف سرشار از پروتئین هستند نیاز مو به پروتئین را رفع می کنند. همچنین امگا ۳ موجود در روغن ماهی با تقویت فولیکول مو، از خشکی و ریزش موها جلوگیری می کند و موهایی درخشان برای شما به ارمغان میاورد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

shutterstock_66218887
با وجود فواید بیشمار ماهی، متاسفانه بعضی افراد نسبت به آن حساسیت دارند و باید از مصرف آن پرهیز کنند. این افراد و همچنین افرادی که به هر دلیلی قادر به مصرف غذاهای دریایی نیستند، بایستی با پزشک خود مشورت کنند تا طبق توصیه و تجویز پزشک، از طریق مصرف مکمل هایی مانند مکمل روغن ماهی و مکمل ویتامین D کمبود مواد مغذی بدن خود را جبران کنند.
به نظرم با توجه به فواید این غذای طبیعی و فوق العاده، برای اتمام این مطلب تنها یک جمله کافیست: ماهی بخورید تا سالم و زیبا بمانید!

پونیشا :: نیروی کار مجازی

ساغر فریدی

کارشناس ارشد فیزیولو‍ژی ورزشی

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲ پاسخ

  1. نازنین مقصودی گفت:

    باید بگم که من قبلا اصلا ماهی دوست نداشتم ولی از وقتی تو برنامه غذایی که گرفتم خوردن ماهی سفارش شده بود به خوردن ماهی علاقمند شدم و الان هفته ای ۲ بار ماهی میخورم مرسی از سایت خوبتون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *