آیا دراز و نشست باعث کاهش چربی شکم می شود؟!

این روزها داشتن شکمی صاف و کاهش چربی در ناحیه شکم برای بسیاری مثل ارزو شده است تا انجا که حاضرند از هر روشی و با هزینه های بسیار به سایز دلخواه خود برسند. شاید شما هم به علّت تجمّع چربی در ناحیه‌های خاصّی از بدن خود برای مثال چربی شکم و پهلو، پشت بازو، باسن، داخل ران و… وقتی وارد باشگاه می‌شوید، از مربی می‌خواهید که فقط تمریناتی را به شما بدهد که روی چربی این مناطق به طور مثال دراز و نشست برای کاهش چربی شکم تمرکز کند.

women-in-exercise-class-on-mats

این باور که چربی یک ناحیه خاص بدن را می توان با ورزش به صورت موضعی کاهش داد، به پژوهشی که در سال ۱۸۹۵ انجام شد برمی‌گردد. این پژوهش برای اولین بار ادّعا کرد که چربی در مناطقی که عضله فعّال است، به صورت موضعی کاهش می‌یابد، امّا تمامی تحقیقات بعدی تا به امروز به اشتباه بودن این ادّعا اذعان کرده‌اند. برای مثال تحقیقی در سال ۲۰۱۱ انجام شد و در آن تأثیر تمرین دراز و نشست روی چربی شکم بررسی شد. آزمودنی‌ها به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که هفت مدل دراز و نشست را در دو نوبت و در ده تکرار انجام دادند و گروه دیگری که هیچ ورزشی انجام ندادند. هر دو گروه رژیم غذایی کنترل شده داشتند که به یک میزان کالری دریافت می کردند. بعد از شش هفته نتیجه‌ای که به دست آمد بسیار جالب بود: گروهی که تمرینات دراز و نشست را انجام دادند ‌نسبت به گروه دوم که تمرین نکردند کاهش چربی چندانی را در ناحیه شکمی نشان ندادند!

بدن هر فردی بسته به ژنتیک، سن و جنس، چربی را در مناطق خاصّی ذخیره می‌کند. وقتی افراد به کاهش وزن خود اقدام می‌کنند، بدن با ترتیب خاصّی چربی را از دست می‌دهد. این ترتیب در بدن هر شخص متفاوت است. به‌علاوه تحقیقات نشان داده است که تمرینات ممتد و با تکرار زیاد در ناحیۀ شکم باعث آسیب به دیسک بین مهره‌ای در کمر می شود.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سوال من از شما این است: شما هم برای از بین بردن چربی شکم‌ تان ساعت‌ها مشغول درازونشت می‌شوید و اولین گزینه برای مبارزه با چربی شکمی که به ذهنتان میرسد دراز و نشست است؟

دراز و نشست چربی شکم

دست نگه دارید! شما با اینکار تنها زمان خود را از دست می دهید!

تحقیقات تا به امروز گزارش کردند که از بین رفتن چربی به صورت موضعی امکان‌پذیر نیست. انواع تمرینات درازونشت باعث تقویت عضلات شکم شما می‌شود اما در نهایت از چربی شکم شما کم نمی کند و موجب کوچک شدن شکم شما نمی شود. داشتن شکمی صاف شامل نکات کلیدی است که یکی از این نکات را ورزش تشکیل می دهد و زمانیکه بخش ورزش با هدف کاهش چربی شکم مورد بررسی قرار می گیرد ترکیب تمرینات بدنسازی و هوازی بیشترین کمک را خواهد کرد و دارز و نشست شاید در کنار این تمرینات تنها سهم بسیار اندکی داشته باشد.

مطلب مرتبط: ۴ نکته کلیدی برای داشتن شکمی صاف

اما موضوع این است که برای کاهش چربی شکم در بدن که شما به دنبال آن هستید، باید کالری بیشتری بسوزانید و کالری کمتری دریافت کنید پس بهتر است در برنامه تمرینی بدنسازی خود به جای ساعت‌ها دراز و نشت از حرکاتی که باعث می‌شود شما کالری بیشتری بسوزانید مثل اسکوات، لانگز و سایر حرکات چند مفصلی استفاده کنید و در بخش هوازی از تمرینات اینتروال استفاده کنید و در کنار تمام این تمرینات یک رژیم غذایی سالم و مناسب خودتان را داشته باشید.

مطلب مرتبط: چربی سوزی با تمرینات اینتروال شدید HIIT

۲۰ دلیل برای اینکه چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

vertical-leg-crunch

زمانیکه شما تصمیم دارید که چربی شکم خود را کاهش دهید باید این نکته را بدانید چربی بدن به طور یکنواخت از تمام نواحی بدن که چربی تجمع یافته مثل شکم، پهلو، ران، باسن، بازو و صورت کم می‌شود و باز هم تکرار می کنم اولویت اینکه چربی از کدام ناحیه کم شود به ژنتیک شما وابسته است.

هدف من از نوشتن این مطلب آگاه ساختن شما از این موضوع است که داشتن شکمی صاف و بدون چربی تنها با انجام دراز و نشست امکان پذیر نیست. شما می‌توانید در برنامه هفتگی خود از انواع تمرینات دراز و نشست در تعدادی معقول به منظور تقویت عضلات این ناحیه بهره بگیرید اما نه با هدف کاهش چربی شکم!

داشتن شکم صاف یک رویا نیست، اما دست یافتن به آن هم کمی صبر، انگیزه و پشت کار می خواهد. هیچ کرم و ژلی نمی تواند به صورت موضعی چربی شکم شما را کم کند تنها راه اصولی و درست داشتن برنامه تمرینی که کل بدن و به ویژه عضلات اصلی شما را هدف قرار می دهد (در این مدل برنامه ها چربی‌سوزی شما به شدت افزایش می‌یابد و شما کالری زیادی می سوزانید) و همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب است که در این صورت می توانید به این مهم دست یابید.

مطلب مرتبط:  ۸ دلیل برای اینکه چرا چربی شکم از بین نمی رود؟

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲۲ پاسخ

  1. ملتمس گفت:

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتون عالی هستن خسته نباشید من یک سال ورزش بدنسازی شروع کردم واقعا دوست دارم و کلی هم لاغر شدم خسته نباشید

  2. فروغ گفت:

    ممنون از مطالب عااالی. منم با برنامه ی شما و تمریناتتون خیلی خوب شدم. و بسیار هم به ورزش علاقه مند شدم. ممنوووووونم

  3. mojdeh گفت:

    ممنون از سایت خیلی خوبتون،مطالبتون بسیار مفید بود و تونستم با مطالب و راهنماییاتون نتیجه بگیرم

  4. mojdeh گفت:

    ممنون از سایت بسیار خوبتون،مطالبتون خیلی مفید بود

  5. نازنین مقصودی گفت:

    خیلی خیلی ممنونم ازfttlady همه مطالبی که میزارید عالیه این مطلبتون هم عالیییییییی بود مرسیییییییییی

  6. titi گفت:

    ممنون ازمطالب مفیدتون که خیلی ازباورهای نادرست ماخانوم ها رو دررابطه با تناسب اندام وکارباوزنه گوشزد میکنید…ازگروه fitlady بابت برنامه بدنسازی و غذایی که دراختیارم گذاشت ممنونم واقعا عالیه…مرسییییییییییی

  7. مهسا ولی زاده گفت:

    ممنون از توضیحات کامل و مفیدی که دادید

  8. عاشوری گفت:

    بسیار عالی بود.موفق باشی دوست عزیز

  9. احسانخواه گفت:

    ممنون ازمطالب مفیدت

  10. مهری ابراهیمی گفت:

    بسیارممنونم ازfitlady مطالبی که گذاشتید خیلی آموزنده ومفید بود برای من و سعی میکنم که به نحوه احسنت رعایت کنم ممنونم از fitlady عزیزودوست داشتنی

  11. پرگل رضازاده گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون من با برنامه ای که از fitlady گرفتم واقعا به وزن و سایز دلخواهم رسیدم.
    ممنون fitlady تو بهترینیییییییییییییییییییییییی

    • سحر صفری گفت:

      ممنون که مطالب ما رو دنبال می کنی. مهم اینه که برای رسیدن به این مرحله خودت تلاش کردی و به چیزی که می خواستی رسیدی پس بهترین کار اینه که ادامه بدی.

    • فروغ گفت:

      ممنون از مطالب عااالی. منم با برنامه ی شما و تمریناتتون خیلی خوب شدم. و بسیار هم به ورزش علاقه من شدم. ممنوووووونم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *