انجام حرکات کششی قبل تمرین بهتر است یا بعد تمرین؟

گرم کردن بخش مهمی از تمرین است  و حرکات کششی نیز بخشی از گرم کردن است. همانند گرم کردن در سرد کردن نیز ار حرکات کششی استفاده می شود.

برخی از حرکات کششی برای تمرین مفید به نظر می رسند اما زیاد ضرورتی ندارند. شاید شما این موضوع را باور دارید که لمس کردن انگشتان پایتان برای مدتی کوتاه بعد از یک دور دویدن بروی تردمیل می تواند واقعاً موثر باشد. ثابت شده که حرکات کششی بر روی عضلات می تواند برای ورزش کردن شما مفید واقع شود اما چگونه ؟ با ما همراه باشید.

کشش عضلات قبل از تمرین می تواند برای بهبود عملکرد عضلات و همینطور جلوگیری از آسیب دیدگی موثر باشد، مخصوصاً زمانی که شما بعد از بیدار شدن از خواب و یا هنگامی که مدتی طولانی کم تحرک بوده اید تصمیم دارید ورزش کردن را شروع کنید.

طبق یکی از مطالعات به عمل آمده انجام حرکات کششی به مدت ۱۵ دقیقه قبل از تمرین می تواند از آسیب دیدگی عضلات شما جلوگیری کند ، اما شاید با خود فکر می کنید که ما در رابطه با چه نوع حرکات کششی صحبت میکنیم؟

پونیشا :: نیروی کار مجازی

پیشنهاد می شود که همیشه قبل از ورزش کردن با تمرینات مختلفی بدن خود را گرم کنید. برخلاف حرکات کششی که در موقعیت ثابت باید عضلات خود را کشش دهید ، تمرینات مربوط به گرم کردن می تواند مانند ورزش کردن،  بدن شما را در موقعیت هایی مختلف قرار دهد. به عنوان مثال : دوندگان بطور معمول برای گرم کردن خود از حرکات کششی پویا استفاده می کنند مثلِ راه رفتن و ضربه زدن با پا به باسن خود ، درگیر کردن عضلات ران با حرکاتی کششی در حین آرام دویدن .

در واقع در حین انجام حرکات کششی پویا ، چون در حال حرکت هستید به نوعی دارید تمرینات کاردیو “cardio” انجام می دهید.

با تمرینات کششی پویا علاوه بر اینکه خطر آسیب دیدگی ماهیچه های شما کاهش می یابد ، عملکرد شما در ورزش کردن هم افزایش خواهد یافت. یکی از تحقیقات که روی کشتی گیران انجام شد نشان داد که اجرای تمرینات گرم کردن همراه با حرکات کششی پویا باعث بهبود سطح استقامت ، چابکی و عملکرد ورزشکاران خواهد شد همینطور مطالعاتی نشان داد که حرکات کششی پویا برویِ عملکرد عضلات و توان خروجی آنها موثر است.

با کشش عضلات مشکل دارید؟…

معمولاً اکثر ما انجام یکسری تمرینات سبک قبل از تمرینات ورزشی را کمی خسته کننده تلقی می کنیم از این رو ترجیح می دهیم تا بعد از تمرین به چند حرکت کششی بسنده کنیم. تمرینات کششی ایستا مانند کشش عضلات جلوی ران یا عضلات سینه بیشتر برویِ افزایش انعطاف پذیری و شل کردن عضلات تاثیر گذار است از این رو این حرکات بعد از تمرینات ورزشی توصیه می شود.

مطلب مرتبط: چند حرکت کششی ساده که هر روز باید انجام دهید.

ورزش یوگا

هرچند برخی تحقیقات نشان داده که مزایای تمرینات کششی ایستا قبل از تمرین خیلی کمتر از انجام آن بعد از تمرین است و حتی می تواند باعث کاهش عملکرد عضلات شود ، یکی از مطالعات از داستانی حکایت دارد که برخی ورزشکارانی که قبل از تمرین اسکات با هالتر حرکات کششی انجام داده بودند با کاهش توازن و وزنه زدن در حرکت خود مواجه شدند و همچنین دونده ای که قبل از دو ۳۰ متر حرکت کششی ایستا انجام داده بود عملکرد منفی در دویدن خود داشت بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که حرکات کششی ایستا قبل از ورزش می تواند تاثیر منفی بروی بدن داشته باشد و بهتر است از انجام آن قبل از تمرینات ورزشی اصلی خودداری شود.

اما همچنان برخلاف حرکات کششی ایستا ، مربیان و ورزشکاران زیادی معتقدند که حرکات کششی پویا باعث بهبود عملکرد در ورزش کردن خواهد شد وحرکات کششی ایستا برای کسانی که به مدت طولانی بی تحرکت می باشند ، مثل پشت میز نشینی می تواند موثر واقع گردد و به بهبود حالت عضلات آنها کمک کند.

در نهایت بهتر است از انجام تمرینات جدید بطور سرخود خودداری کنید و قبل از تصمیم گیری با یک مربی یا ورزشکار حرفه ای مشورت کنید.

مطلب مرتبط: حرکات کششی برای رهایی از درد کف پا

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

یک پاسخ

  1. mojdeh گفت:

    Mamnoon az matlabe besiar karborditun,mersi az fitlady

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *