بهترین ورزش برای افرادی مبتلا به پوکی استخوان کدام است؟

بهترین ورزش برای افرادی مبتلا به پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان به عنوان یک بیماری استخوانی شناخته  می شود. پوکی استخوان به معنی استخوان پرمنفذ است که اشاره به استخوان سوراخ شده دارد که توصیف درستی از وضع استخوان‌ها در این بیماری است.

۶۳۵۱۷۸۸۷۷۲۴۷۰۰۰۸۸۸

پوکی استخوان در مردان نیز دیده  می شود اما در زنان بیشتر اتفاق می افتد. دلیل اصلی پوکی استخوان در زنان کمبود استروژن است که فقدان این هورمون پس از یائسگی به اوج خود می رسد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

برخی عوامل خطرزای غیر قابل تغییر در پوکی استخوان عبارت اند از :

  • افزایش سن
  • سابقه ی پوکی استخوان در خانواده (وراثت)، همچنین سابقۀ شکستگی های لگن در خانواده
  • برخی داروهای استفاده شده در معالجه ی سرطان سینه و سرطان پروستات که روی سطح هورمون اثر گذار است.

برخی عوامل خطرزای قابل تغییر در پوکی استخوان عبارت اند از :

به همین دلیل زنان باید به رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D  و شرکت در فعالیت ورزشی مناسب توجه کنند که این خود گام مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان به شمار می رود.

ورزش از افتادن و شکستگی جلوگیری میکند

فشار ناشی از ورزش و تحمل وزن برای رشد استخوان و تحریک سلول های استخوانی ضروری است. داشتن استخوان های مقاوم از شکستگی‌هایی که با افتادن در افراد مسن به وجود می آید، جلوگیری می کند و بهترین راه برای جلوگیری از افتادن در افراد مسن است. تعادل و قدرت از عوامل کلیدی جلوگیری از افتادن  است. حال سؤال اصلی این است که کدام ورزش می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی های وابسته به مسن شدن کمک کند، استخوان ها را مقاوم کند، همچنین دو عامل اصلی جلوگیری از افتادن در افراد مسن (تعادل و قدرت) را در بر داشته باشد ؟

تحقیقات زیادی برای یافتن بهترین ورزش برای افرادی مبتلا به پوکی استخوان  انجام شده و اکثر این پژوهش ها پیشنهاد کرده اند که تمرینات قدرتی (تمرین با وزنه) میتواند به جلوگیری از روند پوکی استخوان و حتی به ساختن استخوان تازه کمک کند.

shutterstock_50390293

در یک پژوهش که روی زنان پس از یائسگی انجام شد آنها در یک برنامه ی تمرین با وزنه برای یک سال شرکت کردند.تمام افراد شرکت کننده افزایش قابل توجهی در تراکم استخوانی در ناحیه ی ستون فقرات و لگن – مناطقی که بیشتر تحت تاثیر پوکی استخوان در زنان  مسن است- نشان دادند.

تمرین با وزنه به قوی شدن عضلات، حفظ تعادل و افزایش قدرت –که عوامل مهمی برای جلوگیری از افتادن در افراد مسن است- کمک می کند. وقتی که افراد به هفتاد سالگی می رسند، تنها حدود ۵۰% تا ۵۵% از توده ی عضلانی آنها باقی می ماند و شاید این دلیلی باشد برای اینکه با مسن شدن، افراد احساس ضعف و خستگی می کنند. تمرین با وزنه می تواند با حفظ تودۀ عضلانی از ضعف عضلات آنها جلوگیری کند. برای برنامه ی تمرینی افراد سالمند باید روی عضلات پشت و لگن آنها بیشترین تمرکز صورت گیرد، زیرا همان طور که گفته شد این مناطق بیشتر در معرض پوکی استخوان و شکستگی قرار دارند.

 

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۳ پاسخ

  1. مهری ابراهیمی گفت:

    خانم صفری عزیز ازاینکه اطلاعات ارزنده ومفید دراختیارما میزارین بینهایت سپاسگزاریم وامیدوارم که همیشه موفق باشید

  2. mojdeh گفت:

    مطلبتون خیلی مفید بود،ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *