ثابت نگه داشتن وزن پس از لاغری

خوب، بعد از ماه ها سختی کشیدن، عادات غذایی سالم و ورزش بالاخره به هدف مورد نظرتان در کاهش وزن رسیدید و به وزن ایده آل خود دست یافتید. به خودتان افتخار می کنید و بی صبرانه منتظرید همه اطرافیان تغییر را در شما ببینند و به تناسب اندام شما اشاره کنند.

خوشحالید، لباس هایتان خیلی خوب در تنتان می نشیند، در مهمانی ها احساس خوبی دارید و دوست دارید هر روز با خانواده و دوستان خوش باشید. بله، این احساس فوق العاده ای است.

holding+a+scale+and+sad

اما چیزی نمی گذرد که احساس می کنید لباس های جدیدی که کاملاً فیت تنتان شده بود مقداری برایتان تنگ شده!

پونیشا :: نیروی کار مجازی

بعد با خودتان می گویید:

«شاید بهتره دیگه به مهمونی و خوش گذرونی نرم و دیگه بیرون غذا نخورم.»

اما شما این کار را کردید و از آن لذت بردید. به جای اینکه عذاب وجدان بگیرید بهتر است کمی بیشتر فکر کنید که در آینده چه کنید که این اتفاق تکرار نشود.

خوب، چه کار می توانید بکنید؟

تمام چیزی که می خواهید این است که دوباره به وزن و بدن ایده آلی که از آن لذت می بردید برگردید و اجازه ندهید آن احساس خوب از بین برود.

اگر امکان نگه داشتن وزن ایده آل وجود نداشته باشد، دیگر آن همه تلاش و سختی کشیدن برای کاهش وزن چه ارزشی دارد؟

جالب است که بدانید راز نگه داشتن وزن ایده آل و تناسب اندام واقعاً یک راز نیست. این مسئله ساده است فقط چون باید به ورزش مداوم برگردید و آن را کنار نگذارید.

در حقیقت، نتایج تحقیقات نشان داده اند ورزش مداوم می تواند از بازگشت دوباره وزنی که ماه ها برای کاهش آن رژیم سخت گرفته اید جلوگیری کند. اگر کمی به تمرین عادات غذایی سالم هم بپردازید که اوضاع خیلی بهتر هم می شود.

تمرین در خانه

ما بر بخش ورزش به عنوان ابزاری برای ثابت نگه داشتن وزن ، بیشتر تاکید می کنیم چون فوایدش بسیار زیاد است. در مورد رژیم غذایی باید بگوییم که اکثر مردم اشتباه رژیم می گیرند و به بدن استرس زیادی وارد می کنند که خود عاملی برای برگشت وزن است (به دلیل ترشح هورمون کورتیزل).

اثرات مخرب رژیم های غذایی اشتباه:

وقتی شما به وسیله یک رژیم اشتباه و ناکارآمد وزن کم می کنید بدن سعی می کند از روش های مختلف با شما مقابله کند:

  • اولین اتفاقی که می افتد این است که مغزتان به شما می گوید گرسنه اید و باید بیشتر بخورید!
  • بدن سوخت و ساز پایه(BMR) خود را پایین می آورد تا شما به وزن قبلی برگردید.
  • چربی و سلول های عضلانی شما حساسیت به انسولین بیشتری پیدا می کنند. اگرچه این اتفاق خوبی برای سلامت بدن است اما باعث می گردد تا انرژی مازاد را به صورت چربی ذخیره کند به جای اینکه چربی را در عضلات بسوزاند.
  • در نهایت، کاهش وزن با رژیم اشتباه باعث کاهش توانایی شما در سوزاندن چربی و در عوض کمک به ذخیره انرژی مازاد به صورت چربی می شود.

به همین دلیل است که اکثر مردم در حفظ وزن ایده آل یا ثابت نگه داشتن وزن مشکل دارند.

بنابراین سوال ما از شما این است که وقتی به وزن مطلوب خود دست یافتید چگونه از بازگشت دوباره وزن جلوگیری می کنید؟ این ترسی است که در اکثر خانم ها وجود دارد و همین ترس باعث می شود از کوشش برای حفظ وزن دست بردارند و یک چرخه تکراری از اضافه وزن، رژیم غلط، کاهش سریع وزن و مجدداً اضافه وزن را طی می کنند.

پس اگر به دنبال راهی برای ثابت نگه داشتن وزن تان هستید با ما همراه باشید تا در قسمت بعدی این مطلب به نقش بی نظیر ورزش مداوم در حفظ وزن و تناسب اندام بپردازیم.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲ پاسخ

  1. سهیلا گفت:

    از این مطلب خیلی استفاده کردم. خداقوت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *