آیا وزن عضله از چربی بیشتر است؟

برای خیلی از افرادی که یک برنامه ورزشی را شروع می‌کنند پیش آمده است که پس از مدتی هیچ وزنی کم نکرده‌اند و یا در برخی موارد وزنشان اضافه هم شده است. هم تمرینات هوازی و هم تمرینات بدنسازی می‌توانند موجب چربی سوزی و عضله‌ سازی بشوند. بنابراین ثابت ماندن وزن به معنی بیهوده بودن تمرینات نیست. زیرا عضله چگالی بیشتری نسبت به چربی دارد، این یعنی حجم کمتری نسبت به چربی اشغال می‌کند. بنابراین  ممکن است که فردی با تمرینات مناسب بدنسازی، بدون تغییر وزن و یا حتی با افزایش وزن کمرباریک تر به نظر برسد.

مطلب مرتبط: ترازو یا تناسب اندام کدام یک را انتخاب می کنید؟

وزن چربی وزن عضله

حقیقت پشت افسانه

پونیشا :: نیروی کار مجازی

آیا تا به حال این گفته را شنیده‌اید که یک گرم عضله از یک گرم چربی سنگین‌تر است؟ واضح است که این جمله اشتباه است. یک گرم یک گرم است (برای هر ماده‌ای). ولی از آنجا که یک گرم چربی چهار برابر فضای بیشتری نسبت به یک گرم عضله اشغال می‌کند، این امکان وجود دارد که فردی با عضله بیشتر از وزن واقعی خود کوچکتر به نظر برسد و فردی با چربی بیشتر از وزن واقعی خود بزرگتر. این موضوع را می‌توان به خوبی در افراد سالخورده مشاهده کرد. به دلیل کاهش سرعت ترمیم عضلات در سنین بالا، میزان آن‌ها هم کم می‌شود (اگر به نظرتان مادربزرگتان در حال کوتاه شدن و کوچک شدن است، اصلاً اشتباه نمی‌کنید). علاوه بر این با کاهش میزان فعالیت بدنی در سنین بالا، نسبت عضله به چربی هم کاهش می‌یابد.

آیا وزن عضله از چربی بیشتر است؟

بنابراین اینکه عضله “وزن” بیشتری نسبت به چربی دارد افسانه ای بیش نیست. یک بدن بسیار چاق می تواند به عنوان عامل جدی برای شرایط سلامتی مانند سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و دیابت باشد. اگرچه تعیین دقیق میزان چربی برای بدن هرشخص منحصر به فردی بسیار دشوار است اما چربی بسیار کم نیز می تواند نتایجی بدی برای سلامتی به بار آورد که نمونه ای از ان ختلال در عملکرد باروری در زنان است. پذیرش این موضوع که وجود عضله و چربی هر دو برای بدن انسان لازم است عامل مهمی در حفظ سلامتی است و منجر به سبک زندگی فعال و پویا می شود.

استفاده از مقیاس وزن را کنار بگذارید

از آنجا که شاید که وزن بدن پس از شروع یک تمرین ورزشی کاهش نیابد، نسبت عضله به چربی ممکن است افزایش یابد که منجر به بهبود سلامتی و ارتقا تناسب اندام کلی بدن می شود. بنابراین پس از صرف زمان کیفی در تمرینات هوازی و بدنسازی، تنها به این دلیل که وزن شما کاهش نمی یابد، ورزش را قطع نکنید. شاید لازم باشد یک مدت زمانی مقایس وزن را کنار بگذارید و به جای آن نتایج حاصل از ورزش را با نگاهی در آینه یا با بررسی اینکه لباس های قدیمی چقدر در بدنتان فیت شده بسنجید.

مطالب مرتبط: آیا دراز و نشست باعث کاهش چربی شکم می شود؟!

۵ دلیل برای اینکه چرا چربی‌ شکم شما از بین نمی‌رود

۴ نکته کلیدی برای از بین بردن چربی شکم

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۴ پاسخ

  1. hengameh گفت:

    Mozooe kheili karbordi ro morede bahs gharar dadid,azinke etelaate besir mofidio dar ekhtiaremoon mizarid mamnoonam

  2. رعنا گفت:

    اطلاعات بسیار مفیدی دادید،متشکر از سایت خوبتون

  3. Mojdeh گفت:

    از راهنماییتون خیلی خیلی ممنونم،این شرایط دقیقا برای خودم اتفاق افتاده و نگران این موضوع بودم،از سایت فیت لیدی ممنونم

  4. titi گفت:

    مرسی فیت لیدی…این مطلب به خیلی از سوالاتی که داشتم جواب داد..ممنون..

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *