تمرین هوازی را قبل یا بعد از بدنسازی انجام دهیم؟

 تمرین هوازی را قبل یا بعد از بدنسازی انجام دهیم؟ این سوالی است که شاید ذهن خیلی از شما را مشغول کرده باشد.

اگر مطالب فیت لیدی را تا اینجا دنبال کرده باشید، اکنون این موضوع را به خوبی درک کرده‌اید که برای داشتن بدنی فیت، زیبا و متناسب، تنها تمرین هوازی بر روی تردمیل و یا الپتیکال کافی نیست. تمرین با وزنه های سنگین یا همان تمرین بدنسازی باعث قوی شدن و در نتیجه خوش فرم شدن بدن شما می شود. حتی اگر شما یک ورزشکار حرفه‌ای مثلاً در رشتۀ دو هم باشید برای قهرمان شدن باید تمرینات بدنسازی انجام دهید.

مطلب مرتبط:

آیا بدنسازی زنان را حجیم و مردانه می کند؟!

پونیشا :: نیروی کار مجازی

۲۰ دلیل برای اینکه چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

چربی سوزی با تمرینات کاردیو

برای تناسب و زیبایی اندام تنها یک راز وجود دارد ترکیب تمرینات بدنسازی با تمرینات کاردیو یا هوازی. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که ثایت کرده ترکیبی از تمرینات هوازی و بدنسازی شما را به بهترین نتیجه ممکن خواهد رساند.

مسئله اصلی اینجاست که اگر شما وقت ندارید که هر روز ساعتی را به ورزش اختصاص دهید اما تصمیم دارید که برای بهترین نتیجه هم تمرین هوازی و هم تمرین با وزنه را در یک جلسه داشته باشید باید تمرین هوازی را دقیقاً چه موقع انجام داد، قبل و یا بعد از بدنسازی؟

مثل همیشه در فیت لیدی سعی می کنیم نتیجه جدیدترین تحقیقات را در این رابطه برایتان گزارش کنیم.

 

شروع جلسه تمرینی با تمرین هوازی یا بدنسازی؟

در یک تحقیق که اخیراً در معتبرترین ژورنال علمی بدنسازی آمریکا به چاپ رسید، محققان افراد را در ۳ گروه تمرینی تقسیم کردند: گروه اول تنها تمرینات بدنسازی، گروه دوم در ابتدا دویدن و سپس بدنسازی و گروه سوم در ابتدا دوچرخه و سپس بدنسازی را اجرا کردند. آنها از این تحقیق نتیجه گرفتند که اجرای تمرین هوازی قبل از بدنسازی باعث شد که افراد نتوانند وزنه‌ها را در تمرین تا همان تکرار خواسته شده اجرا کنند و نسبت به گروهی که قبل از بدنسازی تمرین هوازی نداشتند زودتر به احساس خستگی رسیدند.

تحقیقات دیگری هم نشان دادند که اجرای تمرین هوازی قبل از بدنسازی می تواند بر اجرای تمرین با وزنه در آن جلسه تمرینی تاثیرگزار باشد و احتمالاً از کیفیت تمرین با وزنه کاسته می شود.

چند تحقیق علمی گزارش کردند که تمرین هوازی اگر قبل از بدنسازی اجرا شود بر پیشرفت قدرت اثر منفی دارد.

باشگاه بدنسازی بانوان

به بیانی ساده‌تر زمانیکه شما قبل از اجرای تمرین با وزنه با اجرای تمرینات هوازی بدنتان را تا حد ناتوانی خسته می‌کنید، شما نمی‌توانید وزنۀ سنگین‌تر، تکرارهای بیشتر و حجم تمرین بالاتری را تجربه کنید.

پس پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید جلسه تمرین بدنسازی داشته باشید بهتر است همان عضلات درگیر را گرم کنید و این قضیه مهم را بدانید که تمرین هوازی را بعد از تمرین بدنسازی اجرا کنید زیرا شما می‌خواهید با وزنه زدن قوی تر باشید و عضلاتتان را برای تناسب بدنتان به فرم دلخواه برسانید و این تنها وقتی امکان‌پذیر است که شما جلسۀ تمرینی خود را قبل از اینکه خسته شوید به پایان برسانید بتوانید.

شما کاملاً حق دارید جلسۀ تمرینی تان را خودتان انتخاب کنید، هرگونه که دوست دارید ورزش کنید و هر زمان که می هواهید به باشگاه بروید.

گاهی برای رسیدن به بهترین نتیجه در کوتاه ترین زمان روش‌های نادرستی را مانند مصرف قرص‌های چربی سوز، گرفتن رژیم‌های غذایی نادرست و… انتخاب می کنید. اما گاهی تغییرات کوچک در برنامه‌های تمرینی و سبک زندگی می تواند کلید موفقیت ما باشد.

مطلب مرتبط: چرا برای کاهش وزن به قرص های چربی سوز بگوییم نه!

فیت لیدی همواره به شما بهترین راه حل را پیشنهاد می کند. اگر وقت کافی برای ورزش دارید سعی کنید جلسه تمرین کاردیو یا هوازی شما از جلسه تمرین با وزنه یا بدنسازی‌تان مجزا باشد و هر کدام در یک روز انجام شود.

اما اگر زمان لازم را ندارید و در یک جلسه تمرینی باید هر دو نوع تمرین را انجام دهید بهتر است که تمرین هوازی بهد از تمرین بدنسازی انجام شود.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *