آیا بعد از تمرین کاردیو یا هوازی نیاز به خوردن میان وعده است ؟

این موضوع بسیار مهم است که بدانیم آیا تفاوتی بین خوردن میان وعده بعد از تمرین هوازی و یا تمرین قدرتی وجود دارد یا خیر. خوردن یک میان وعدۀ کوچک بعد از تمرینات مقاومتی بارها در سایت و کانال ما به شما توصیه شده است اما سوال اینجاست که آیا بعد از تمرین کاردیو یا هوازی نیاز به خوردن میان وعده است ؟!

مطلب مرتبط: آیا غذا نخوردن پس از ورزش می تواند بر کاهش وزن و چربی سوزی موثر باشد؟

آیا بعد از تمرین کاردیو یا هوازی نیاز به خوردن میان وعده است

ممکن است شما عضو یک کلاس دو و میدانی، زومبا، یوگا و سایر ورزش‌های هوازی باشید و وقتی جلسۀ تمرینی‌تان تمام می‌شود به این فکر باشید که به محض خارج شدن از باشگاه چه میان وعده‌ای را بخورید باعث ریکاوری بهتر می شود. این اعتقاد وجود دارد که برای رسیدن به نتایج عالی درست بعد از اتمام جلسۀ تمرینی هوازی باید چیزی خورده شود اما این موضوع الزامی نیست. پس ممکن است بعد از تمرین هوازی نیاز به خوردن میان وعده نباشد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

در جلسۀ تمرینات قدرتی عضلات دچار پارگی‌های بسیار کوچکی می‌شوند که به آن میکروتروما گفته می‌شود و منابع گلیکوژن عضلات تخلیه می‌شود و این موضوع از دلایل اصلی بالا رفتن متابولیسمِ بدن است اما در مقایسه در تمرینات هوازی بالا رفتن ضربان قلب بیشترین دلیل سوزاندن کالری است. شما بعد از ۳۰ یا ۴۵ دقیقه دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی روی تردمیل نیازی ندارید که بلافاصله میان وعده‌ای بخورید به این دلیل که جلسۀ تمرینی شما باعث نشده است که شما کالری زیادی بسوزانید. تعداد زیادی از متخصصان ورزشی و تغذیه بر این باورند که بعد از تمرین کاردیو با شدت کم نیازی به سوخت‌گیری و خوردن میان وعده نیست و تنها چیزی که توصیه می‌شود نوشیدن آب است.

میان وعده

این موضوع بسیار مهم را تاکید می‌کنم که اگر جلسۀ تمرین هوازی شما بسیار طولانی و یا با شدت بالا است به این معناست که شما انرژی زیادی را در طول جلسۀ تمرینی خود از دست داده‌اید، در اینجا اهمیت سوخت‌گیری بعد از تمرین بسیار مهم است.

پیشنهاد من به شما این است زمانیکه برای مسابقات تمرین می‌کنید و یا شما در یک جلسۀ تمرینی بیشتر از چند کیلومتر را می‌دوید، گزینۀ مناسب خوردن میان وعده ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری تا ۳۰ دقیقه بعد از اتمام جلسۀ تمرین شماست. اگر جلسۀ تمرینی شما شامل تمرینات شدید اینتروال یا HIIT، دوهای سرعت و یا شنای سرعتی است شما نیاز به سوخت‌گیری و ریکاوری با یک ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات دارید یک نمونه عالی خوردن یک قاشق چای خوری کره بادام زمینی و موز است زیرا ترکیب پروتئین و کربوهیدرات موجب کاهش سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) و افزایش سطح هورمون رشد می‌شود که به ساخت تودۀ عضلانی کمک خواهد کرد.

۵۴۸۹fae7f2f07_-_rbk-workout-foods-tkfood-7-s2

مطلب مرتبط: چگونه تمرینات اینتروال شدید HIIT باعث چربی سوزی می شود؟

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی برای قبل و بعد از تمرین کدام است؟

البته باز هم نکتۀ قابل توجه دیگر این است که باید به نیاز بدنتان توجه کنید، اگر شما بعد از جلسۀ تمرینتان گشنه هستید باید هوشمندانه میان وعدۀ خود را انتخاب کنید، ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین در مقایسه انتخاب یک تکه پیتزا کاملا متفاوت است. یکی از دلایل گشنگی و ضعف بعد از هر جلسۀ تمرینی این است که شما قبل از تمرین چیزی نخورده‌اید، یادتان باشد که شما باید ۲ تا ۳ ساعت قبل از تمرین غذایتان را بخورید و یا اینکه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از جلسۀ تمرینی یک میان وعدۀ بسیار سبک میل نمایید.

نتیجه‌گیری: اگر شما قرار است ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید و یا یک تمرین هوازی سبک داشته باشد نیازی نیست که بلافاصله بعد از ورزش میان وعده‌ای بخورید. هرچقدر جلسۀ تمرینی شما شدید تر باشد نیاز به سوخت گیری بعد از ورزش افزایش می‌یابد.

پونیشا :: نیروی کار مجازی

سحر صفری

متخصص علم تمرین و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، رئیس انجمن فیتنس دانشگاه پیام نور کشور، مدرس کلاس های تئوری و عملی مربیگری بدنسازی بانوان از سال 92 الی 94 زیر ، اولین مدرس دوره فیتنس بانوان در فدراسیون بدنسازی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *