آیا می دانید چطور باید خستگی فیزیکی و روحی خود را از بین ببرید؟

اکثر اوقات وقتی که می خواهیم کاری را آغاز کنیم یا به پایان برسانیم بدون دلیل احساس خستگی می کنیم و همین امر باعث می شود تا از باشگاه رفتن و ورزش کردن دست بکشیم و یا حتی گاهی اوقات در غذا خوردن هم کاهلی کنیم.

هرچند دلیل موجهی برای آن نیست، اما من شدیداً بر این باورم که اگر مشکلتان را ریشه یابی کنید می توانید به هدفتان دست پیدا کرده و احساس بهتری داشته باشید. نه فقط بخاطر اینکه کم تر خسته خواهید شد بلکه به این خاطر که ورزش خواهید کرد ، استراحت می کنید و غذایی سالم و خوشمزه تر را مصرف خواهید کرد و به خاطر رضایت خاطر از عملکردتان احساس خوشحالی خواهید داشت.

اما برای ریشه یابی مشکلتان و رفع آن ابتدا باید عاملی که باعث ایجاد ین خستگی شده را پیدا کنید.

خستگی روحی و روانی:

پونیشا :: نیروی کار مجازی

خستگی روحی همان حالتی است که شما احساس می کنید چشم هایتان در حال بسته شدن است ، یا تمرکز لازم را ندارید ، آشفته و پریشانید ، دچار سرگیجه شده اید ویا حتی بعضی اوقات بی دلیل عصبانی می شوید. می دانید علتش چیست؟…

علتش می تواند به عنوان مثال یکی از موارد زیر باشد:

  • انجام یک کاری برای مدتی طولانی ( مثل نشستن پشت کامپیوتر برای ساعت ها )
  • انجام کاری که به آن علاقه ندارید و با آن مخالفید و به همین دلیل دچار استرس هستید.
  • استفاده بیش از حد از بدنتان بدون داشتن استراحتی مناسب
  • و خیلی از موارد مشابه…

خستگی جسمی یا فیزیکی:

این تنها در زمانی که شما فعالیت ورزشی نیمه سنگینی را انجام می دهید اتفاق نمی افتد ، بلکه می تواند زمانی که ساعت های طولانی در یک موقعیت و حالت خاص فیزیکی سپری می کنید بروز کند.

علت این نوع خستگی هم به عنوان مثال می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • انجام فعالیت های ورزشی بیش از حد در طول روز
  • انجام فعالیت های ورزشی بدون تجربه و آگاهی کافی
  • کمبود آب بدن ( اگر به اندازه کافی آب مصرف نکنید بدن برای گردش خون و پمپاژ آن به اندام دچار ضعف شده و این می تواند موجب خستگی و عدم بازیابی نیروی بدن شود )
  • عدم استراحت و خواب کافی برای بازیابی کامل بدن
  • استعمال دخانیات
  • حتی عدم ورزش کردن ، چه بارو بکنید یا نه! اما بدن نیاز به تحرک دارد.
  • و خیلی موارد مشابه دیگر….

حالا با داشتن چنین اطلاعات پایه ای می توان راه حل این مشکل را برای دست یابی به انرژی بیشتر و خستگی کمتر بررسی کرد.

راه حل:

  1. توجه به غذا! اول از همه به این خاطر که غذا سوخت بدن است ، همانند یک کامیون که نیاز به سوخت برای حرکت دارد بدن ما هم برای انجام فعالیت های خود بطور مناسب نیاز به سوخت دارد. برهمین اساس ۷۰ درصد خستگی روحی و جسمی ما وابسطه به این است که چه غذایی می خوریم و تا چه میزان آن غذا سالم است.
  2. مصرف میوه جات و سبزیجات خود را افزایش دهید.
  3. غذا های سبوس دار گزینه مناسبی برای بدن است.
  4. از مصرف غذاهای کنسروی و کارخانه ای به علت داشتن مواد نگاه دارنده ی شیمیایی بپرهیزید زیرا علاوه براینکه در هضم آن مشکل ایجاد می کند هیچ مزیتی هم نخواهد داشت.
  5. غذاهایی دارای کربوهیدرات استفاده کنید؛ کربوهیدرات به نوعی انرژی بدن است شما نمی توانید آن را از وعده ی غذایی خود حذف کنید.
  6. آب زیاد مصرف کنید ، همچنین می توانید غذاهایی که دارای آب فراوان هستند استفاده کنید تا سطح آب بدنتان بالا رود.
  7. به اندازه ی کافی بخوابید ، بدن برای بازیابی خود نیاز به خواب دارد.
  8. اگر دلتان می خواهد می توانید نوشدنی های محرک مثل چای و قهوه دارای کافئین مصرف کنید اما بهتر است بعد از ساعت ۵ یا ۶ عصر از مصرف آنها خودداری کنید زیرا در خوابتان تاخیر ایجاد می کند.
  9. به وعده ی غذایی روزانه ی خود غذاهای فیبردار اضافه کنید؛ فیبر نه تنها باعث بهبود سیستم گوارش می شود بلکه به شما در رفع خستگی و مقابله با آن کمک خواهد کرد.

سعی کنید از این موارد ساده ی گفته شده استفاده کرده تا در کارهای روزانه ی خود و انجام فعالیت ها احساس بهتری داشته باشید.

 آخرین مطالب فیت لیدی را در کانال تلگرام فیت لیدی دنبال کنید ♥

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *