بهترین ماده غذایی برای وعده صبحانه چیست؟

بارها این مطلب را خوانده و شنیده اید که وعدۀ صبحانه را نباید فراموش کرد! بله، صبحانه مهم ترین وعدۀ غذایی است و اگر صبحانه نخورید و معدۀ شما ساعات طولانی خالی باشد، دچار کمبود انرژی و ضعف می‌شوید. اما انواع مختلف صبحانه از لحاظ سطح انرژی با هم یکی نیستند. حتی زمانی که فکر می کنید صبحانۀ سالمی را خورده اید شاید این صبحانه سطح انرژی مورد نیاز شما را تأمین نکند.

امروز قصد داریم برای همیشه مسئله بشقاب صبحانۀ شما را برایتان حل کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید اگر بشقاب صبحانه‌تان را به دو نیم تقسیم کنیم همیشه باید نصف آن شامل میوه و سبزیجات و نصف دیگر آن نیز خود باید به دو نیم تقسیم شود که یک ربع آن غلات کامل و ربع دیگر آن پروتئین باشد. قسمت پروتئین مهم ترین بخش صبحانه است قسمتی که اکثراٌ به آن توجه نمی کنند.

۲۰۱۱۱۱breakfast-on-healthy-plate

اگر شما برای صبحانه فقط کربوهیدرات مصرف کنید متابولیسم یا همان سوخت و ساز شما دچار مشکل می شود. اینکه در ساعات ناهار شما چقدر احساس گشنگی می‌کنید به دو عامل بستگی دا رد: ۱) اینکه چقدر صبحانه خورده اید؟ و ۲) اینکه چه چیزی در صبحانه خورده اید؟ اگر پروتئین نخورید در موقع صرف نهار به شدت گشنه هستید و وقتی احساس گشنگی بیش از حد باشد شما در انتخاب غذا اشتباه می کنید و غذاهای پر کالری و نا سالم انتخاب می کنید. پس نتیجه می‌گیریم که نقش پروتئین در صبحانه احساس سیری طولانی مدت و کاهش اشتهای کاذب برای صرف تنقلات چاق کننده است.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

مطلب مرتبط: چگونه پروتئین باعث احساس سیری می شود؟

دلیل دیگر برای وجود پروتئین در صبحانه این است که سیستم گوارش بدن در موقع صبح خالی است و بهترین زمان برای دریافت ویتامین ها و پروتئین مورد نیاز بدن نیز همین زمان است. اکثر بانوان در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین در روز احتیاج دارند و اگر این میزان را  صبح  دریافت نکنند جذب  این مقدار پروتئین در طول روز کمی دشوار خواهد بود. اگر چه میزان پروتئین مورد نیاز بدن بستگی به وزن و میزان فعالیت بدنشما دارد.

به خاطر داشته باشید که بهترین نوع دریافت مواد مورد نیاز بدن از راه تغذیه است نه پودر و یا مکمل. در وعدۀ صبحانه تخم مرغ و پنیر کافی است تا شما پروتئین مورد نیاز را دریافت کنید بهترین منبع پروتئین حیوانات هستند مثل مرغ ،گوشت ، تخم مرغ ، شیر، پنیر، ماست و … اما منابع گیاهی را هم نباید فراموش کنید مانند لوبیا ، دانه ها و آجیل …

MyPlate-lunch (1)

پونیشا :: نیروی کار مجازی

آیدا کیاندوست

فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی هستم. از نوجوانی در رشته اسکواش فعالیت داشتم و دو دوره به اردوی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران دعوت شدم. 5سال پیاپی نفر اول استان شدم و هم اکنون در رشته بدنسازی و تناسب اندام فعالیت می کنم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *