حفظ روند سوزاندن کالری بعد از ورزش Afterburn

هرچند تمامیِ فعالیت ها نیاز به صرف انرژی دارد اما طبق مطالعات ورزش شدید ، مخصوصاً انجام تمریناتی برای سوزاندن چربی ها روند سوزاندن کالری حتی بعد از فعالیت مورد نظر را هم ادامه دار خواهد کرد. پس بسته به نوع تمرین حتی اگر در باشگاه کارتان با تردمیل هم تمام شده باشد اما رونده سوزاندن کالری ادامه خواهد داشت.

سخت و هوشمندانه تمرین کنید

اصطلاحِ “afterburn” یا اثر پس سوزی ، که بیشتر شبیه به کلماتِ علمیِ مربوط به علم موشک سازی است چیز جدیدی در دنیایِ ورزش و تناسب اندام نمی باشد. مطالعات زیادی نشان داده که ارتباط قویی بین میزان کالری و شدت تمرینات وجود دارد. درواقع هرچه تمرینات شدید تر و طولانی تر باشد بدن، اکسیژن بیشتری را تقاضا می کند و این به آن معناست که نرخ متابولیسم بدن افزایش می یابد و کالری بیشتری در بدن سوزانده خواهد شد.

طبق یک تحقیق که ۱۴ ساعت پس از انجام فعالیت از داوطلبی که در یک چرخه تمرینی ۴۵ دقیقه ای شدید شرکت کرده بود، نشان داد که ۱۹۰ کالری بیشتر نسبت به روزی که اصلاً ورزش نکرده بود سوزاند.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

اما منظور از ورزش شدید چیست؟… طبق یک آزمایش که در آن ۱۰ داوطلب مرد جوان شرکت کرده بودند مشخص شد که میزان کالری سوزانده شده در حین تمرین و بعد آن بین افراد مختلف متفاوت است و برای اکثر مردم میزان کالری سوزانده شده با انجام ۷۰ تا ۸۵ درصد تمرینات با حداکثر فشار ( ضربان قلب فرد ) مشابه با میزان کالری سوزانده شد بعد از تمرینات است. البته در برخی تحقیقات مشخص شده که تمرینات طولانی تر مثلاً تا سقف ۶۰ دقیقه در روز تاثیر بهتری در رونده سوزاندن کالری دارد اما مسلماً نمی توان همیشه تمرینات را طی مدت طولانی انجام داد.

البته این تنها به تمرینات کاردیو محدود نمی شود ، با انجام تمرینات تحت فشار بالا مثل تمرینات استقامتی در دوره ای کوتا و فشرده می توان شاهد افزایش کالری سوزانده شده بعد تمرینات بود. بنابراین ممکن است برای حفظ رونده سوزاندن کالری بعد ورزش کردن بهای زیادی را پرداخت کنید.

من قبلاً به این مدل تمرینات اشاره کردم و آن را به اسم تمرینات اینتروال به شما معرفی کردم. تمرینات اینتروال در کمترین زمان باعث سوزاندن کالری بسیار زیاد در حین تمرین و همچنین به علت فقدان اکسیژن ، پس از تمرین هم باعث افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری می شود و این به این معنی است که تمرینات اینتروال باعث پس سوزی پس از تمرینات می شود.

مطلب مرتبط: چگونه تمرینات اینتروال باعث چربی سوزی می شود؟

در نهایت

ورزش کردن با فشار بالا می تواند تا چندین ساعت بعد از تمرینات رونده سوزاندن کالری را ادامه دهد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *