بهترین زمان خوردن میوه چه زمانی است؟

شاید برای همۀ ما حداقل یکبار این سوال پیش آمده باشد که بهترین زمان خوردن میوه ها دقیقاً چه زمانی است؟ دانستن بهترین زمان خوردن میوه به این معنی است که ما چه وقت آنها را بخوریم تا از بیشترین مقدار ویتامین و مواد مغذی موجود در میوه ها بهره مند شویم.

حتماً می دانید که برای حفظ سلامتی و داشتن یک زندگی سالم باید به طور منظم ورزش کنید و میزان کافی از سبزیجات و میوه ها را استفاده کنید. اما نکته اینجاست که اگر به دنبال  بیشترین استفاده از مقدار ویتامین و مواد مغذی میوه ها هستید، باید بهترین زمان خوردن میوه ها را از مرحلۀ رشد تا فاسد شدن آن میوه مورد بررسی قرار دهید.

متخصصین مواد غذایی معتقدند که  بهترین زمان خوردن میوه ها درست زمانی است که آنها بیشترین مقدار ویتامین ها را دارند، یعنی زمانی که چیده می شوند و دقیقاً پس از چیده شدن روند پوسیده شدن آنها شروع می شود. اگر میوه ها در یک کامیون حمل میوه قرار گیرند و در فروشگاه ها عرضه شوند و چند روز طول بکشد تا خریداری شوند افت زیادی در میزان ویتامین ها و مواد مغذی آنها به وجود می آید. اما خوشبختانه مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه ها در طول زمان تغییر چندانی نمی کنند. این اطلاعات به تازگی توسط یک تحقیق که در نیویورک انجام شد، منتشر و طی آن تمامی مواد مغذی میوه ها از جمله پتاسیم، منیزیم، آهن و همچنین میزان آنتی اکسدان آنها اندازه گیری شد.

بزرگترین مشکلی که بهترین زمان خوردن میوه را بر اثر فاصلۀ زمانی ایجاد شده بین چیده شدن میوه ها و مصرف آنها دچار مشکل می کند افزایش میزان شکر در آنها است. شاید این میزان شکر نسبت به میزان شکر دریافتی ما از مواد غذایی دیگر چندان نگران کننده نباشد ولی باید به  این نکته که روند پوسیده شدن میوها و یا به کلام ساده تر پخته شدن میوه ها بر میزان شکر و مواد مغذی آن تأثیر دارد توجه کنیم.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

در اینجا بهترین زمان خوردن برخی میوه ها توضیح داده می‌شود.

بهترین زمان خوردن موز :  قبل از اینکه لکه های سیاه زیادی بر روی پوست آنها ظاهر شود.

banana-banner

موز تازه چیده شده حاوی مقادیر زیاد از نشاسته است و قند بسیار کمی دارد و هر چه پخته تر می شود میزان قند موجود در آن افزایش می یابد. مزیت مصرف موزی که نشاسته بیشتری دارد این است که نشاسته موجود در موز باعث کاهش سرعت هضم و جذب در سیستم گوارش می شود و به زبان ساده‌تر یعنی شما به مدت طولانی تری احساس سیری می کنید و در نتیجه به شما کمک می کند که کالری کمتری جذب کنید. به همین منظور به افراد دیابتی توصیه نمی شود از موزهای کاملاً پخته مصرف کنند زیرا شاخص گلایسمی آنها به علت قند زیاد بالا است، اما خوردن موز تازه چیده شده برای افراد دیابتی ممنوعیت ندارد چون همانطور که گفته شد قند کمی دارند. نکته آخر اینکه از نظر کالری موز کاملاً پخته و یا موز کال در هر ۱۰۰گرم ۹۵ کیلو کالری دارند.

نتیجه گیری: بهترین زمان خوردن موز وقتی است که موز تازه تر باشد ولی نباید موزی که هنوز کال است را مصرف کنید.

بهترین زمان خوردن توت ها : قبل از آنکه حالت اولیه و تازگی خود را از دست دهند و له شوند.

berries-banner

انواع مختلف توت نیز وقتی بر روی شاخه‌ها هستند کمترین میزان شکر و بیشترین میزان مواد مغذی را دارند و شاید حتی بهتر باشد که آنها را کال مصرف کنیم ولی قطعاً طعم خوبی نخواهند داشت.

هرچه نوع توت کوچکتر باشد مثل بلوبری که خیلی کوچکتر از شاه توت است افزایش میزان شکر در ظول زمان در آن بیشتر است. بلوبری وقتی حالت پختگی پیدا می کند افزایش۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد درمیزان شکر آن رخ می دهد.

در مورد توت هم باید این نکته را گوشزد کنیم که بهترین زمان خوردن آن قبل از له شدن آنها است.

بهترین زمان خوردن سیب: زمانی که ترد و کمی ترش مزه هستند.

apple-banner

سیب نیز با فرایند پخته شدن، سطح قند آن افزایش پیدا می‌کند و ویتامین ها و مواد مغذی آن کم می شود. بهترین زمان خوردن سیب زمانی است که تازه رسیده اند و تا زمانی ترد هستند بیشترین میزان مواد مغذی و ویتامین را دارند و به طور کلی انواع ترش سیب قند کمتری دارند.

در نتیجه سیب‌ها در حالت ترد و ترش مزه بیشترین مقدار ارزش غذایی را دارند.

میوه‌های یخ زده:

frozen-fruit

یک نکته بسیار جالب که باید بدانیم این است که میوه های یخ زده دارای ویتامین زیادی هستند زیرا که معمولا آنها را درست پس از چیدن  منجمد می کنند.

نتیجه گیری: متخصصان تغذیه به طور کلی پیشنهاد می کنند که بهترین زمان خوردن میوه ها وقتی است که بهترین مزه را برای شما دارند اینگونه شما هم از طعم آن‌ها لذت می برید و هم از ویتامین ها و مواد مغذی آن بهره مند می شوید ولی اگر آنها را زمانی مصرف کنید که کمتر رسیده باشند قند آنها کمتر و ویتامین آنها بیشتر است. پس بهترین زمان خوردن میوه ها را می توانید خودتان تعیین کنید، اگر دنبال طعم و مزۀ بهتری هستید آنها را و قتی کاملاً پخته هستند میل نمایید اما اگر به دنبال ارزش غذایی بیشتر در میوه‌ها هستید آنها را پس از چیدن و قبل از مرحلۀ پخته شدن مصرف کنید.

مطلب مرتبط: ۱۲ ماده شگفت انگیز برای خانم ها

بهترین غذاهای چربی سوز کدام اند؟

پونیشا :: نیروی کار مجازی

آیدا کیاندوست

فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی هستم. از نوجوانی در رشته اسکواش فعالیت داشتم و دو دوره به اردوی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران دعوت شدم. 5سال پیاپی نفر اول استان شدم و هم اکنون در رشته بدنسازی و تناسب اندام فعالیت می کنم.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲ پاسخ

  1. titi گفت:

    خیلی خیلی ممنون فیت لیدی من واقعا برام سوال بود..میشه بهترین زمان مصرف میوه (درطول شبانه روز)رو هم بزارید..ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *