آیا عرق کردن هنگام ورزش نشان دهندۀ لاغر شدن است؟

اخیراً شما یک جلسۀ تمرینی را پشت سر گذاشته اید که در آن کلی عرق کرده اید و اگر اشتباه نکنم این از نظر شما یعنی یک جلسۀ تمرینی فوق العاده داشته اید!

متخصصان در زمینۀ علم ورزش این قضیه را بارها منتشر کرده اند که ” عرق کردن همیشه یک نشانۀ عالی برای اینکه شما متوجه شوید یک جلسۀ تمرینی خوب داشته اید، نیست”. اما یک تصور رایج غلط در میان مردم این است که مقدار عرق کردن تعیین کنندۀ مقدار کالری سوزانده شده در تمرین است.

اول از همه باید دلیل اینکه چرا ممکن است برخی افراد در ورزش عرق کنند و یا برخی اصلاً عرق نکنند را بدانید. عرق کردن فرآیندی است که بدن به وسیلۀ آن از گرمازدگی جلوگیری می کند. زمانیکه شما ورزش می کنید گرمای داخلی بدنتان کم کم بالا می رود و این امر واکنش بدن به عرق کردن را تحریک می کند. سپس بعد از تبخیر عرق از روی پوست، شما احساس کاهش دما و خنک شدن می کنید. پس همینجا نتیجه میگیریم که یکی از دلایل اصلی و حیاتی برای عرق کردن جلوگیری از گرما زدگی و به تعادل رساندن دمای داخلی بدن است.

اما باید این مورد را یادآوری کنم که پاسخ بدن هر فرد متفاوت است. برخی افراد بدون اینکه فعالیت بدنی زیادی داشته باشند عرق زیادی می کنند، درحالیکه برخی دیگر ممکن است بعد از ۶۰ دقیقه ورزش، هنوز مانند کسانی به نظر برسند که اصلاً فعالیت بدنی نداشته اند.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

مقدار تعریق بدن می تواند به عوامل بسیاری مانند: درجه حرارت، رطوبت و حتی اینکه شما چقدر از آمادگی جسمانی برخوردارید مرتبط باشد. معمولاً افرادی که از نظر بدنی آمادگی بیشتری دارند زودتر شروع به عرق ریزی می کنند زیرا بدن آنها سریع تر دمای داخلی را تنطیم میکند و با عرق ریزی سریعتر، بدن را خنک تر می کند.

آیا عرق کردن بیشتر به معنای سوزاندن کالری بیشتر است؟

ازآنجایی که ما اغلب عرق کردن را به ورزش ربط می دهیم، پس این برای ما نتیجه گیری را آسان می کند و در بیشتر مواقع ما این تصور را داریم که عرق کردن بیشتر مساوی است با سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه لاغری سریع تر!

اما حقیقت این است که مهم نیست شما چه مقدار در جلسۀ تمرینی‌تان عرق کرده باشید( خیلی زیاد یا بسیار کم )، تنها چیزی که مهم است و باید به آن توجه شود این است که با تمرین سخت چه مقدار کالری سوزانده اید.

اگر پس از اتمام یک کلاس یوگا، یک جلسه تمرین اینتروال شدید ، تمرینات بدنسازی و یا هر ورزش دیگری که داشته اید، بر روی ترازو بروید متوجه خواهید شد که وزنتان اندکی کمتر شده است. این کاهش وزن به دلیل از دست دادن آب بدن است و نه کاهش چربی بدن و باید متذکر شوم که این کاهش وزن، موقتی است و بعد از نوشیدن آب وزن شما به حالت اول بازمی گردد.

در یک تحقیق که در دانشگاه ایالت کولورادو انجام شد، محققان کشف کردند که در ۹۰ دقیقه از نوعی کلاس یوگا به نام بیکرام ( نوعی یوگا که در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد انجام می شود)، مردان در حدود ۴۶۰ کالری و زنان ۳۳۰ کالری سوزانده اند. این خیلی کمتر از آن مقداری است که شما تصور می کردید. دلیل آن است که کلاس های با درجۀ حرارت بالا باعث بهبود انعطاف پذیری می شود، نه افزایش سوختن کالری بدن شما. این در حالی است که شما ممکن است در کلاس بیکرام بسیار بیشتر از یک جلسه تمرین بدنسازی عرق کنید اما شما کالری کمتری سوزانده اید زیرا شدت تمرین شما بسیار پایین است و نمی توانید خوب تمرین کنید.

واقعاً چه چیزی باعث سوختن کالری بیشتر می شود؟

مدت و شدت تمرین هر دو از عوامل بسیار مهم برای افزایش سوختن کالری بدن شما هستند.  کالج آمریکایی طب ورزشی برای یک کلاس ایروبیک به منظور کاهش وزن بیشتر از ۱۵۰ یا ۲۵۰ دقیقه در هفته فعالیت با شدت متوسط را پیشنهاد می کند.

برای تمرینات بدنسازی برای دستکاری شدت تمرین به منظور کاهش چربی بدن به راحتی می توان با تغییر در مقدار وزنه ها به این هدف رسید. عموماً برای ساختن عضلات شما باید یک وزنه ای که به اندازۀ کافی سنگین باشد را برای ۸ تا ۱۵ تکرار بتوانید جابه جا کنید، شما باید سخت بودن تمرینتان را احساس کنید اما نه تا حدی که برایتان غیر ممکن باشد.

اما اگر در جلسۀ تمرینی تان خبری از عرق کردن نبود نباید برای شما به این معنی باشد که تمرین خوبی نداشته اید. پس بنابراین استرسی دربارۀ عرق نکردن نداشته باشید و فقط تمرکزتان را بر روی تمرینتان بگذارید. به یاد داشته باشید که اگر برای کاهش وزن تلاش می کنید، باید شدت تمرین برایتان مهم باشد نه فقط چیزی که باعث شود شما عرق کنید.

sweating-better-workout

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۵ پاسخ

  1. shade گفت:

    ایا تعریق در ورزش صورت را لاغر میکند؟

  2. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید
    من رشته اصلیم شناست و چند ماهی میشه بدنسازیم کار میکنم(البته بهتر بگم کار باوزنه چون فعلا سنگین کار نمیکنم)
    چون موقع شنا عرق کردن معلوم نمیشه نمیتونم بفهمم عرق کردم یا نه ولی تو بدنسازی هم که کار میکنم بدنم دم میکنه ولی عرق نمیکنم و بعضی وقتا تمرین های بدنسازی شنا میکنم شروع به عرق کردن میکنم
    علت اینکه کم عرق میکنم و یا اصلا عرق نمیکنم چیه ایا مشکلی پیش میاد برام؟
    سن…۱۸ قد…۱۷۵ وزن….۶۲

  3. سهیلا گفت:

    عالی بود.

  4. M.vz گفت:

    سلام خسته نباشید
    ایا این درسته که میگن بعداز تعریق باید فوری دوش گرفته بشه،وگرنه عرق دوباره جذب بدن میشه؟

    • فیت لیدی گفت:

      سلام ممنون. خیر، دوش گرفتن بعد از تمرین از جنبه بهبود ریکاوری و نظافت توصیه می شود و از لحاظ علمی جذب عرق دوباره امکان پذیر نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *