آیا بدنسازی زنان را حجیم و مردانه می کند؟!

باورهای نادرستی در مورد بدنسازی زنان وجود دارد که جنبه علمی نداشته و باعث شده است که آن‌ها از رفتن به سالن‌های بدنسازی خودداری کنند و خود را از فواید این نوع تمرینات محروم نمایند و یا با تمرین اشتباه باعث آسیب به خود و نرسیدن به نتیجۀ مورد نظر شوند. در فیت لِیدی سعی خواهیم کرد هر هفته یکی از این باورها درباره بدنسازی زنان را مورد بررسی قرار دهیم.

این باور شاید یکی از رایج‌ترین باورهای نادرستی است که باعث ترس خانم ها از رفتن به سالن‌های بدنسازی و انجام تمرین با وزنه شده است. متأسّفانه اکثر خانم‌ها ترجیح می‌دهند که از بارهای بسیار سبک استفاده کنند، چون فکر می‌کنند که تمرین با وزنه سنگین یا در واقع بار تمرینی بالا، بدن آن‌ها را حجیم و مردانه می‌کند. شاید این باور نادرست درباره بدنسازی زنان از اینجا شکل گرفته است که ذهن خانم‌ها با شنیدن نام بدنسازی یا کار با وزنه به سمت مردان یا زنان حرفه‌ای پرورش اندام‌کار سوق پیدا می‌کند. این در حالی است که تفاوت فیزیولوژیک زیادی بین مردان و زنان وجود دارد. زنان حرفه‌ای پرورش اندام‌کار نیز از استروئید‌های آنابولیک استفاده می‌کنند تا حجم عضلانی بیشتری به دست آورند. ضمناً پرورش اندام رشته‌ای تخصّصی و تمرین برای این رشته نیز نیازمند برنامه‌های تخصّصی است.

what-women-think-will-happen-lift-heavy-e1360469567159

هورمون اصلی برای افزایش حجم عضلانی تستسترون است و به‌طور طبیعی، تستسترون زنان حدود پنج درصد تستسترون مردان است. در واقع افزایش حجم عضلانی خانم‌ها با استفاده از مدل‌های تمرینی ویژه هایپرتروفی و کالری دریافتی کافی ممکن است، امّا این افزایش حجم هرگز قابل مقایسه با مردان نیست. ضمناً با وجود سیستم‌های متفاوت برای اهداف متفاوت، الزامی برای استفاده از سیستم هایپرتروفی برای بانوان وجود ندارد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

بدنسازی در زنان سبب سازگاری‌های عصبی در هفته‌های اول و افزایش اندک حجم عضلانی و در نتیجه افزایش قدرت می‌شود. قدرت بیشتر و قوی‌تر بودن به معنی حجیم و مردانه شدن نیست. قدرت عضلانی بیشتر سبب راحتی بیشتر کارهای روزانه، مثلاً حمل یک ساک دستی یا بلند کردن یک جسم می‌شود.

مردم بدون در نظر گرفتن اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنند یا چه ملّیتی دارند، با هر نوع زبان و فرهنگ، گرایش خاصّی به ظاهر بدنشان دارند و تصویری از بدن خود در ذهنشان مجسّم می‌کنند که تصویر بدنی نامیده می‌شود. زنان نسبت به مردان توجّه بیشتری به بدن خود دارند و همین یکی از اهداف اصلی آن‌ها برای شرکت کردن در برنامه‌های ورزشی و کاهش وزن است.

برخی تحقیقات گزارش کرده‌اند که تمرینات مقاومتی به‌خصوص تمرین با وزنه باعث کاهش چربی بدن زنان شده است و در نتیجه تأثیر مثبتی روی تصویر بدنی افراد شرکت‌کننده در این ورزش داشته است. بنابراین حجیم و مردانه شدن خانم‌ها حتّی با نهایت تلاش از لحاظ فیزیولوژیک ممکن نیست و خانم‌ها با انجام تمرین با وزنه با بار مناسب و کافی، ظاهر بهتری پیدا خواهند کرد و از آن رضایت بیشتری خواهند داشت.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۷ پاسخ

  1. لادن گفت:

    سلام، ممنون از سایت خوبتون
    آیا خانم هایی که عمل سزارین داشتند با تلاش و پشتکار می توانند شکمی عضله ای و خوش فرم داشته باشند، مانند قبل از بارداری؟؟،

  2. ستاره گفت:

    سلا م خانم صفری ضمن تشکر از مطالب شما آیا شما در رشت هم مربیگری میکنید من علاقمند به این رشته هستم اما شنیده ام اگر مربی دانش کافی نداشته باشد این ورزش به مفاصل آسیب میرساند لطفا در رشت مربی معرفی کنید با تشکر

  3. maryam گفت:

    سلام خانوم صفری تمرینات کار با دستگاه رو تا چه مدت باید ادامه بدیم که تاثیر گزار باشه و برنگرده؟ و اینکه من شنیدم در دراز مدت باعث اسیب رسوندن به مفاصل میشه و باید در کنار یه ورزش دیگه با دستگاه کار کنیم نه به صورت تنها.میشه توضیح بدید؟ممنون از لطفتون

  4. fati گفت:

    بهت بتریک یمگم عزیزم.بسیار مفید.مرسی عزیزم

  5. mojdeh گفت:

    مطالبتون خیلی مفید بود،ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *