بهترین غذاهای چربی سوز کدام اند؟

تمام خوراکی‌های اطرافمان چاق کننده نیستند و برعکس برخی از خوراکی ها به عنوان غذاهای چربی سوز شناخته شده اند. غذاهای چربی سوز به این معنی است که شما می توانید آنها را هر روز در رژیم غذایی خود مصرف کنید تا سوخت وساز بدنتان را افزایش و وزنتان را کاهش دهد. غذاهای چربی سوز می‌توانند برای افزایش سلامت شما بسیار مفید باشند.

غذاهای چربی سوز را به رژیم غذای خود اضافه کنید و از ورزش غافل نشوید. اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید قبل از اینکه لیست غذاهای چربی سوز را به شما معرفی کنم این است که اگر مقدار کالری دریافتی روزانه شما بیش از نیاز بدنتان باشد هرچقدر هم غذاهای چربی سوز در رژیم شما باشد به کاهش وزن شما کمکی نخواهدکرد. غذاهای چربی سوز وقتی که شما مقدار کالری دریافتی خود را تنظیم کردید می‌تواند در فرایند لاغری بسیار اهمیت داشته باشند. پس اولویت این است که شما رژیم غذایی متناسب با نیازتان را از نظر مقدار کالری بدانید و سپس از تمامی مواد غذایی چربی سوز در این مقاله برای کمک به کاهش وزن استفاده کنید.

۱) گریپ فروت

Grapefruit

پونیشا :: نیروی کار مجازی

گریپ فروت میوه ای نیست که همیشه در سبد خرید افراد باشد اما خواندن این مطلب شاید این میوۀ با ارزش را به لیست خرید شما اضافه کرد! گریپ فروت به عنوان یک میوه چربی سوز شناخته شده و سرعت سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند. بعلاوه گریپ فروت سرشار از فیبر است و از این رو کمک خواهد کرد که شما سریعتر احساس سیری کنید و به همین دلیل به سراغ هله و هوله و غذاهای پر چرب نروید. این میوه بسیار کم کالری است و در هر ۱۰۰گرم تنها۳۰ کالری دارد. گریپ فروت جزء غذاهای چربی سوز عالی محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط:  دو ماده بسیار مهم برای کاهش وزن را بشناسید

۲) کرفس

Celery

راز کرفس بسیار ساده است: کرفس کالری بسیار کمی دارد و در هر ۱۰۰گرم تنها ۱۳کالری دارد و سرشار از فیبر است که معده را پر می‌کند و احساس سیری به وجود می‌آورد. کرفس در بیشتر مواقع به صورت آب کرفس مصرف می‌شود. پس از همین امروز کرفس را جزو سبزیجات محبوب خود قرار دهید و از فواید آن بهره مند شوید. متاسفانه در صفحه های اجتماعی کسانیکه که علم کافی در ضمینۀ تغذیه ندارند و فقط برای بازارگرمی به دنبال مشتری هستند رژیمی را تحت عنوان “رژیم کرفس” معرفی کرده اند که شخص رژیم گیرنده در تمام روز تنها کرفس و سایر سبزیجات را مصرف می کند که این نوع رژیم های افراطی از نظر متخصصان تغذیه بسیار غیر اصولی است.  البته باید در همین قسمت در مورد افرادی که “رژیم کرفس” می گیرند این نکته را گوشزد کنم که کرفس نمی تواند تمام مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز بدنتان را تامین کند و اینگونه رژیم‌ها از سوی پزشکان و متختصصان تغذیه مورد انتقاد قرار گرفته است. پس در بهترین حالت شما میتوانید از آب کرفس به عنوان یک میان وعده عالی و یا از خود کرفس در سالاد خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: مصرف کرفس چگونه به چربی سوزی کمک می کند؟

۳) غلات سبوس دار:

whole-grain-carbs

تحقیقات نشان داده است که غلات سبوس دار نسبت به غلات تصفیه شده سالم‌تر است. غلات سبوس دار خطر بیماری را کاهش می دهد. انواع غلات می‌تواند یک قسمت خوب از رژیم غذایی باشد و زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند و در این فاصله زمانی شما احساس سیری دارید و همین باعث می شود سراغ خوردنی های دیگر نروید. غلات سبوس دار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و چربی کمی دارد. اما چون غلات سبوس دار جزء کربوهیدرات‌ها محسوب می‌شود نباید در خوردن آنها زیاده روی شود. در مطلب مربوط به انتخاب بهترین نان در رژیم غذایی من به شما کمک می کنم تا بهترین نوع نان را انتخاب کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

مطلب مرتبط: بهترین نان برای لاغری کدام است؟

بهترین و سالم ترین نان برای رژیم غذایی کدام است؟

۴)چای سبز:

Green-tea

چای سبز یک چربی سوز طبیعی است که باعث می‌شود متابولیسم شما افزایش یابد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که همین خواص آنتی اکسیدانی از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. اگر از خواص آنتی اکسیدانی چای سبز بگذریم، به تازگی مطالعات نشان دادند که افرادیکه روزانه به طور منظم چای سبز  می نوشند و ورزش می کنند چربی شکمی آنها ۳۶% کمتر است و این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که به دنبال تناسب اندام هستند. چای سبز یک نوشیدنی عالی برای افرادی است که که می‌خواهند لاغر شوند و وزن کم کنند.

مطلب مرتبط: چای سبز معجزۀ طبیعت برای کاهش وزن

۵ دلیلی که چرا ما باید نوشیدن چای سبز را افزایش دهیم؟

۵) امگا-۳

Omega-3

علاوه بر اینکه گوشت ماهی یک منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالاست، ماهی های چرب مثل سالمون (آزاد)، قزل آلا، ساردین و… تنها منبع دارای اسیدهای چرب DHA و EPA طبیعت اند. این ۲ اسیدچرب جزو خانواده ی چربی های امگا ۳ محسوب می شوند که برای رشد و نمو طبیعی ضروری اند. ضروری به معنای اینکه، بدن شما قادر به تولید کافی آنها نیست و شما تنها از راه غذایی که میخورید می توانید آنها را به بدن خود برسانید. با توجه به اینکه این عاملان سلامتی تنها در ماهی های چرب نهفته اند، دیگر باید متوجه شده باشید که دلیل این همه تاکید بر مصرف ماهی های چرب چیست!

امگا-۳ باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. امگا-۳ یک اسید چرب است که روی سطح هورمون لپتین تاثیر می‌گذارد، این هورمون بر روی احیساس سیری تاثیرگذار است. همانطور که گفته شد امگا-۳ در بدن تولید نمی شود و فقط باید از طریق خوردن ماهی به‌ ویژه سالمون و یا مصرف مکمل امگا-۳ این ماده با ارزش را به بدن وارد کرد.

مطلب مرتبط: ماهی یعنی سلامتی، زیبایی و جوانی

۶) کافئین:

Coffee

شما می‌توانید یک روز عالی را با خوردن یک فنجان قهوه آغاز کنید، زیرا قهوه باعث می‌شود که شما سرحال شوید. کافئین یک چربی سوز سوز طبیعی است ومیتواند در لاغری و کاهش وزن نقش بسیار مهمی داشته باشد، به همین دلیل در بسیاری از قرص‌های چربی‌سوز از دوز بالای کافئین استفاده می‌شود. دوز مصرفی کافئین بسیار مهم است زیرا اگر از حد نرمال بالاتر رود می‌تواند بر بدن اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

کافئین باعث افزایش ضربان قلب و اکسیژن مصرفی می‌شود که این دو عامل به سوختن کالری بیشتر منجر می‌شود. اما یادتان باشد یک فنجان قهوه تلخ می تواند به کاهش وزن شما کمک کند پس اگر تا به امروز فنجان قهوۀ شما همراه با شکر و خامه بود بهتر است به جای آنها از کمی دارچین استفاده کنید و از قهوۀ خود لذت ببرید.

مطلب مرتبط: کافئین چربی سوز طبیعی

۷) آووکادو

Avocado

آووکادو جزو غذاهای چربی سوز عالی محسوب می‌شود. آووکادو سرشار از چربی‌های اشباع نشده است که باعث افزایش متابولیسم می‌شود. به آووکادو در۱۲مادۀ شگفت انگیزی که برای زنان در مطالب قبلی معرفی کردیم اشاره شده است. این ماده سطح کلسترول خون، التیام زخم، خطر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد و همچنین برای چشم‌ها و مو بسیار خوب است. به علت اینکه آووکادو سرشاز از چربی های مفید است به شما در احساس سیری کمک شایانی خواهد کرد و شما را ساعت ها از مصرف هله و هوله در امان نگاه می دارد. امروزه در کشور عزیزمان مصرف آووکادو افزایش پیدا کرده و این می تواند خبر بسیار خوبی برای دوستاران تناسب اندام و تغذیه باشد.

مطلب مرتبط: ۱۲ مادۀ شگفت انگیز برای خانم ها

۸) غذاهای تند

Spicy-foods

هر نوع غذای تندی جزء غذاهای چربی سوز محسوب می‌‌شود و کمک می‌کند که بدن کالری بیشتری بسوزاند.  فلفل دارای ماده ای به نام کاپسایسین است که مزایای زیادی در چربی سوزی دارد. به طور کلی هرچقدر فلفل تندتر باشد حاوی مقادیر بالاتری از کاپسایسین است، اگر مشکلات معده ندارید بهتر است فلفل را به غذایتان اضافه کنید و از این چربی‌ سوز طبیعی نهایت استفاده را ببرید.

۹) تخم مرغ

Hard-Boiled-Eggs

 

یک عدد تخم مرغ آبپز تنها ۷۰ کالری دارد اما می‌تواند در احساس سیری شما نقش مهمی داشته باشد. تخم مرغ سرشار از پروتئین، املاح و ویتانین‌ها است.

در دو گروه از افراد خوردن تخم مرغ بسیار توصیه می‌شود: ۱: ورزشکاران ۲) کودکان و نوجوانان

شما به عنوان یک فرد بالغ می‌توانید ۳-۴ عدد تخم مرغ در برنامه هفتگی‌تان اضافه کنید. کسانیکه کلسترول خونشان بالاست نباید مصرف تخم مرغ را قطع کنند بلکه خوردن ۲-۳ عدد تخم مرغ در هفته به آنها توصیه می‌شود. بیشترین چیزیکه تخم مرغ را جزو غذاهای چربی سوز قرار می دهد پروتئین موجود در سفیده آن است که می تواند یک گزینه عالی برای احساس سیری شما باشد در حالیه یک عدد سفیده تخم مرغ تنها شامل ۲۰ کالری می باشد پس با خیال راحت سفیده تخم مرغ را در رژیم غذاییتان بگنجانید

۱۰) کره بادام زمینی

peanut-butter-sandwich-1024x768

اگر به بادام زمینی آلرژی ندارید پس کره بادام زمینی را در رژیم غذایی خود حتماً اضافه کنید. کره بادام زمینی در هر ۱۰۰گرم ۶۰۰ کالری دارد و بر عکس سایر غذاهای چربی سوز که در این مطلب نام بردم کالری بسیار بالایی دارد اما نکته اینجاست که اگر تنها یک قاشق چای خوری از آن را در صبحانۀ خود استفاده کنید شما ساعت‌ها سیر هستید و سراغ خوردن هله‌ و هوله نخواهید رفت. کره بادام زمینی جزو چربی‌های خوب محسوب می‌شود و شامل فیتوسترول است که بر عکس کلسترول برای سلامتی قلب و عروق مضر نیست.

تحقیقات نشان داده اند که هر ۳۲گرم کره بادام زمینی تقریباً ۵۰ میلی گرم فیتوسترول دارد و محققان گزارش کردند که مصرف روزانه ۲گرم فیتوسترول تا ۱۰درصد از کلسترول بد یا LDL  می کاهد که این میزان بسیار عالی است.

۱۱) دارچین

cinnamon

استفاده از دارچین فقط برای کیک و شیرینی خلاصه نمی شود. شاید اگر مزایای آن را برای چربی سوزی بدانید در مصرف ان دقت بیشتری کنید. خوردن یک قاشق چای خوری دارچین در روز می تواند مقدار بسیار مناسبی برای بهره وری از فواید آن باشد. دارچین باعث منظم شدن سطح گلوکز خون شما میشود. این ثابت بودن در سطح گلوکز خون نقش مهمی در سطح انرزی  و احساس سیری شما دارد.

۱۲) آجیل و دانه های روغنی

mixed-nut-trail-mix

شاید یکی دیگر از اشتباهات تغذیه در کسانیکه رژیم دارند حذف هر نوع مادۀ چربی است در حالیکه یک رژیم هوشمندانه رژیمی است که۲۰ تا ۳۰% از مواد غذایی با چربی مفید باشد، این یعنی کاهش وزن بیشتر. زیرا مواد غذایی که دارای چربی های خوب هستند می توانند احساس سیری را ساعت ها در شما ثابت نگاه دارند. یکی از موارد مهم در رژیم ها مصرف آجیل و یا دانه های روغنی است. همانطور که می دانیم کالری این مواد بسیار بالاست به همین دیل منظور از مصرف آنها تعداد محدود می باشد. تمام اطلاعات مربوط به کالری و مقدار مصرف آجیل ها را می توانید در مطلب مرتبط زیر مشاهده کنید.

مطلب مرتبط: فواید آجیل برای سلامتی و کاهش وزن چیست؟

شما کدام یک از این مواد غذایی چربی سوز زیر را بیشتر دوست دارید؟ غذای مورد علاقه خود را به ما بگویید تا ما شما را از خواص آن آگاه سازیم.

 

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۸ پاسخ

  1. mahnaz گفت:

    Sahara joonam asheghetam !😚😚mahnaz az Toroto

  2. سارا گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون

  3. Pargol گفت:

    ممنون از توصیه های شما

  4. مهری ابراهیمی گفت:

    ممنون از فیت لیدی بخاطرمطالب زیباوآموزنده ببخشید میشه لطف کنید در مورد رژیم کانادای توضیح مختصری بدید که آیا گرفتنش درسته یانه ینهایت سپاسگذارم ازفیت لیدی

  5. ازاده گفت:

    خانم صفری عزیز ممنون بابت اینهمه مطالب پربارو مفیدتون

  6. mojdeh گفت:

    ممنون از راهنمایی های کاربردی و نتیجه بخشتون.خسته نباشید.

  7. titi گفت:

    ممنون ازمطلب بسیارمفیدتون فیت لیدی..

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *