آیا تبدیل چربی به عضله با تمرین بدنسازی امکان پذیر است؟!

خیلی از خانم هایی که اضافه وزن دارند در اطرافمان هستند که هیچ گاه حاضر نیستند به سمت ورزش بدنسازی بیایند. آنها بر این باورند که بدنسازی باعث می شود چربی بدن آنها تبدیل به عضله شده و در همین سایز اما سفت و مردانه شوند. همینطور خیلی از مردان تصور می کنند می توانند با تمرین بدنسازی چربی های بدن خود را به عضله تبدیل کنند. اما آیا واقعاً این موضوع امکان پذیر است؟!

در مطلب قبلی در این باره گفته بودیم که چطور امکان تبدیل عضله که چربی با قطع تمرین وجود ندارد. در این مطلب می خواهیم بدانیم آیا تبدیل چربی به عضله با تمرین بدنسازی امکان پذیر است یا خیر.

اگر کمی از دانش آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان آگاه باشیم خوب می دانیم که عضله و چربی دو بافت متفاوت و مجزا از هم هستند. این باور که می توان با تمرین چربی را به عضله تبدیل کرد باور نادرستی است که از نگاه سطحی و ظاهری برخی مربیان ناآگاه به آناتومی و فیزیولوژی انسان، به دست آمده است. این موضوع آشکار است که اگر کسی تمرین بدنسازی انجام دهد حجم عضلاتش افزایش پیدا می کند و درصد چربی بدنش نیز کاهش پیدا می کند که این افزایش حجم عضله و کاهش درصد چربی بدن در مردان بسیار بیشتر از زنان است. اگر کسی خیلی سطحی به این فرد نگاه کند فکر می کند چربی هایش به عضله تبدیل شده در حالیه طی دو فرآیند مجزا حجم عضلاتش افزایش یافته و درصد چربی بدنش نیز کاهش پیدا کرده است.

تبدیل چربی به عضله

پونیشا :: نیروی کار مجازی

در حقیقت چربی بدن، انرژی مازادی است که در بدن ذخیره شده است. این بافت نرمی که همه از آن فراری هستند همان کالری های مازادی است که صرف انجام فعالیت های بدنی نشده و بدن ناچار به ذخیره آن شده است. چربی سوزی واژه ای است که خیلی ها به دنبال آن هستند و برای رسیدن به آن حاضرند هر راهی را امتحان کنند! مثلاً استفاده از قرص های چربی سوز!

اما عضله بافت فعال بدن انسان است. این بافت برای انجام فعالیت و جرکت نقش حیاتی دارد. در حقیقت این بافت مولد حرکت است. عضلات با انقباض خود نیرو را به استخوان وارد کرده و حرکت ایجاد می کنند. عضلات بدن با افزایش سن از دست می روند و همین یکی از دلایل ناتوانی در حرکت در افراد مسن است. اهمیت ورزش بدنسازی اینجا مشخص می شود. بدنسازی ورزشی که می تواند مقدار این بافت ارزشمند بدن، یعنی عضله را افزایش دهد و کارایی بدن در حرکت؛ تعادل و بسیاری از شاخص های فیزیولوژیک وابسته به سلامت را بهبود بخشد.

چربی را می توان به آسانی با بی تحرکی و پرخوری ساخت،کاهش چربی نیز با کم خوردن و تحرک بیشتر امکان پذیر است. اما عضله سازی به این سادگی ها نیست، برای برای عضله سازی باید تلاش زیادی کرد. تمرین بدنسازی انجام داد و میزان پروتئین معینی مصرف کرد. و کار سخت تر عضله سازی و چربی سوزی به طور هم زمان است که سوال خیلی از شماست! در مطالب بعدی حتماً در این باره خواهیم نوشت!

کاش به همین سادگی که خیلی ها فکر می کنند بود و می شد نقره را به طلا تبدیل کرد!

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۵ پاسخ

  1. Baran گفت:

    مطلب جالبی بود،متشکر از سایت خوبتون

  2. سارا گفت:

    مرسی از سایت فیت لیدی

  3. Mona گفت:

    Besiar mofid bood,mesi

  4. رعنا گفت:

    ممنون از سایت فیت لیدى

  5. mojdeh گفت:

    Mamnoon az matlabe khoobetun

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *